۱۹ اسفند ۱۳۹۵، ۹:۴۲
کد خبر: 82458114
T T
۰ نفر
سیف : 165 هزار میلیارد ریال تسهیلات به بنگاه های كوچك و متوسط  پرداخت شد

تهران-ایرنا- رییس كل بانك مركزی جمهوری اسلامی ایران به تحقق هدف گذاری انجام شده برای پرداخت 160 هزار میلیارد ریال(16هزار میلیارد تومان) تسهیلات به بنگاه های كوچك و متوسط اشاره كرد و گفت: اكنون بالغ بر 165 هزار میلیارد ریال (16 هزار و500 میلیارد تومان) تسهیلات پرداخت شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ولی الله سیف شب گذشته در مراسم تقدیر از برگزیدگان دومین جشنواره رسانه ای نقد نظام بانكی با محوریت بانك اقتصاد نوین در تالار سوره حوزه هنری ادامه داد: هدف گذاری نظام بانكی كشور امسال به سمت حمایت از بنگاه های كوچك و متوسط بود كه تا حد بسیار زیادی در تحقق این هدف گذاری موفق عمل كرد.
رییس كل بانك مركزی به پرداخت 165 میلیارد ریال در قالب تسهیلات به دو هزار و 250 بنگاه كوچك و متوسط اشاره كرد و افزود: پرداخت این تسهیلات نتیجه مثبتی در رشد اقتصادی كشور داشته است.
سیف، به رشد 14.4 درصدی در سه ماهه سوم امسال اشاره كرد و آن را نتیجه جهت گیری صحیح نظام بانكی در حمایت از بنگاه های كوچك و متوسط ارزیابی كرد.
به گفته وی، منجمد شدن بخش عمده دارایی های نظام بانكی از آسیب های جدی این نظام بوده كه تلاش گسترده ای برای زنده شدن این دارایی ها در دستور كار بانك مركزی قرار گرفت كه تا حدودی هم موفق عمل شده است.
رییس كل بانك مركزی دستآورد های نظام بانكی در دولت یازدهم را خوب توصیف كرد و به آرامشی كه در اقتصاد كشور و همچنین بازارهای پولی و مالی حاكم شد اشاره و آن ها را ناشی از نقش نظام بانكی در ایجاد این آرامش دانست.
سیف در ادامه به روحیه نقد و انتقاد در جامعه رسانه ای كشور اشاره كرد و نقد را زمانی موثر ارزیابی كرد كه منصفانه باشد.
عالی ترین مقام بانكی كشور گفت: نقد اگر با مسایل سیاسی اختلاط پیدا كند اثرگذاری خود را از دست خواهد داد و نقد منصفانه زمانی ممكن است كه نقاد اشراف كامل به موضوع مورد نقد داشته باشد.
به گفته وی، نظام بانكی كشورمان هم نقاط قوت و هم نقاط ضعفی دارد كه برای نقد باید این دو باهم لحاظ شوند زیرا اكنون نظام بانكی در تنگنا قرار دارد بنابراین ضروری است اگر قرار است انتقادی باشد منصفانه صورت گیرد.

* اثرهای پسابرجام در نظام بانكی
سیف در بخش دیگری به شرایط مثبتی كه در پسابرجام برای كشور بوجود آمده اشاره كرد و یادآورشد: اكنون شاهد گسترش ارتباط نظام های بانكی جهان با كشورمان هستیم و شرایط به گونه ای شده كه قابل مقایسه با پیش از اجرای برجام نیست.
* توافق جامع و نهایی هسته‌ای وین با عنوان شناخته شده و رسمی برنامه جامع اقدام مشترك یا برجام در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته‌ای ایران و به دنبال تفاهم هسته‌ای لوزان، در سه‌شنبه ۲۳ تیر ۱۳۹۴ (۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵) در وین اتریش بین ایران، اتحادیه اروپا و گروه ۱+۵ (شامل چین، فرانسه، روسیه، پادشاهی متحد بریتانیا، ایالات متحده آمریكا و آلمان) منعقد شد.
رییس كل بانك مركزی به برقراری ارتباط كارگزاری نظام بانكی كشورمان با بانك های جهانی اشاره و آن را مقدمه ای برای برقراری ارتباط تجاری بانك ها بایكدیگر توصیف كرد.
به گفته وی اكنون اقبال نظام بانكی جهانی برای ارتباط با نظام بانكی ایران هر روز افزایش می یابد كه در اثر این افزایش تعامل ها نظام بانكی كشورمان جایگاه خود را باز خواهد یافت.
رییس كل بانك مركزی با بیان این كه اقتصاد كشورمان بانك محور است، تاكید كرد: انتقاد سازنده می تواند به انتخاب مسیر درست كمك شایانی كند.
سیف، نظام بانكی را مواجه با توقع ها دانست كه برخی به جا و برخی نابجا هستند كه انتقاد سازنده باید در مسیری قرار گیرد كه بانك بتواند توقع های بجا را برآورده ساخته و از پرداخت به توقعات نابجا برحذر بماند.
دومین جشنواره تخصصی رسانه ‌ای 'نقد صنعت بانكداری - با محوریت بانك اقتصادنوین ' شب گذشته با حضور ولی الله سیف رییس كل بانك مركزی، محمد خدادی مدیرعامل خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) و تعدادی از اصحاب رسانه در تالار سوره حوزه هنری برگزارشد كه در این مراسم میزگرد ایرنا در انتقاد از نظام بانكی موفق به دریافت تقدیرنامه شد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**2078**1027**خبرنگار: محمد مهدی بهرامی **انتشار: محمدجواد دهقانی
۰ نفر