۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82456984
T T
۰ نفر

سال سيد جمال، نكوداشت مفاخر وطن

۱۸ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۱۳
کد خبر: 82456984
سال سيد جمال، نكوداشت مفاخر وطن

اسدآباد- ايرنا- در 2 سال اخير نامگذاري سال پايتخت تاريخ و تمدن و فرهنگ كشور به نام مفاخر ابتكاري نو از سوي استاندار همدان بود كه موجب فروكش كردن دغدغه ها و نگراني هاي مردم فرهنگ دوست اين ديار شد و نيكبختي را براي مفاخر اين خطه به ارمغان آورد .

حرمت نهادن به مفاخر و نيكناماني همچون بوعلي سينا، مولوي، نظامي، سعدي، حافظ و سيدجمال الدين اسدآبادي، احترام به هويت فرهنگي و تاريخي كشورمان است و در حفظ و گسترش فرهنگ ايراني اسلامي تاثيري شگرف دارد.
سال 94 به نام 'ميرسيدعلي' عارف و دانشمند همداني ناميده شد و همايش بين المللي با برادر خواندگي شهر لاهور پاكستان و همدان برگزار شد و امسال نيز با پيشنهاد استاندار همدان به نام مصلح بيدارگر ' سيدجمال الدين اسدآبادي' نامگذاري شده و همايش ملي اين فيلسوف بزرگ جهان اسلام در 24 اسفندماه سالجاري در راه است.
در روزگاري كه همسايه هاي ايران از سفره پربار تاريخ و فرهنگ ايران كهن براي خود اعتبار و تاريخ مي سازند و 'سيد جمال الدين اسدآبادي' به نشان ملي افغانستان تبديل شده، 'نظامي' را جمهوري آذربايجان تصاحب كرده، تركيه با 'مولانا' فخر مي فروشد و 'ابن‌سينا' بر روي سكه‌هاي تاجيكستان مي درخشد، اين اقدام استاندار همدان گامي مثبت در احياي هويت به تاراج رفته فرهنگ اين سرزمين است.
آري ملت هاي ديگر با همه توان از نداشته‌هاي خود داشته‌هايي بزرگ و فاخر مي سازند و ما درگير و دار روزمرگي از مفاخر و رگ و ريشه فرهنگمان غافل شده ايم، براستي چه بر سر يك فرهنگ مي‌آيد وقتي رگ و ريشه اش جدا شود؟
گويي از ياد برده ايم خودمان، فرزندانمان و نيامده هاي تاريخ به چيستي و چگونگي نياكان و بزرگان نيازداريم.
در روزگاري كه با زرق و برق تبليغاتي غرب نمونه و الگوهايي كاذب براي جوانان و نوجوانان كشورمان ساخته مي شود، اينگونه پاسداشت مفاخر و قهرمان هاي‌ ملي از سوي دولتمردان يك الگوسازي فرهنگي، بومي و مناسب براي نسل حال و آينده است.
بي ترديد ارج نهادن به مفاخر و مشاهير همچون سد فرهنگي قوي در برابر نفوذ فرهنگ نامانوس بيگانه عمل كرده و اعتماد به نفس ملي را هم قوت مي بخشد.
چه بسا با همين تقويت اعتماد ملي و اقتدار فرهنگي دولت نيز بتواند در عرصه بين المللي و منطقه اي ايفاي نقش كرده و منافع ملي مردم را بيش از گذشته تامين كند.
به همين جهت همه بايد براي زدودن گرد غريبي و گمنامي از چهره نيك نامان تلاش نموده و داشته هاي خود را با افتخار به ديگران عرضه كنيم و براي حفظ نام و نشان شان هر چه بيشتر بكوشيم.
18 اسفند سالروز شهادت سيدجمال الدين اسدآبادي در تقويم كشورمان به نام روز بيداري اسلامي نامگذاري شده است.
7527 /1181
خبرنگار: زهرا زارعي** انتشار:الهام تدين