۲۶ اسفند ۱۳۹۵، ۱۳:۱۱
کد خبر: 82466846
T T
۰ نفر
چین و عربستان 35 سند همكاری امضا كردند

پكن - ایرنا - پكن و ریاض روز پنجشنبه و در حاشیه سفر «ملك سلمان بن عبدالعزیز» پادشاه عربستان به چین، 35 سند همكاری به ارزش 65 میلیارد دلار امضا كردند.

به گزارش ایرنا، پادشاه عربستان كه از حدود یك ماه پیش سفر خود به شرق و جنوب شرق آسیا را با هدف بهبود وضعیت اقتصادی كشورش آغاز كرده، شب گذشته (چهارشنبه) به وقت محلی با یك هزار و 500 نفر از جمله 25 شاهزاده و 10 وزیر وارد پكن شد.
وی پیشتر به كشورهای مالزی، اندونزی و ژاپن سفر كرده بود.
ملك سلمان در اولین برنامه سفر خود به چین امروز با «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این كشور دیدار كرد و طرفین در خصوص مسائل منطقه ای و بین المللی و همكاری های دوجانبه گفت وگو كردند.
همچنین در حاشیه این دیدار كه در تالار بزرگ خلق شهر پكن برگزار شد، دو كشور اسناد همكاری به ارزش 65 میلیارد دلار را امضا كردند كه 35 طرح همكاری مشترك میان دو كشور را در بر می گیرد.
از جمله اسناد همكاری كه «شین هوا» خبرگزاری رسمی چین به نقل از «ژانگ مینگ» معاون وزیر امور خارجه این كشور اعلام كرده، یادداشت تفاهم در بخش های تولیدی، انرژی، صنعتی، انتقال تكنولوژی و سرمایه گذاری در بخش های مورد علاقه طرفین است.
پادشاه عربستان كه با سفر به شرق و جنوب شرق آسیا تلاش زیادی كرده تا شرایط نامناسب اقتصادی خود را بهبود بخشد، امضای قراردادهای متعدد را در دستور كار قرار داده است.
شرایط اقتصادی عربستان در حال حاضر نامطلوب است و در گزارشی كه اوایل ماه جاری توسط موسسه آمریكایی «برنشتاین» منتشر شده، به كسری بودجه 79 میلیارد دلاری این كشور در سال 2016 اشاره شده و اینكه ریاض در سال جاری میلادی (2017) برای تامین كسری بودجه خود نیاز به فروش نفت حداقل 75 دلاری دارد.
عربستان پیش از این نیز برای جبران بخشی از مشكلات مالی اش و در نخستین استقراض خود از بازارهای بین المللی مبلغ بی سابقه؛ 17 میلیارد و 500 میلیون دلار از بانك «اچ اس بی سی» انگلیس وام گرفته بود.
بانك مركزی عربستان بهمن ماه سالجاری در گزارشی از وضعیت اقتصادی این كشور اعلام كرد كه ذخیره ارزی عربستان حدود 13 درصد كاهش یافته است.
حال كه عربستان شرایط اقتصادی خود را نامطلوب دیده است و همزمان نمی داند و اطمینان ندارد كه بتواند روابط بسیار مستحكمی به رغم تبلیغات گسترده با دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا داشته باشد، هراسان و سراسیمه در حال تقویت روابط خود با دیگر مناطق جهان است و سفر ملك سلمان به منطقه شرق و جنوب شرق آسیا هم نشانه چنین رویكرد شتابزده سیاسی برای حراست از بنیه اقتصادی كشور است.
آساق**1597*انتشاردهنده:فرهاد راستی