راه عاری سازی خاورمیانه وجهان از سلاحهای هسته ای از طریق برجام

مادرید- ایرنا- در نشست بین المللی مواد شكاف پذیر هسته ای كه در دانشگاه آمریكایی بیروت برگزار شد ، راه عاری سازی خاورمیانه و جهان از سلاح های هسته ای از طریق برجام مورد بررسی قرار گرفت .

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا ، این نشست دو روزه كه با حضور حدود 40 تن از متخصصان هسته ای از18 كشورجهان ازجمله آمریكا، اروپا، روسیه، چین، ایران، عربستان،تركیه، برزیل،مصر،ژاپن و كره جنوبی برگزار شد، عاری سازی خاورمیانه از سلاحهای هسته ای بررسی شد.
از ایران «حسین موسویان» سخنگوی پیشین هسته ای و «علی اضغر سلطانیه» سفیرسابق ایران درآژانس بین المللی انرژی هسته ای شركت داشتند.
در این رابطه ، اهم مطالب حسین موسویان چنین بود :
1-مصوبات سازمان ملل برای عاریسازی خاورمیانه بعد از 40 سال و باوجود دهها اجلاس و كنفرانس، به گل نشسته و ازنظر اجرایی شدن درنقطه صفر است. همچنین مصوبات سازمان ملل برای عاری سازی خاورمیانه ازكل سلاحهای كشتار جمعی بعد از 20 سال تلاش نیز شكست خورده و درنقطه صفر است.
2- امیدی به اجرای این مصوبات هم نیست زیرا درخاورمیانه فقط اسراییل سلاح هسته ای دارد و قدرتهای جهانی هم بنای فشار به اسراییل برای خلع سلاح و پیوستن به معاهده عدم اشاعه سلاحهای هسته ای، ان پی تی، را ندارند. اسراییل هم این موضوع را به پروسه صلح مرتبط كرده و این پروسه را هم بعد از 60 سال مذاكره به شكست كشانده زیرا تصمیم سازمان ملل درمورد راه حل دو دولت فلسطینی و اسراییلی را رد كرده است. امیدی هم نیست كه به این زودیها این مسئله به نتیجه برسد.
3-خاورمیانه دربحرانهای متعدد ازجمله تروریسم تكفیری،جنگ داخلی، دولتهای شكست خورده و جنگ قومی غرق شده و درآستانه سقوط كامل قرارگرفته است.
4-ریسك دسترسی گروههای تروریستی داعش و القاعده به مواد و دانش سلاحهای كشتار جمعی به واقعیت پیوسته زیرا این گروهها از سلاح شیمیایی درسوریه و عراق استفاده كرده و صدها موشك هم دراختیار دارند.
5-خلاء وجود یك ساختار همكاریهای مشترك درمنطقه همچنان عامل دخالت قدرتهای بزرگ و تشدید بحرانهاست.
6-برجام بعنوان جامعترین و برجسته ترین سند تاریخ عدم اشاعه توسط جامعه جهانی به رسمیت شناخته شده زیرا ازكاملترین سیستم شفافیت و ممانعت از ساخت بمب هسته ای برخوردار است.برجام استاندارد جدید برای عدم اشاعه سلاحهای هسته ای دراختیار جامعه جهانی قرارداده و اگر قدرتهای جهانی درمورد عاریسازی منطقه وجهان ازسلاحهای هسته ای صداقت داشته باشند،می توانند برجام راملاك عمل قراردهند.
7-درصورتیكه اصول برجام جهانی شود، با حذف پروسه بازفراوری پلوتونیوم و غنی سازی زیر 5 درصد راه گسترش سلاح هسته ای درمنطقه وجهان بسته خواهد شد.
8-تشكیل ' سیستم همكاری جمعی' را می توان از خلیج فارس شروع كرد و یك پیمان جامع همكاریهای امنیتی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی را بین كشورهای ایران و عراق ، عربستان و سایر اعضاءعرب عضو شورای همكاریهای خلیج فارس منعقد كرد.درقالب چنین سیستم جامع همكاریهای مشترك نیز می توان عاری سازی خلیج فارس ازسلاحهای كشتارجمعی و حتی برنامه مشترك چندجانبه همكاریهای هسته ای و غنی سازی را گنجاند.
اروپام *5*491**1579* انتشار دهنده : مرضیه فاتحی علیشاه