۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82460606
T T
۰ نفر

عید ایرانی با كالای ایرانی؛

از هفت سین تا هفت چین!

۲۱ اسفند ۱۳۹۵، ۱۶:۲۸
کد خبر: 82460606
از هفت سین تا هفت چین!

رشت - ایرنا - مجسمه گربه طلایی ساخت چین از پشت شیشه دست تكان می دهد، لباس های فرنگی رنگ به رنگ از پیر و جوان دلبری می كنند، بوی تند شیرینی چینی فضای پاساژ را پر كرده؛ در دل می گویم كم مانده هفت سین مان هم چینی شود كه با دیدن سبزه ای كه دختر چشم بادامی سمت مشتری گرفته، خشكم می زند.

به گزارش ایرنا، نوروز نزدیك و خرید شب عید از رسوم ما ایرانی هاست؛ واردكنندگان كالاهای خارجی از مارك های معروف گرفته تا تولیدات ارزان اما بی كیفیت چینی از این بازار سود خوبی حاصلشان می شود اما سر تولیدكننده داخلی در این بین، اغلب بی كلاه می ماند.
برای حل این مسئله مهم ملی باید دید علت چیست و چگونه می شود مردم ما را كه خود یا آشنایان آنان از همین تولیدكنندگان ایرانی هستند، به سمت خرید كالای ایرانی بیشتر ترغیب كرد.
*مسئله ای به نام كیفیت
حمایت از تولید داخلی گرچه با توجه به تاثیر مثبت بر بهبود اقتصاد كشور اهمیت بسیاری دارد، اما مردم برای خرید به جیبشان و نیز كیفیت تولیدات نگاه می كنند .
محمد اسماعیلی كه به دنبال خرید كت و شلوار با قیمت مناسب برای شب عید است، در پاسخ به این سئوال كه آیا كیفیت كالا و حمایت از تولید داخل برایتان مهم است یا نه، می گوید: مهم است ولی باید توان خریدش را هم داشته باشم.
*هزینه بالای دستمزد و مواد اولیه
از یكی از فروشگاه های عرضه كت و شلوار ایرانی قیمت ها را می پرسم، چند برابر كت و شلوار چینی است؛ وقتی علت گرانی را از فروشنده می پرسم بالا بودن نرخ پارچه و دستمزد دوخت را بعنوان دلیل عنوان و تاكید می كند كه كیفیت كت و شلوارهای ما قابل مقایسه با چینی نیست.
*خرید كالای ایرانی، سود همه جانبه ملی
هادی حق شناس تحلیلگر و استاد اقتصاد معتقد است كه استفاده از كالای ایرانی سود همه جانبه ملی در عرصه اشتغال و كاهش وابستگی به همراه دارد.
وی در مصاحبه با ایرنا در مورد لزوم خرید تولیدات داخل خاطرنشان كرد: به طور طبیعتی خرید كالای ایرانی موجب افزایش اشتغال و كاهش نرخ بیكاری در كشور می شود.
به گفته حق شناس، وقتی كالای ایرانی خریداری می شود مفهوم آن این است كه ما به جای آن كالای وارداتی یا خارجی استفاده نمی كنیم و ارزی نیز از كشور خارج نمی شود .
این استاد اقتصاد با بیان این كه در اقتصاد دستور حاكم نیست، خاطرنشان كرد: باید این حق را نیز به مشتری بدهیم زمانی كالای ایرانی بخرد كه با كیفیت و قیمت مناسب تر باشد .
وی متذكر شد: تولید كننده ایرانی اگر به كیفیت قیمت توجه نكند همه مقام های دولتی نیز دستور بدهند، فایده ای ندارد .
حق شناس در پاسخ به این سئوال كه آیا تولیدات داخلی توان رقابت با كالاهای خارجی مثلا چینی را دارند، گفت: اگر تولید كننده داخلی به افزایش كیفیت تولیدات خود و كنترل هزینه ها دقت كند، بی شك تولیداتش قابل رقابت خواهد بود.
وی با اشاره به این كه در سال به طور متوسط 50 میلیارد دلار واردات به كشور داریم، خاطرنشان كرد: امسال برای اولین بار صادرات غیرنفتی ما با 75 میلیارد دلار طی 10 ماه، بر واردات پیشی گرفت و این، امیدوار كننده است .
*حمایت ، اطلاع رسانی ، كاهش بروكراسی
ارتقاء كیفیت كالا، حمایت دولت از تولید و ارائه تسهیلات مناسب ، اطلاع رسانی در مورد كیفیت كالاها و كاهش بروكراسی از موارد موثر در افزایش تولید داخلی است .
علی معبودی مشاور و محقق بازاریابی و توسعه كسب و كار در مصاحبه با ایرنا متذكر شد : تولید كننده با افزایش كیفیت كالا و كاهش هزینه تولید از طریق ارتقاء سطح فناوری ، توان رقابت با تولید كننده خارجی را خواهد داشت .
این كارشناس نقش آفرینی دولت در این زمینه را حمایت تسهیلاتی ، ارزی و اطلاع رسانی عمومی از مزیت های خرید ملی و همچنین معافیت های مالیاتی و كاهش بروكراسی های اداری عنوان كرد .
به گفته معبودی ، مردم یا همان خریدار نیز با شروع پویش های حمایتی جریان ساز می توانند به تولید داخلی و بهبود اقتصاد كشور كمك كنند.
وی تصریح كرد: نكته قابل تعمق این است كه هر پویشی، مرحله گذار خود را باید طی كند یعنی در مراحل ابتدایی نیاز به ایثارگرانی دارد كه بتوانند برای دستیابی به اهداف پویش از خودگذشتگی داشته باشند .
* به روزسازی تولید، خدمات پس از فروش
تولیدات ملی را بعد از تاریخ و هنر و بعضا ورزش، نشان دهنده قدرت و جایگاه یك كشور در سطح جهان می دانند .
وحید زارعی مشاور و مدرس مدیریت و توسعه كسب و كار در مصاحبه با ایرنا با بیان این مطلب گفت : بی شك خرید محصولات داخلی باعث ایجاد چرخه اقتصادی و كمك مستقیم به فعالان صنعت است.
وی عدم پیاده سازی سیستم مدیریت كیفیت و تاثیر گذاری مستقیم نظر مشتریان بر تولید محصول ، نبود جایگاه و ذهنیت مناسب از برند داخلی به دلیل فقدان استراتژی صحیح برندسازی محصول را از علت های اصلی بی علاقگی مردم به خرید تولیدات داخلی خواند.
وی خاطرنشان كرد: تولید كنندگان برای رقابت با محصولات خارجی باید به محصول خود هویت بدهند، به سیستم مدیریت كیفیت سازمان خود توجه بایسته داشته باشند و در صورت لزوم خدمات پس از فروش را نیز لحاظ كنند.
به گفته این كارشناس ، بسیاری از كالاهای تولید داخلی دارای بسته بندی، لوگو و هویت بصری مناسبی نیستند همچنین تبلیغات آنها سردرگم كننده و بعضا گوناگون است.
وی به این نكته مهم نیز اشاره كرد كه بسیاری از تولیدات ما بدون پشت سر گذاشتن مراحل تحقیق بازار، تولید شده و لذا نمی تواند خواسته مشتریان را برطرف كند و در بسیاری از مواقع فرصت را در مقابل تولیدات خارجی از دست می دهند.
وی تاكید كرد: زمانی كه محصولات با نیاز مشتری تغییر كند، مشتری نیز تمایل بیشتری به خرید محصول خواهد داشت.
زارعی ارائه خدمات پس از فروش را نیز یكی از موارد تاثیر گذار برای جلب مشتری خواند و بر لزوم توجه جدی تولید كنندگان داخلی به این بخش تاكید كرد .
به گزارش ایرنا، خرید كالای ایرانی باید به فرهنگ تبدیل شود تا چرخ كارخانه ها و كارگاه هایمان بچرخد و كارگران، صنعتگران و تولیدكنندگان ما ، در مقابل خانواده های خود سربلند باشند اما توجه داشته باشیم كه فرهنگسازی در این زمینه نیز تنها با توصیه نهادینه نمی شود بلكه نیازمند افزایش كیفیت، كنترل هزینه ها و ارتقاء بهره وری در بخش تولید دارد .
گزارش از: گیتی بابایی ** انتشاردهنده: امیرحسین كبیری
6030/2007
۰ نفر