۲۰ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۳۰
کد خبر: 82459208
T T
۰ نفر
30 درصد لیست های اصلاح طلبان در انتخابات شوراها به زنان اختصاص دارد

مشهد- ایرنا- قائم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: اصلاح طلبان در تمام نقاط كشور 30 درصد ظرفیت لیست های انتخاباتی خود را به زنان اختصاص می دهند.

آذر منصوری روز جمعه در نشست زنان، شوراها و مدیریت شهری در مشهد افزود: از دیدگاه ما لیستهایی كه این ظرفیت را به زنان اختصاص ندهند فاقد برند اصلاح طلبی هستند.
وی اظهار كرد: اگر نتوانیم نرخ حضور زنان در انتخابات شوراها را افزایش دهیم فرصت اثرگذاری زنان در بهبود مدیریت شهرها را از دست می دهیم.
وی گفت: دولتها اصرار دارند كه تعداد زنان در شوراها و پارلمانهای شهری افزایش یابد چون توسعه پایدار مهم است و برای تحقق توسعه پایدار باید فرصتهای برابر برای آحاد جامعه فراهم شود.
این فعال سیاسی افزود: در دوره گذشته ١٢ هزار زن در انتخابات شوراها شركت كردند كه 6 هزار نفر از این تعداد رای آوردند.
وی با بیان اینكه شوراها در دوره های گذشته از نقش آمایش سرزمینی خود غافل شدند اظهار كرد: رشد بادكنكی شهرها و حاشیه نشینی در اطراف آنها و كوچك شدن روستاها و بی توجهی به توزیع عادلانه منابع نتیجه همین غفلت شوراها از نقش خود بود.
وی با اشاره به مشكلات خاص مشهد در زمینه زنان و آسیبهای اجتماعی گفت: این شهر در مسایل سیاسی نیز شرایط ویژه ای دارد و همین كه یك جریان سیاسی فكر می كند باید قدرت كامل شهر مشهد را در اختیار بگیرد از مشكلات دیگر این شهر است.
منصوری با بیان اینكه شورا به دلیل اینكه نهاد انتخاباتی است یك نهاد سیاسی نیز می باشد افزود: با این حال شوراها الزام كاركرد سیاسی ندارند و نباید محلی برای درگیری سیاسی و جناحی شوند بلكه كاركرد آنها اجتماعی است.
وی اظهار كرد: از سیاسی بودن شوراها خسارت دیده ایم كه نمونه آن شورای شهر تهران است كه پس از فاجعه پلاسكو به سویی رفت كه هم شورا و هم شهرداری تهران كاسه چه كنم به دست گرفته بودند كه چه باید می كردیم و چه باید بكنیم.
مدیركل امور بانوان استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: رتبه این استان در كشور از نظر طلاق از رتبه اول به 6 كاهش یافته است.
فرشته سلجوقی افزود: برخی قوانین حمایت از بانوان در عمل به مردانه شدن بیشتر محیط كار می انجامد.
وی اظهار كرد: به طور مثال قانون مرخصی ٩ ماهه زایمان موجب خروج ١4٠ هزار زن از بخش غیردولتی شد و اگر بازنشستگی زنان با ٢٠ سال خدمت نیز تایید می شد بازار كار زنان ایران نحیف تر می شد و از ١4 درصد در بازار كنونی به كمتر از ١٠ درصد می رسید.
یك پژوهشگر اجتماعی نیز در این نشست گفت: شهرداری، دولت در شهر است و نمی توان نسبت به آن بی توجه بود لذا باید از طریق شوراها بر آن نظارت كرد.
مجید حیدری افزود: همه افراد از جمله زنان باید قبل از نامزد شدن برای انتخابات شوراها به طور دقیق اختیارات، مسئولیتها و وظایف شوراها را مطالعه كنند تا در زمان رقابتهای انتخاباتی وعده های متناسب با اختیارات خود بدهند.
وی اظهار كرد: یكی از روشهای جدید برای شركت در رقابتهای انتخاباتی، شبكه سازی از طریق ارتباطات چهره به چهره است و در شرایط كنونی شیوه های سنتی همچون چاپ عكس، پوستر و تبلیغات پیامكی یا حتی تلگرامی تنها برای مرحله جلب توجه مفید است.
1922/ 6053 خبرنگار: كامیار اسماعیل پور ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم
۰ نفر