۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۴۲
کد خبر: 82455255
T T
۰ نفر
سفارت كره شمالی در محاصره پلیس مالزی/ پنهان شدن 2 متهم در سفارت

كوالالامپور - ایرنا - رئیس پلیس مالزی روز سه شنبه اعلام كرد كه 2 شهروند كره شمالی كه در ارتباط با قتل 'كیم جونگ نام' تحت تعقیب هستند، در سفارت این كشور در كوالالامپور پنهان شده اند.

به گزارش ایرنا، پلیس مالزی از عصر روز دوشنبه پس از اخراج 'كانگ چول' سفیر كره شمالی در كوالالامپور، این سفارتخانه را تحت تدابیر شدید امنیتی قرار داده است.
'خالد ابوبكر' رئیس پلیس مالزی با اشاره به پنهان شدن دو متهم به قتل برادر رهبر كره شمالی در این سفارتخانه، گفت: آنها تا چه زمانی می خواهند در سفارت پنهان شوند، با گذشت زمان خود را نشان می دهند.
وی همچنین تصریح كرد كه مقامات كره شمالی در تحقیقات همكاری نداشتند.
دو روز پیش خبرنگاران عكسی را از جابجایی یك فرد در سفارت كره شمالی منتشر كردند و تاكید داشتند وی به یكی از دیپلمات های این كشور شباهت دارد كه تحت تعقیب پلیس است و برای پاسخگویی به سئوال هایی احضار شده است.
برخی رسانه های خارجی نیز ادعا كردند ممكن است این دیپلمات دست به خودكشی زده باشد.
افزایش تدابیر امنیتی ساختمان سفارت كره شمالی در كوالالامپور در حالی صورت می گیرد كه پیونگ یانگ به طرف مالزی اعلام كرده است در حال حاضر به شهروندان مالزی در كره شمالی اجازه خروج نمی دهد.
خبرگزاری كره شمالی امروز (سه شنبه) گزارش كرد كه این كشور باید اطمینان حاصل كند امنیت شهروندان كره شمالی و دیپلمات هایش در مالزی تامین و حراست می شود.
پیونگ یانگ تاكید كرده است كه این ممنوعیت تا زمانی كه مسایل موجود برطرف شود، باقی خواهد ماند و باید امنیت شهروندان و دیپلمات هایش در مالزی مورد حفاظت قرار گیرد.
تارنمای روزنامه 'نیواستریت تایمز' نیز به نقل از یك منبع در وزارت امور خارجه مالزی تایید كرد كه در حال حاضر 11 شهروند مالزی در كره شمالی هستند. 9 نفر از این افراد در سفارت مالزی در پیونگ یانگ بوده و 2 تن بخشی از برنامه جهانی غذای سازمان ملل هستند.
این منبع گفت: ما در حال كار برای خروج اتباع مالزی از كره شمالی هستیم. ما نمی توانیم اطلاعات بیشتری در حال حاضر فاش كنیم.
'خیری جمال الدین' وزیر ورزش و جوانان مالزی نیز روز سه شنبه عمل كره شمالی برای جلوگیری از خروج اتباع كشورش از پیونگ یانگ را به منزله 'گروگان گیری' دانست.
.وی كه رئیس بخش جوانان حزب حاكم آمنو نیز می باشد در توئیتر خود نوشت: كره شمالی باید شهروندان مالزی را آزاد كند. این عمل 'به مثابه گروگان گیری' است و غیرقابل قبول می باشد.
مالزی روز شنبه 'كانگ چول' سفیر كره شمالی در كوالالامپور را 'عنصر نامطلوب' خواند و وی را اخراج كرد. این دیپلمات كره شمالی عصر دوشنبه كوالالامپور را به سمت چین ترك كرد.
كره شمالی نیز عصر دوشنبه در اقدامی تلافی جویانه سفیر مالزی را عنصر نامطلوب دانست و وی را اخراج كرد.
قتل 'كیم جونگ نام' كه روز 13 فوریه (25 بهمن) در فرودگاه شماره دو بین المللی شهر كوالالامپور رخ داد، سرآغاز تنش های پوتراجایا – پیونگ یانگ بود و این تنش ها با اخراج سفرای دو كشور اكنون به بالاترین حد خود رسیده است.
قتل 'كیم جونگ نام' با ماده شیمیایی كه توسط سازمان ملل جز سلاح های كشتار جمعی طبقه بندی شده، برخی تهدیدات امنیتی نیز برای مالزی ایجاد كرده است.
تحویل ندادن جسد مقتول به همراه آنچه كه كره شمالی آن را تبانی مالزی با دشمنان 'پیونگ یانگ' می داند، روند روبه افزایش تنش های دو كشور را تشدید و احتمال تداوم این تنش ها در هفته های پیش رو را تقویت كرده است.
مالزی خواستار انجام كامل تحقیقات و تایید نهایی هویت 'كیم جونگ نام' است. از سوی دیگر كره شمالی نیز خواستار پایان دادن به تحقیقات و تحویل جسد 'كیم جونگ نام' است.
اصرار كره شمالی بر این خواسته در نهایت باعث شد سفیر این كشور در مالزی 'عنصر نامطلوب' معرفی و از این كشور اخراج شود.
آساق**241**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی