محتوای آموزشی فنی و حرفه ای و كاردانش باید متناسب با نیاز بازار باشد

تهران - ایرنا - معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش به ظرفیت سازی در جوانان برای سازگاری با مشاغل آینده اشاره كرد و گفت: این وزارتخانه با توجه به تاكیدات اسناد بالادستی، سعی دارد محتواهای آموزشی شاخه‌های فنی و حرفه ای و كاردانش را متناسب با نیاز بازار كار ارایه دهد.

به گزارش گروه فرهنگی ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، علی زرافشان روز یك شنبه اظهار داشت: این وزارتخانه همچنین تلاش می كند با افزایش یك سال به سنوات آموزشی برای نیل به شایستگی های فنی لازم برای دست یابی به شغل، ارایه شایستگی های غیرفنی مورد نیاز برای ورود به عرصه اشتغال و كارآفرینی و آموزش مهارت های اساسی شهروندی، زمینه را برای یادگیری مستمر و ارتقای مهارت ها، سرمایه های انسانی خلاق، نوآور، فن آفرین، كارآفرین و مولد برای توسعه كشور فراهم كند.
وی ادامه داد: در جامعه فراصنعتی امروز، برنامه ریزی در راستای توسعه كمی همراه با كیفیت آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی، نوعی سرمایه گذاری هوشمندانه برای دست یابی به توسعه پایدار است.
وی افزود: از آنجا كه در جوامع صنعتی و فراصنعتی، انسان هدف توسعه و عامل توسعه است، باید برای گذر مناسب جامعه از تغییرات، بیش از پیش به نقش و كاركرد آموزش و پرورش توجه شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش بیان داشت: تقویت آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش دوره دوم متوسطه به منظور تربیت سرمایه های انسانی به عنوان عامل و هدف توسعه همه جانبه، یكی از برنامه های اولویت دار توسعه كشور است.
زرافشان تصریح كرد: تاكید اسناد بالادستی بر توسعه و تقویت آموزش‌های فنی و حرفه ای، مهارت آموزی، ارتقای توان كارآفرینی كشور در سند چشم انداز، نقشه جامع علمی كشور، سیاست های كلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش، سیاست های كلی اشتغال و اقتصاد مقاومتی، سند تحول بنیادین وزارت آموزش و پرورش، بویژه بند 76 سیاست های كلی تدوین برنامه ششم توسعه كشور مبنی بر افزایش سهم آموزش های مهارتی در نظام آموزشی و نشانگرهای ملی و بین المللی، شواهدی بر ضرورت توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و كاردانش در كشور است.
معاون آموزش متوسطه وزیر آموزش و پرورش سهم عمده آموزش های فنی و حرفه ای و كاردانش در نیل به اشتغال، نوآوری در فرآیندهای تولید و ارایه خدمات، همچنین ایجاد و تقویت روحیه كارآفرینی در جوانان را بسیار حایز اهمیت خواند.
زرافشان در خصوص فواید و منافع آموزش های فنی و حرفه‌ای و كاردانش با كیفیت و تقاضا محور نیز گفت: پایداری شغل، توانایی حركت میان شغل ها، افزایش نرخ موفقیت شروع به كار، میزان رضایت شغلی، ارتقای بهره وری، رقابت پذیری، اشتغال و كارآفرینی و كاهش ركود اقتصادی، بخشی از این فواید است.
وی در ادامه بر توجه به عوامل تاثیرگذار بر این آموزش‌ها نظیر نیاز بازار كار، میزان ارتباط و تعامل با بازار، استفاده از توان بالقوه و بالفعل سایر دستگاه های متولی آموزش های مهارتی، برنامه درسی، محتواهای آموزشی و كمك آموزشی و نیروی انسانی تاكید كرد.
معاون وزیر آموزش و پرورش یادآور شد: اكنون توجه به محتواهای آموزشی به شایستگی انجام می شود و با ورود علوم و فناوری های جدید به محتواهای آموزشی تا حدود زیادی كاستی‌های برنامه درسی مرتفع شده است، اما توسعه كمی همراه با كیفیت آموزش های فنی وحرفه ای و كاردانش تقاضا محور و بازار محور، مستلزم بازسازی و نوسازی عملیات اجرایی است تا موجبات ارتقای كارایی، اثر بخشی و كارآفرینی نیروی انسانی مورد نیاز اشتغال مولد و توسعه پایدار كشور فراهم شود.
فراهنگ **1883**1823 دریافت كننده: مریم جلوداران**انتشار دهنده: طاهره نبی اللهی