۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۲۱
کد خبر: 82473276
T T
۰ نفر
اقامه نماز معترضان به بسته شدن مسجدی در فرانسه مقابل شهرداری

تهران - ایرنا - هزاران تن از مسلمانان فرانسه در اعتراض به بسته شدن مسجد شهر 'كلیشی' در شهرستان «او-دو-سن»، آیین نماز را در برابر ساختمان شهرداری این شهر برگزار كردند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، به گفته پلیس فرانسه یكهزار و 200 و به گفته برگزاركنندان دوهزار تن در این آیین كه دیروز (جمعه) برگزار شد، شركت داشتند.
مراسم در آرامش و راس ساعت 13:00 (به وقت محلی) برگزار شد و مسلمانان به موعظه های امام جمعه گوش فرادادند.
شیخ «عبدالحكیم بدویی» (cheikh Abdoulhakim Badaoui) یكی از امامان مسجد بسته شده كلیشی از شهردار خواسته است كه محلی (برای اقامه نماز) و راه حلی نهایی برای حل این مشكلات ارایه كند.
«حمید كازد» (Hamid Kazed) رئیس اتحادیه انجمن های مسلمانان كلیشی (UAMC) نیز به خبرگزاری فرانسه گفت: ما همچنان به برگزاری نماز در كوچه و خیابان تا زمان ارائه یك راه حل شایسته توسط شهردار كه پاسخگوی نیاز مسلمانان باشد، ادامه می دهیم.
برگزاری نماز و تظاهرات خیابانی از چهارشنبه هفته پیش در مقابل شهرداری و محل پیشین فرهنگی مسلمانان شهر كلیشی، آغاز شد.
پلیس فرانسه صبح چهارشنبه سالن نمازخانه «استین دورو» را پس از بن بست طولانی بین اتحادیه انجمن های مسلمانان كلیشی و شهردار كه می خواهد این محل را به یك «مركز اطلاعات و رسانه» (مدیاتك) تبدیل كند، تخلیه كرد.
سالن نمازخانه كلیشی در دوران شهردار پیشین تجهز شد و بصورت موقت به اتحادیه انجمن های مسلمانان شهر اجاره داده شد، اما با تغییر مدیریت در سال 2015، «رمی موزو» شهردار جدید این شهر تصمیم گرفت كه این محل را به مركزی اطلاعات و رسانه ای با گنجایش سه تا پنج هزار تن تبدیل كند.
وی همچنین بصورت همزمان مكان جدیدی برای برگزاری آیین نماز در فاصله 1.5 كیلومتری شهر تعیین كرد، اما اتحادیه یادشده معتقد است كه محل جدید متشكل از سه خانه تابستانی كوچك است كه علاوه بر دسترسی سخت، جای كوچكی برای برگزاری آئین ها عبادی به شمار می رود.
«مروان محمود» مدیر ملی علیه اسلام هراسی در فرانسه گفته است: نمی خواهم فرزندانم در محل دفن زبانه ها و یك استراحتگاه، نماز بخوانند، بلكه دوست دارم در مركز شهرستان و میان دیگر شهروندان آیین های عبادی خود را انجام دهد.
بر اساس گزارش ها، پس از مسیحیان (كاتولیك)، اسلام دومین دین بزرگ در فرانسه به شمار می رود و جمعیت مسلمانان ساكن این كشور بیشترین در میان كشورهای غرب اروپا هستند.
اروپام***2090**1479
مترجم: سعید زارع كندجانی **ناشر:حسن سالك رضائی
برای اطلاع از آخرین اخبار جهان در كانال ایرنا بین الملل، به لینك زیر مراجعه كنید:
@IRNAInternational
https://telegram.me/joinchat/DSEp_0AtzWwBxLcJd5MPjg
۰ نفر