۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82464055
T T
۰ نفر

آخرین سه شنبه بدون خودرو در سال 95

۲۴ اسفند ۱۳۹۵، ۱۱:۵۴
کد خبر: 82464055
آخرین سه شنبه بدون خودرو در سال 95

تهران- ایرنا- امروز ( سه شنبه ) آخرین هفته پویش سه شنبه های بدون خودرو در سال 95 است؛ یعنی شصت و هفت هفته از آن می گذرد و در این مدت 182 شهر به آن پیوسته اند و حدود 765 كیلومتر مسیر ایمن دوچرخه سواری ایجاد شده است.

پویش سه شنبه های بدون خودرو 16 آذرماه سال 94 از اراك آغاز شد، در این مدت در برخی شهرها مورد اقبال و برخی شهرها مورد بی مهری قرار گرفت اما علاقه مندان به آن كوتاه نیامدند و همچنان هر سه شنبه بر سر عهد و پیمان خود باقی ماندند.
استمرار در زنده نگه داشتن این پویش آنرا به خارج از مرزهای كشور نیز كشاند و ایرانیان خارج از كشور نیز در این روز از آن حمایت كردند، پویش سه شنبه های بدون خودرو در كشورهایی مانند امریكا، اتریش، آلمان و برخی كشورهای حاشیه جنوب خلیج فارس مطرح شده است، در فرانسه یكشنبه های اول هر ماه را افراد بدون خودرو طی می كنند.
پویشی كه در روزهای اولیه شكل گیری گمان نمی رفت تا این حد موفق شود اما اكنون به حركتی ملی تبدیل شده كه نشان می دهد انسان ها چقدر در آرزوی دیدن دوباره آسمان آبی و داشتن هوای سالم هستند، نعمتی كه با عملكردشان آنرا از خود دریغ كردند.
محمد درویش روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا افزود: امروز شصت و هفتمین هفته سه شنبه های بدون خودرو در سال 95 است و بوشهر آخرین شهری است كه در سالجاری به این پویش پیوست و اكنون 182 شهر عضو آن هستند.
وی با اشاره به كارهای مهم این پویش تاكید كرد: این پویش باعث شد تا قرائت جدیدی در مبلمان شهری كشور ایجاد شود و شاهد این بودیم كه بسیاری از شهرداران در كلانشهرها از جمله تبریز، مشهد، اصفهان، نیشابور، اهواز، همدان، یزد و سیرجان اعلام كردند در برنامه های آینده خود برای توسعه شهر بر اساس كاهش اعتبار به منظور ساخت جاده، تونل، اتوبان، پل، تقاطع غیر همسطح و در عوض افزایش اعتبار برای گسترش حمل و نقل عمومی، ریلی، ایجاد مسیرهای امن برای دوچرخه سواری و همچنین پیاده راه پیش خواهند رفت.
درویش گفت: در سالجاری حدود 765 كیلومتر مسیر ایمن دوچرخه سواری ایجاد شد كه پیش بینی می شود بیش از 400 كیلومتر دیگر نیز به آن اضافه شود كه بهترین عملكرد را شهر اصفهان با 150 كیلومتر مسیر داشته و شهردار آن قول داده تا 150 كیلومتر دیگر نیز به این مسیر اضافه كند.
وی افزود: در اصفهان پلیس های راهنمایی و رانندگی نیز در روزهای سه شنبه های بدون خودرو با دوچرخه تردد می كنند و حتی یكی از اصلی ترین معبرهای این شهر یعنی خیابان چهارباغ در این روز به روی خودروها بسته است.
درویش ادامه داد: بعد از اصفهان شهرهای یزد، مشهد، تبریز، سیرجان و نیشابور در رتبه های بعدی قرار دارند، در شهرهای جنوبی مانند بندرعباس، اهواز، آبادان و بهبهان نیز اقدامات خوبی انجام شده كه امیدواریم تداوم داشته باشد.
وی گفت: شركت واحد در نیشابور جك هایی به اتوبوس های درون شهری اضافه كرده است تا افرادی كه قصد دارند مسیری را از اتوبوس و مسیری را از دوچرخه استفاده كنند، این امكان فراهم شود تا دوچرخه های خود را به این جك ها متصل و با خود حمل كنند، همچنین در برخی از اتوبوس ها تعدادی از صندلی ها برای جا دادن دوچرخه ها برداشته شده است.
مدیر كل دفتر مشاركت های مردمی سازمان حفاظت محیط زیست افزود: امسال در بسیاری از مناسبت های محیط زیستی جایزه اول دوچرخه برقی در نظر گرفته شده بود، همچنین جشنواره ' من، مدرسه و دوچرخه ' در اصفهان برگزار شد كه در آن تلاش كردیم تا نهضت دوچرخه سواری را به میان آموزش و پرورش ببریم و مدارس را تشویق به استفاده بیشتر از دوچرخه كنیم.
وی به برخی اقدامات صورت گرفته در آموزش و پرورش اشاره كرد و گفت: آموزش و پرورش استان كهگیلویه و بویراحمد و گچساران نیز قول دادند تا اشاعه فرهنگ دوچرخه سواری در مدارس خود را در اولویت قرار دهند زیرا در 10 سال گذشته وزن دانش آموزان دو برابر شده و این یك هشدار جدی است كه می تواند باعث بروز دیابت و كبد چرب شود.
درویش ادامه داد: یكی از راه های كاهش وزن دانش آموزان جایگزین كردن دوچرخه به جای سرویس های مدارس است و بر این اساس یكی از مدیران آموزش و پرورش در گناوه با هزینه شخصی خود بخشی از حیاط مدرسه ای را به پاركینگ مسقف برای دوچرخه تبدیل و دانش آموزان را به استفاده از دوچرخه تشویق می كند.
وی اظهار كرد: همچنین در تلاشیم با همكاری برخی از دوستداران محیط زیست تعدادی دوچرخه برای كودكان بلوچستانی تهیه و ارسال كنیم.
درویش گفت: قرار است سازمان حفاظت محیط زیست سال آینده اولین جشنواره سكونتگاه های سبز را در اواخر تیرماه برگزار كند كه هدف از برگزاری آن رساندن این پیام به شهرداران، فرمانداران و شورایاری های روستاها است كه تلاش كنند تا شاخص های لازم برای سكونتگاه های سبز را به دست آورند كه در این صورت می توانند از مزایای خوبی مانند تامین اعتبارات و معافیت های مالیاتی برخوردار شوند.
وی افزود: یكی از مهمترین ویژگی كه برای سكونتگاه های سبز در نظر گرفته شده میزان مسیر ایمن دوچرخه سواری و پیاده روی در شهرهای با جمعیت بالاتر از 500 هزار نفر و سهم شهروندان در استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است.
درویش اظهار كرد: اجرای پویش سه شنبه های بدون خودرو می رود تا چیدمان توسعه و مبلمان شهری را از خودرو محوری به سمت انسان محوری تغییر دهد از این رو روزهای خوبی برای این پویش پیش بینی می شود.
وی با اشاره به اینكه این پویش در بسیاری از ادارات و سازمان های كشور از جمله انرژی اتمی و سازمان حفاظت محیط زیست اجرا می شود گفت: حدود 300 نفر از نیروهای سازمان حفاظت محیط زیست با امضای دفتر نظر سنجی پویش سه شنبه های بدون خودرو از این پویش حمایت كردند و هفت مدیر كل این سازمان نیز به آن پیوستند كه امیدواریم در سال 96 نیز شاهد تسری آن باشیم.
وی به عملكرد شهرداری تهران در حمایت از این پویش اشاره كرد و گفت: ستاد محیط زیست شهرداری تهران برای تسری این فرهنگ تلاش هایی انجام داده و در منطقه 8 و 12 مسیرهای ایمن دوچرخه سواری ایجاد و یا ترمیم كرده است.
درویش اظهار كرد: البته شهرداری تهران می تواند بسیار پررنگ تر از این وارد ماجرا شود ، تهران همیشه الگو بوده اما به نسبت اهمیت این پویش در این كلانشهر، همراهی كه انتظارداشتیم از شهرداری تهران ندیدیم.
علمی 9014** 1440
خبرنگار : كیمیا عبدالله پور** انتشار: گلشن
۰ نفر