۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۲:۴۵
کد خبر: 82466811
T T
۰ نفر
وزیر خارجه تركیه اروپا را به لغو توافقنامه جلوگیری از مهاجرت تهدید كرد

آنكارا- ایرنا- مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه تركیه، در پی تشدید تنش سیاسی میان این كشور با برخی كشورهای اروپایی، اتحادیه اروپا را به لغو توافقنامه جلوگیری از مهاجرت پناهجویان تهدید كرد.

به گزارش ایرنا، بر اساس توافق مارس 2016 میان تركیه و اتحادیه اروپا، تركیه در ازای دریافت كمك مالی از سوی اتحادیه كه رقم آن چهار میلیارد دلار اعلام شده است، تعداد مهاجران بیشتری را بپذیرد و جلوی مهاجرت اتباع خارجی از مسیر تركیه به اروپا شود.
تنش سیاسی بین تركیه با هلند و آلمان در پی ممانعت از سخنرانی وزیر امور خارجه تركیه در آلمان و نیز صادر نشدن مجوز ورود هواپیمای وی به هلند و جلوگیری از حضور وزیر خانواده و سیاست های اجتماعی این كشور در اجتماع ترك تبارها در شهر روتردام هلند به اوج خود رسید.
در پی تنش بین دولت تركیه با هلند، آنكارا روز سه شنبه اعلام كرد كه به علت بی احترامی به مقامات تركیه و نادیده گرفتن مصونیت سیاسی آنها در هلند، كلیه روابط با هلند در سطح عالی، جلسات برنامه ریزی شده، جلسات در سطح وزرا و سطوح بالای آن و دیدارهای مقامات بلندپایه به حالت تعلیق در آمده است.
بر این اساس و بنا به تصمیم هیات دولت تركیه، اجازه بازگشت سفیر هلند به آنكارا صادر نشد و سخنگوی دولت تركیه اعلام كرد تا زمانی كه هلند اقدامات جبرانی برای ترمیم روابط را انجام ندهد، این شرایط ادامه خواهد داشت.
چاووش اوغلو دیشب در آخرین بخش خبری شبكه تلویزیونی تی.وی.24 تركیه اعلام كرد: ما می توانیم به علت عدم پایبندی طرف اروپایی به تعهدات و متوسل شدن به برخی رفتارهای ناشایست با مقامات تركیه در هلند، توافقنامه جلوگیری از مهاجرت پناهجویان را لغو و ابطال كنیم.
وی با بیان اینكه اگر طرف های اروپایی به شرط های تركیه عمل نكنند، اقدامات لازم در این خصوص انجام خواهد شد، گفت: ما می توانیم این توافقنامه را به طور یك جانبه لغو كنیم، اما هنوز این موضوع را به همتایان خود در اتحادیه اروپا اطلاع نداده ایم و همه اینها به تصمیم ما بستگی دارد.
وی اضافه كرد: 'نخست وزیر هلند آدم راستگو و درستكاری نیست ولی سیاستمداران با هر روحیه ای، تعهداتی برابر عرف دیپلماتیك دارند ولی آنها دنبال تفكر ملی گرایانه هستند.'
وی ادامه داد: 'ما مثل آنها دولت و كشوری فاشیست نداریم و بر اساس آینده نگری تصمیم می گیریم و اقدامات تركیه علیه هلند همچنان ادامه خواهد داشت.'
چاووش اوغلو اظهار كرد: اگر اتحادیه اروپا به همین شكل ادامه بدهد، به زودی فرو خواهد پاشید چرا كه امروز اروپا كابوسی غیرقابل باور در خصوص بیگانه ستیزی و ملی گرایی افراطی را تجربه می كند.
وی مدعی شد: 'بدون تركیه اتحادیه اروپا نمی تواند یك قدرت جهانی باشد و آنها نمی توانند یك تركیه قرتمند را در میان جمع خود ببینند.'
وی كشورهای غربی را به حمایت از رای 'نه' در همه پرسی تغییرات قانون اساسی تركیه متهم كرد و گفت: ما در چارچوب حقوق قانونی خود برای جلب رای در داخل و خارج از كشور تلاش می كنیم ولی تلاش آنها مداخله در امور داخلی تركیه محسوب می شود.
وی مدعی شد: اگر حكومت های تك نفره و پادشاهی خوب نیست، چرا اغلب كشورهای اروپایی همان سیستم پادشاهی را حفظ كرده اند و تركیه را به تلاش برای تبدیل حكومت به سیستم تك نفره متهم می كنند در حالی كه در سیستم پیشنهادی قانون اساسی تركیه، همان یك نفر هم با رای مردم هر پنج سال یك بار انتخاب خواهد شد.
وی ادامه داد: ما وقتی بدون واهمه واقعیت ها را به آنها می گوییم ناراحت می شوند و آنها از همین اقتدار بدون ترس ما واهمه دارند.
به گزارش ایرنا، شورای شهر استانبول دیروز طی جلسه ای فوق العاده در پی درخواست رئیس جمهوری و نخست وزیر تركیه بر لغو پروتكل خواهر خواندگی بین شهر‌های استانبول و روتردام هلند رای داد.
تنش بین تركیه و برخی كشورهای اروپایی از زمانی آغاز شد كه دولت آنكارا برای حضور در اجتماع ترك تبارهای آلمان و هلند برنامه های سخنرانی انتخاباتی با حضور مقامات رسمی خود در حمایت از رای 'آری' به همه پرسی تغییرات قانون اساسی تركیه كه 16 آوریل(27 فروردین ماه 96) قرار است برگزار شود، تدارك دیده و برنامه ریزی كرد ولی دولت آلمان و هلند از اجرای این برنامه ها جلوگیری كرد.

برای برگزاری همه پرسی تغییرات قانون اساسی تركیه، موافقان و مخالفان حق برگزاری تجمعات قانونی در داخل و خارج از كشور را دارند و بر این اساس، مقامات و چهره های سیاسی موافق و مخالف با این همه پرسی در داخل و خارج از تركیه سخنرانی در تجمعات را برنامه ریزی كرده اند.
دولت تركیه در انتخابات همه پرسی قانون اساسی این كشور چشم امید به آرای مثبت همه اتباع تركیه ساكن داخل و خارج از این كشور دارد.
همه پرسی اصلاح 18 ماده قانون اساسی تركیه برای گذر از نظام پارلمانی به نظام ریاستی در تاریخ 16 آوریل سال جاری میلادی (27 فروردین ماه) برگزار می شود و در این انتخابات افزون بر 58 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند.
همچنین برای برگزاری این انتخابات، 164 هزار صندوق رای در داخل تركیه پیش بینی شده و علاوه بر این، در 59 كشور نیز برای اخذ آرای اتباع تركیه در خارج از كشور برنامه ریزی شده كه رای گیری از آنها در 119 نمایندگی سیاسی و در 32 واحد گمركی انجام می شود.
خاورم/1905**انتشار دهنده: حسن فاخری