۱۷ اسفند ۱۳۹۵، ۲۰:۳۸
کد خبر: 82456380
T T
۰ نفر
گشایش خط اعتباری 15 میلیارد دلاری روسیه برای سرمایه گذاری در ایران

گنبدكاووس - ایرنا - مشاور معاون رئیس مجلس روسیه و مدیر مركز مطالعات ایران معاصر در مسكو از گشایس خط اعتباری 15 میلیارد دلاری این كشور برای سرمایه گذاری در ایران خبر داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، رجب صفراف شامگاه سه شنبه درنشست با برخی فعالان اقتصادی و تجار شرق استان گلستان در گنبدكاووس اظهار داشت: این خط اعتباری در دو مرحله برای سرمایه گذاری تجار روسی در ایران و یا پرداخت تسهیلات به تولیدكنندگان ایرانی به شرط آن كه از تكنولوژی روسیه استفاده نمایند، پرداخت می شود.
وی گفت: روسیه برای پرداخت مرحله اول این تسهیلات به مبلغ 5 میلیارد دلار برنامه ریزی كرده است كه تاكنون 3 میلیارد و 400 میلیون دلار آن انجام شده و با پایان یافتن آن درمرحله دوم خط اعتباری 10 میلیارد دلاری آغاز می شود.
صفراف بااشاره به تیرگی روابط اروپا و آمریكا و تحریم های این كشورها علیه روسیه، اضافه كرد: با تیره شدن روابط، تعداد زیادی از سرمایه گذاران روسی به كشور بازگشته اند و اكنون آماده سرمایه گذاری در كشورهایی هستندكه با روسیه روابط خوبی دارند و ایران نیز از جمله این كشورها است.
وی تصریح كرد: دو كشور ایران و روسیه منافع مشترك زیاد و تاثیرگذاری در منطقه و جهان دارند كه امنیت منطقه ای و جهانی، سیاست های انرژی، مبارزه با تروریسم جهانی و نیز مبارزه با قاچاق و موادمخدر از آن جمله است.
مشاور معاون رئیس مجلس روسیه یادآور شد: با اینكه ایران و روسیه درسال های گذشته به دلیل سیاست های حاكم بر دو كشور روابط خوبی نداشتند اما در 22 سال گذشته این روابط بویژه درحوزه اقتصادی رو به بهبود و توسعه بوده است.
صفراف بابیان اینكه ایران كشور قابل اعتماد برای روسیه است و هیچگاه از این كشور آسیب ندیده است، گفت: این ویژگی ممتاز ایران در كنار توانمندی های بسیار آن درحوزه های مختلف و نیز منافع مشتركی كه گفته شد، می تواند زمینه ساز توسعه هرچه بیشتر روابط تجاری دو كشور باشد.
وی با اشاره به حاكم شدن سیاست های منطقی و واقعی در دولت روسیه نسبت به ایران، اضافه كرد: این فضای سیاسی سبب شده تا روسیه برای توسعه روابط استراتژیك با كشور ایران برنامه ریزی نماید.
صفراف گفت: نزدیكی و توسعه روابط با جمهوری اسلامی ایران كه درچند دهه گذشته به تنهایی در برابر توطئه های كشورهای اروپایی و آمریكا ایستاده است، روسیه را مجددا به یك ابرقدرت جهانی تبدیل می كند و این برای هر دو كشور خوب است.
وی تصریح كرد: با ایران بودن، صدای روسیه و جایگاه این كشور را در منطقه و جهان بلندتر می كند و این مهم به حفظ منافع روسیه نیز كمك می كند.
مدیر مركز مطالعات ایران معاصر در مسكو همچنین با اشاره به برجام و اینكه می گویند با آمدن ترامپ رئیس جمهور جدید آمریكا، سرنوشت برجام چه می شود، گفت: نگرانی های كه بین مردم ایران و روسیه دراین خصوص وجود دارد به اعتقاد بنده، بی مورد است زیرا ایران آنقدر توانمند و قدرتمند است كه آمریكا و اروپایی ها به همكاری با ایران نیاز داشته و برای ورود به بازار ایران با هم جنگ دارند.
صفراف افزود: كشورهای اروپایی و آمریكایی درمساله سوریه همكاری ایران و روسیه را به خوبی دیدند كه این دو كشور چگونه شرایط را به نفع مردم و دولت سوریه تغییر دادند درحالی كه اجماع عمومی آمریكا و متحدانش، ایجاد و تغییر وضعیت فعلی این كشور بود.
وی با تاكید مجدد بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی ایران و روسیه به عنوان دو شریك مهم و استراتژیك، گفت: درحال حاضر حجم مبادلات تجاری دو كشور بسیار اندك است و این به دلیل شناخت اندك تجار و بازرگانان دو كشور از ظرفیت های یكدیگر است.
صفراف با تاكید بر حمایت بیشتر دولت ایران از تجار و بازرگانان برای حضور در بازارهای جهانی بویژه در روسیه و كشورهای آسیای میانه، اضافه كرد: ظرفیت های ایران در حوزه های مختلف كم نظیر است و این فرصت خوبی برای حضور در بازارهای جهانی و منطقه ای می باشد.
وی همچنین از سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به روسیه در آینده ای نزدیك خبر داد و تصریح كرد: در این سفر چند قرارداد اقتصادی امضا می شود كه در توسعه روابط تجاری دو كشور موثر خواهد بود.
مشاور معاون رئیس مجلس روسیه به هدف سفر چند روزه خود به گلستان اشاره كرد و گفت: در این سفر با ظرفیت ها و توانمندی های این استان درحوزه های كشاورزی و گردشگری آشنا و مطالب جمع آوری شده برای آشنایی تجار و سرمایه گذاران روسی با این ظرفیت ها در مجله و فصلنامه با نام 'تجارت با ایران' در روسیه چاپ می شود.
صفراف همچنین از تجار و تولیدكنندگان استان گلستان و گنبدكاووس خواست، قابلیت ها و ظرفیت های تولیدی خود را برای معرفی به تجار و سرمایه گذاران روسی به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و كشاورزی گلستان ارائه دهند.
به گزارش ایرنا، در این نشست دو عضو اتاق بازرگانی گلستان، نماینده مردم گنبدكاووس در مجلس شورای اسلامی، فرماندار ویژه و برخی فعالان اقتصادی این شهرستان و نیز شرق استان گلستان حضور داشتند.
سفر رجب صفر اف مشاور معاون رئیس مجلس روسیه و رئیس مركز مطالعات معاصر ایران در مسكو به استان گلستان چهار روزه است كه در این سفر ضمن نشست با مسئولان ارشد استان و فعالان اقتصادی و بازدید از كارخانه ها و مناطق گردشگری قرار است از ظرفیت های این خطه، فیلم تهیه و در آینده به زبان روسی پخش شود.
در گلستان علاوه بر زیست 6 هزار خانوار قزاق، بیش از 10 خانوار روس در كنار جمعیت یك میلیون و 900 هزارنفری این خطه زندگی می كنند.
استان مرزی گلستان با بیش از 20 هزار كیلومترمربع وسعت از شمال با جمهوری تركمنستان ودریای خزر، از غرب با مازندران، از شرق با خراسان شمالی و از جنوب با استان سمنان همسایه است.
شهرستان گنبدكاووس با 380 هزار نفر جمعیت درشرق استان گلستان واقع است.
/3039/1860
خبرنگار : علی لكزانوری ** انتشار دهنده: تاج محمد شیری