۲۰ اسفند ۱۳۹۵، ۷:۲۰
کد خبر: 82459053
T T
۰ نفر
دادگاه قانون اساسی كره جنوبی رای به بركناری رئیس جمهوری این كشور داد

پكن - ایرنا - دادگاه قانون اساسی كره جنوبی امروز (جمعه) رای به بركناری «پارك گئون هی» رئیس جمهوری استیضاح شده این كشور داد و با این حساب او از امروز به طور رسمی از قدرت معلق شده است.

به گزارش ایرنا، رای دادگاه قانون اساسی كره جنوبی پس از بررسی ها، رایزنی ها و تشكیل چندین نشست در نهایت امروز به سرانجام رسید و نتیجه بررسی این دادگاه، بركناری رئیس جمهوری این كشور از قدرت و سلب تمامی اختیارات وی اعلام شد.
بر این اساس كره جنوبی باید ظرف مدت 2 ماه برای انتخاب رئیس جمهوری جدید، انتخابات زودهنگام برگزار كند و تا آن زمان نیز «هوانگ كیو آهین» كفیل رئیس جمهوری اداره امور كشور را در اختیار خواهد داشت.
دوره ریاست جمهوری پارك قاعدتا باید در فوریه سال 2018 میلادی به پایان می رسید اما بر اساس حكم صادره این دادگاه او از امروز هیچ گونه اختیاری ندارد و باید نهاد ریاست جمهوری كره جنوبی را ترك كند.
او از سوی دادگاه قانون اساسی به دلیل ارتباط با خانم «چوی سون سیل» فردی كه به نهاد ریاست جمهوری بدون داشتن منصب رسمی رفت و آمد می كرد و به مدارك محرمانه دست یافته بود، متهم شد.
خبرگزاری یونهاپ امروز اعلام كرد كه او همچنین از سوی دادگاه در مورد ارتباطش با شركت سامسونگ و رد و بدل شدن میلیون ها دلار در این میان برای حمایت از این شركت و سهل انگاری و بی توجهی به موضوع غرق شدن كشتی مسافربری در كره جنوبی در سال 2014 كه در جریان آن 300 نفر كشته شدند، ‌مجرم شناخته شده است.
میلیون ها كره ای در چندین هفته اخیر در خیابان های پایتخت و شهرهای مختلف بارها دست به تظاهرات بزرگ اعتراضی زدند و خواستار بركناری رئیس جمهور و رای سریع دادگاه قانون اساسی شده بودند.
پس از رسوایی مذكور تاكنون دادستانی كره جنوبی پرونده هایی برای 30 نفر از مقام های فعلی و سابق كره جنوبی از جمله رئیس شركت سامسونگ تشكیل داده است.
خانم «پارك» دومین رئیس جمهوری كره جنوبی در تاریخ این كشور است كه پارلمان استیضاح كرده است و قبل از او در سال 2004 میلادی «روه موه هیون» رئیس جمهور وقت به دلیل دستكاری و اقدامات غیرقانونی و مهندسی انتخابات استیضاح شده بود.
اما «پارك گئون هی» اولین رئیس جمهوری این كشور محسوب می شود كه قبل از پایان خدمتش بركنار می شود و این در تاریخ سیاسی كره جنوبی سابقه نداشته است.
خبرگزاری شین هوا نیز امروز در گزارشی نوشت: این یك فاجعه و افتضاح برای او و دست اندركاران سیاسی كشور كره جنوبی محسوب می شود كه با رای مردم انتخاب می شود اما هم اینك مجبور به ترك كاخ ریاست جمهوری با چنین شرایطی است.
او در دسامبر سال 2012 به عنوان هجدهمین رئیس جمهور منتخب این كشور انتخاب شد و كار خود را از سال 2013 آغاز كرد.
آساق**231**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی