۹ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۰۸
کد خبر: 82477447
T T
۰ نفر

رنگ و بوي تازه دانش‌بنياني در زيست‌بوم اقتصاد كشور

۹ فروردین ۱۳۹۶، ۲۲:۰۸
کد خبر: 82477447
رنگ و بوي تازه دانش‌بنياني در زيست‌بوم اقتصاد كشور

تهران-ايرنا-بيش از 60 درصد از شركت‌هاي دانش‌بنيان فعال كشورمان نوپا هستندكه اين امر نشان مي‌دهد فعالان جوان و شركت‌هاي تازه پا به ميدان گذاشته، تكه‌هاي بيشتري از پازل زيست بوم كارآفريني و نوآوري اقتصاد به خود اختصاص داده‌اند و سلطه بيشتري بر پهنه وسيع اقتصاد دانش‌بنيان دارند.

به گزارش روز چهارشنبه گروه علمي ايرنا از روابط عمومي و اطلاع رساني معاونت علمي و فناوري رياست جمهوري؛ شركت‌هاي دانش‌بنيان بر اساس قانون حمايت از اين شركت‌ها، در دسته‌بندي‌هاي نوپا، صنعتي و توليدي قرار مي‌گيرند، اما دانستن اين‌كه چه تعداد از اين شركت‌هاي دانش‌بنيان در دسته شركت‌هاي توليد قرار مي‌گيرند، چند شركت دانش‌بنيان صنعتي داريم و شركت‌هاي نوپا چه سهمي از دانش‌بنيان را به خود اختصاص داده‌اند، مي‌تواند تصويري روشن‌تر از نقش كه اين شركت‌هاي در زيست بوم كارآفريني و نوآوري كشور ايفا مي‌كنند و جايگاهي كه مي‌توانند در اقتصاد كشور داشته باشند، ارائه مي‌دهد.

تا پايان سال 95 ، بيش از 2950 شركت دانش‌بنيان تاييد شده‌اند كه از اين تعداد،870 شركت توليدي هستند و بيش از 1700 شركت دانش بنيان نوپا 360 شركت صنعتي در زيست بوم دانش‌بنيان فعاليت مي‌كنند؛ همان‌طور كه آمار سال 95 نشان مي‌دهد، شركت‌هاي دانش‌بنيان نوپا، بيشترين سهم از اين زيست‌بوم را به خود اختصاص داده‌اند.
در اين ميان بررسي سهم شركت‌هاي دانش‌بنيان هر حوزه مي‌تواند به نقش هريك از حوزه‌هاي فناوري در صنعت، توليد و كسب و كارهاي نوپا و نقشي را كه در زيست بوم دانش‌بنيان كشور ايفا مي‌كنند بهتر نمايان‌ كند.
بر اساس آخرين گزارش از وضعيت فعاليت‌ شركت‌هاي دانش‌بنيان، در حوزه اپتيك و فتونيك 18 شركت توليدكننده كالا و خدمات و 43 شركت نوپا دانش‌بنيان هستند.
فناوري نانو اما با فعاليت 26 شركت در عرصه صنعتي و 26 فعال توليدكننده، 54 شركت دانش‌بنيان نوپا را درگير فعاليت دانش‌بنيان كرده است.
فناوري‌هاي هوايي و فضايي نيز در سال‌هاي اخير مورد توجه جدي فعالان زيست‌بوم فناوري و كارآفريني كشور بوده است و بر همين اساس، حوزه هوافضا با 94 شركت فناور توليدكننده و 68 شركت نوپا داراي 6 واحد دانش‌بنيان فعال در ابعاد صنعتي است.
115 شركت نوپا در حوزه مواد پيشرفته پليمرها، سراميك‌ها، فلزات، كامپوزيت‌ها فعالند و 16 شركت نيز در ابعاد صنعتي و 54 شركت نيز در قالب توليدي در اين حوزه به فعاليت فناورانه مشغول هستند كه نشان مي‌دهد همچون جاي ديگر حوزه‌هاي فعاليت شركت‌هاي فناور، كسب و كارهاي فناورانه نوپا پيشتاز هستند.
سخت‌افزارهاي رايانه‌اي برق قدرت و الكترونيك و مخابرات حوزه‌ صنعتي‌تري از فعاليت شركت‌هاي دانش‌بنيان است و 169 شركت توليدي، 34 شركت دانش‌بنيان صنعتي و 213 شركت دانش‌بنيان نوپاي دانش‌بنيان در اين حوزه فعاليت ميكنند ؛ بنابراين وزن صنعتي‌هاي دانش‌بنيان در شركت‌هاي اين حوزه سنگين تر است.
اما فناوري اطلاعات، ارتباطات و نرم‌افزارهاي رايانه‌اي، در تمامي 3 حوزه شركت‌هاي دانش‌بنيان پيشروست و بيش‌ترين سهم از فعاليت دانش‌بنيان را اين شركت‌ها به خود اختصاص داده‌اند. 289 شركت دانش‌بنيان نوپا، 156 شركت صنعتي و 162 شركت توليدكننده خدمات و محصولات، اين حوزه فناوري را براي كار دانش‌بنيان خود برگزيده‌اند.
خدمات تجاري‌سازي در عرصه فعاليت‌دانش‌بنيان، حوزه تازه‌وارد و جواني است كه با توجه به جوان بودن فرآيند اجرايي قانون حمايت از شركت‌هاي دانش‌بنيان، به تازگي پارگرفته است. اين حوزه 10 شركت نوپا، 2 شركت در بعد صنعتي و 13 شركت ارائه كننده خدمت فعال هستند.
اما بيش از 267 شركت دانش‌بنيان نوپا، 29 شركت صنعتي و 124 شركت توليدكننده محصول يا ارائه‌دهنده خدمات در ساير حوزه‌هاي فناوري فعالند و سهم قابل توجهي از محيط كسب و كار دانش‌بنيان را به خود اختصاص داده‌اند.
از لحاظ جغرافيايي نيز كمي كمتر از نيمي از شركت‌هاي مذكور در شهر تهران قرار دارند و بعد از آن، اصفهان و خراسان رضوي در رتبه‌هاي بعدي قرار دارند.
علمي**1023**1440
تنظيم كننده:ابوالقاسم تيموري**انتشار: گلشن
۰ نفر