۲۵ اسفند ۱۳۹۵، ۱۹:۳۰
کد خبر: 82466229
T T
۰ نفر
سفیر ایران در روسیه از برنامه 10 میلیارد دلاری شدن روابط اقتصادی خبر داد

مسكو - ایرنا - مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه از پیش بینی 10 میلیارد دلاری شدن ارزش روابط اقتصادی دو كشور تا چند سال آینده خبر داد.

به گزارش ایرنا، سفیر ایران در فدراسیون روسیه اعلام كرد: در چند سال آینده حجم معاملات ایران و روسیه می تواند به 10 میلیارد دلار برسد.
پایگاه رادیو روسی اسپوتنیك روز چهارشنبه به نقل از سخنان سنایی نوشت: معاملات بازرگانی ایران در طی سال های گذشته با هیچ كشوری در دنیا به اندازه روسیه رشد نداشته است.
وی افزود: از دیدگاه من اگر این روند حفظ شود، در دو یا سه سال آینده به بك حجم قابل توجهی از معاملات تجاری (10 میلیارد دلاری) خواهیم رسید.
الكساندر نواك وزیر انرژی روسیه نیز در باره تازه ترین دور مذاكرات خود با محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران كه روز دوشنبه در مسكو انجام گرفت، گفت: دو كشور در حال مذاكره برای اجرای چند پروژه صنعتی مشترك هستند كه ارزش آنها در مجموع حدود 10میلیارد دلار است.
رئیس روسی كمیسیون مشترك همكاری های دو كشور گفت كه در نشست با واعظی همتای خود اسنادی را كه قرار است تا پیش از سفر رئیس جمهور ایران به مسكو آماده امضا شود، بررسی كردیم و تصمیم گرفته ایم 10 قرارداد را برای امضا آماده كنیم.
وزیر انرژی روسیه تصریح كرد: با توجه به اینكه تهران و مسكو نقشه راه همكاری های مشترك صنعتی و تجاری پنج ساله را امضا كرده اند، چشم اندازهای بزرگی در عرصه صنعتی داریم.
وی افزود: موسسات صنعتی روسی همكاری با شركای ایرانی خود را آغاز كرده اند كه توسعه می یابد. هم اكنون همكاری در زمینه تحویل واگن ها آغاز شده و مذاكرات برای هواپیماهای سوخو سوپرجت 100 و همچنین گفت وگوها در دیگر عرصه های صنعتی نیز در حال انجام است.
ایران و روسیه از زمان آغاز كار دولت یازدهم با تنظیم نقشه راه توسعه روابط در جریان نشست های كمیسیون مشترك، هشت دیدار سران و بارها مذاكره تلفنی، توانسته اند شاهد پیشرفت زیادی در همكاری ها باشند كه از جمله آنها افزایش 80 درصدی ارزش مبادلات بازرگانی در سال 95 نسبت به سال پیش از آن به حدود دو میلیارد و 200 میلیون دلار است.
براساس پیش بینی ها سفر رئیس جمهوری ایران به مسكو، اوایل فروردین سال آینده انجام می شود كه نهمین دیدار حسن روحانی و ولادیمیر پوتین خواهد بود.
تاكنون رئیسان جمهوری دو كشور شش بار در جریان نشست های بین المللی خارج از دو كشور از جمله اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل دیدار كرده اند ودو مذاكره نیز در تهران و شهر اوفا پایتخت جمهوری باشقیرستان فدراسیون روسیه برگزار شده است.
اروپام** 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا