آنان افزودند: بكارگیری هواپیمای ایرباس ای 321 جدید در مسیر بوشهر یك اتفاق خوشایند است كه باعث شده تا خاطرات تلخ پرشمار ناشی از تاخیرها و لغو مكرر پروازها در فرودگاههای بوشهر و تهران رو به فراموشی باشد.
این مسافران، همچنین افزایش مقصد پروازهای داخلی از فرودگاه بوشهر، كاهش فاصله زمانی بین پروازها و هزینه های آنها، رقابتی شدن و افزایش كیفیت خدمات دهی شركتهای مسافری هوایی و افزایش اشتغال در ناوگان هوایی كشور را از دیگر پیامدهای حضور ایرباس جدید در ناوگان هوایی كشور و فعالیت آن در مسیر پروازی بوشهر عنوان كردند.
آنان بیان كردند: این تحولات موثر در ناوگان هوایی كشور و بوشهر فقط با ورود یك هواپیما رخ داده و اگر همه 100 هواپیمای خریداری شده از كشور فرانسه در ناوگان هوایی كشور فعال شوند، اتفاق خیلی عظیمی در تاریخ هواپیمایی كشور رخ خواهد داد.
با به انجام رسیدن برجام و برداشته شدن تحریم های هواپیمایی پس از چهار دهه، نخستین فروند ایرباس ای 321 در سال جاری وارد كشور شد و به ناوگان پروازی ایران پیوست.
استان بوشهر در مدت كوتاه فعالیت این هواپیما از 23 دی ماه امسال در ناوگان حمل و نقل هواپیمایی كشور رتبه دوم را در بین استانها در زمینه سرویس گیری از این هواپیما به خود اختصاص داده است.
این هواپیمای 190 نفره، نخستین فروند از 100 هواپیماهای ایرباس است كه پیش قرارداد آنها در اواخر سال گذشته با سفر رئیس جمهوری اسلامی ایران به پاریس بین ایران ایر و ایرباس امضا شد و پس از نهایی شدن قرارداد در 23 دی ماه امسال وارد ایران شد.
یك شهروند بوشهری گفت: تاپیش از ورود هواپیمای جدید ای 321 به ناوگان هواپیمایی كشور و مسیر پروازی بوشهر تاخیر و لغو پروازهای مسیر بوشهر به تهران و بالعكس مسافران این مسیر را كلافه كرده بود طوریكه هر روز در فرودگاههای بوشهر و تهران شاهد حركتهای اعتراضی مسافران بودیم.
سجاد نامی افزود: اما اكنون با ورود این هواپیما به مسیر پروازی بوشهر علاوه بر كاهش لغو پروازها، تاخیرها نیز كمتر شده و برخی تاخیرهایی كه وجود دارد نیز از فعال نشدن دستگاه ای ال اس (دستگاه كمك ناوبری ) در فرودگاه بوشهر است كه در هنگام كاهش دید خلبان ناشی از مه زدگی یا ریزگردها رخ می دهد.
وی خواستار تسریع در راه اندازی سامانه كمك ناوبری ای ال اس در فرودگاه بین المللی بوشهر و افزایش شمار پروازهای این فرودگاه به مقصد دیگر نقاط پر تردد كشور شد.
یك استاد دانشگاه گفت: در اوایل ترم گذشته با تاخیرهایی كه در پرواز هواپیماهای مقصد بوشهر رقم خورد شمار زیادی از كلاس ها درس دانشگاه را نرسیدیم، اما در 2 ماه اخیر وضعیت بهتر شده و علاوه بر كاهش تاخیرها شمار پروازها به مقصد و از مبدا فرودگاه بوشهر افزایش یافته است.
محمد اسكندری افزود: دلایل تاخیرهای موجود در پروازها نیز باید بطور دقیق بررسی شود تا چنانچه امكان به صفر رسیدن آنها وجود ندارد حداقل مسافران با مدت زمان تاخیر كمتری روبرو شوند.
وی تاكید كرد: عمده دلیل استفاده از هواپیما كاهش زمان مسافرت و صرفه جویی در وقت با وجود افزایش هزینه مسافرت است، ولی وقتی تاخیرها كه در گذشته تا 12 ساعت و در برخی از موارد به یك شبانه روز می رسد، دیگر مزیت استفاده از پرواز برای مسافر از بین می رود.
یكی از شهروندان بوشهری گفت: در گذشته نبود رقابت لازم میان شركتهای هواپیمایی در فرودگاه بوشهر به علت شمار كم این شركتها باعث می شد تا قیمت ها سلیقه ای افزایش یابد طوریكه در مواردی هزینه بلیت رفت و برگشت به تهران با هواپیما به 12 میلیون ریال می رسید.
مهدی ماهینی افزود: اما در ماههای اخیر شمار شركتهای هواپیمایی و پروازها در فرودگاه بوشهر افزایش یافته و كیفت خدمات رسانی به مسافران نیز بهتر شده است، هر چند تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد.
محمود محمد زاده دیگر شهروند بوشهری گفت: در یكی از پروازهای اخیر تهران به مقصد بوشهر مسافر هواپیمای ایرباس ای 321 بودم، هواپیمای جدید از لحاظ امنیت و ایمنی از سطح استاندارد بالایی برخورداراست و امیدوارم با وارد شدن 100 هواپیمایی كه قرارداد آنها با فرانسوی ها منعقد شده كیفیت خدمات ناوگان حمل و نقل هواپیمایی كشور به میزان چشمگیری افزایش یابد.
مدیركل فرودگاههای استان بوشهر گفت: در مقطعی گرانی بهای بلیت پرواز های مسیر تهران - بوشهر و بالعكس كه در برخی از روزها تا 6 میلیون ریال نیز می رسید همواره با نارضایتی مردم همراه بود كه دلیل آن نیز نبود تنوع مناسب در شركت های هواپیمایی این فرودگاه و به دنبال آن نبود یك رقابت سالم بود.
كمال دهقان منشادی افزود: با رایزنی های صورت گرفته با برخی از شركت های هواپیمایی در 2 ماه گذشته سه شركت به شمار شركت های خدمات دهنده به فرودگاه بین المللی بوشهر افزوده شده و این امر باعث شده تا با ایجاد یك رقابت بین شركت ها شاهد افزایش سر سام آور قیمت بلیت های مسیر تهران- بوشهر نباشیم.
وی یادآور شد: تا پیش از این 6 شركت هواپیمایی زاگرس، ایران ایر، ماهان، نفت، آسمان و كیش ایر به فرودگاه بوشهر خدمات دهی داشتند كه با مذاكرات صورت گرفته و افزوده شدن اترك، تابان و كاسپین شمار آنها هم اكنون به 9 شركت افزایش یافته است.
مدیركل فرودگاههای استان بوشهر بیان كرد : اضافه شدن این شركت های خدمات دهنده به فرودگاه بین المللی بوشهر زمینه افزایش خدمات به مسافران از لحاظ كمی و كیفی را فراهم می كند.
دهقان منشادی در ارتباط با شمار پروازهای فرودگاه بوشهر گفت: شمار پروازهای این فرودگاه تا دی ماه امسال 78پرواز بود كه با افزایش 24 پرواز در مسیرهای تهران و مشهد به 102 پرواز در طول هفته افزایش یافته است.
مدیركل فرودگاه های استان بوشهر گفت: از 24 پرواز افزوده شده 16 پرواز در مسیر بوشهر-تهران و هشت پرواز در مسیر بوشهر- مشهد است.
وی افزود: با افزایش این میزان پرواز، شمار پروازها و مسافران این فرودگاه رشد كرده است و در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته شمار پروازها 64 درصد و تعداد مسافر 84 درصد افزایش داشته است.
مدیركل فرودگاه های استان بوشهر گفت: مقصد داخلی پروازهای فرودگاه بین المللی بوشهر هشت شهر تهران، مشهد، شیراز، اصفهان، خارگ، اهواز، كیش و سیری است و تنها مقصد خارجی این فرودگاه نیز دوبی امارات است.
وی گفت: با رایزنی های صورت گرفته با برخی از شركت های هواپیمایی در صدد افزایش پروزاهای مسیر بوشهر- شیراز و فراهم شدن زمینه خدمات دهی به مسافران مقصد بندر عباس، تبریز و رشت در این فرودگاه بین المللی هستیم.
دهقان منشادی اظهار كرد: در صورت تحقق پروازهای جدید در مسیر بوشهر به مقصد های شیراز و بندرعباس به دلیل كمبود مسافر و كمی مسافت از هواپیمای كوچك 40 تا 50 نفره استفاده خواهد شد.
وی افزود: نتیجه برقراری پرواز بوشهر به مقصدهای تبریز و رشت نیز پس از بررسی میدانی شركت های هواپیمایی برای وجود مسافر به مقصدهای و مسیرهای یاد شده مشخص می شود.
وی در ارتباط با خدمات هواپیمای ایرباس ای 321 جدید ناوگان هوایی كشور به فرودگاه بوشهر گفت: استان بوشهر رتبه دوم استفاده از این هواپیمای تازه خریداری شده را به خود اختصاص داده كه بطور معمول در سه روز پایانی هفته فرودگاه بوشهر میزبان این هواپیماست.
مدیركل فرودگاههای استان بوشهر یادآور شد: پس از گذشت چهار دهه و رفع تحریم هواپیمایی از مجموع 100 فروند ایرباس خریداری شده از فرانسه تاكنون در دولت تدبیر و امید یكی از آنها وارد ایران شده كه تاثیر شگرفی در خدمات رسانی ناوگان هوایی كشور بویژه در مسیر بوشهر داشته است.
دهقان منشادی در ارتباط با تاخیر پروازهای بوشهر گفت: عمده دلیل آن كمبود ناوگان حمل و نقل و اشكال فنی است كه این مشكل در تمام استانهای كشور وجود دارد.
وی تاكید كرد: این شائبه كه در برخی از مواقع از هواپیمای مشخص شده برای ارائه خدمات دهی به استان بوشهر برای استان دیگری انتخاب می شود، واقعیت نداشته زیرا شركتهای هواپیمایی براساس قوانین مشخص قادر به انتقال هواپیمای استان بوشهر به استان دیگری نیستند.
دهقان منشادی در مورد راه اندازی سامانه كمك ناوبری ای ال اس در فرودگاه بوشهر گفت: این دستگاه نصب شده و با طی كردن مراحل كامل تست های آن كه همراه با ظرافت خاصی است فروردین ماه سال آینده به بهره برداری می رسد.
وی یادآور شد: با فعال شدن این دستگاه در شرایط نامساعد جوی خلبان با داشتن دید 800 متر نیز قادر به فرود و پرواز هواپیما در فرودگاه بین المللی شهر بوشهر است.
هم اكنون به دلیل راه اندازی نشدن سامانه ای ال اس در فرودگاه بوشهر، سالانه شمار زیادی از پروازها در شرایط نامساعد جوی از جمله مه گرفتگی و ریزگردها كه باعث كاهش دیدخلبان می شود، لغو یا با تاخیرهای 2 تا چند ساعته روبرو می شود.
وضعیت استاندارد دید خلبان برای نشست و برخاست درپرواز هواپیما 2500 متر است.
7212/6043** خبرنگار: عبدالصمد شهریاری** انتشار دهنده: خدانظر خواجه
بوشهر- ایرنا- مسافرانی كه در مسیر بوشهر - تهران و بالعكس ازطریق فرودگاه بین المللی بوشهر رفت و آمد می كنند، می گویند: با پیوستن هواپیمای ایرباس ' ای 321 ' جدید به ناوگان هوایی كشور در ماههای اخیر بخشی از تاخیرهای پروازهای این مسیر كاهش یافته است.