۱۵ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۱۸
کد خبر: 82481367
T T
۰ نفر
نخستین ماراتن بین المللی تهران؛ مسابقه ای با كاركردهای متفاوت

تهران- ایرنا- برگزاری نخستین مسابقه بین المللی دو ماراتن تهران و دومین در كشور هر چند كه یك رویداد مهم ورزشی محسوب می شود اما واكاوی ابعاد گوناگون این مسابقه حكایت از آن دارد تنها مدال آوری كاركرد ورزش نیست بلكه ورزش می تواند در حوزه های اجتماعی، سیاسی و فرهنگی نیز ورود پیدا كند.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، نخستین مسابقه «دو ماراتن» با حضور دوندگانی از سراسر جهان، روز جمعه 18 فروردین در تهران برگزار می‌شود. تاكنون دوندگانی از 50 كشور جهان برای شركت در این مسابقه ثبت‌نام كرده‌اند.
ماراتن یكی از انواع دو استقامت است كه در مسافت ۴۲ كیلومتر و ۱۹۵ متر و معمولاً برروی جاده برگزار می‌شود. نام این مسابقه برگرفته از نبرد ماراتون در یونان است. این مسابقه یكی از بخش‌های اصلیِ بازی‌های المپیك است كه در تمام ادوار آن برگزار شده‌است. البته مسافت استاندارد آن در سال ۱۹۲۱ میلادی تعیین شد.
هر سال حدود ۵۰۰ مسابقه ماراتن در نقاط مختلف دنیا برگزار می‌شود و اكثر شركت‌كنندگان این مسابقات، دوندگان تفننی هستند. به‌همین‌دلیل، گاهی ده‌هاهزار دونده در این مسابقات شركت می‌كنند. با توجه به این‌كه شرایط آب‌وهوایی و جغرافیایی، مثل ارتفاع، دما و رطوبت هوا، وزش باد، و جنس و شیب جاده در این مسابقه اهمیت زیادی دارند، زمان‌های ثبت شده در این مسابقات با یكدیگر قابل مقایسه نیستند. معمولاً بهترین زمان‌ها در مسیرهای نسبتاً مسطح در نزدیكی سطح دریا با شرایط آب‌وهوایی مطلوب و كمك دونده‌های آهو ثبت می‌شوند.
مسابقه تهران كه قرار است از مسیر ورزشگاه آزادی به سمت میدان فردوسی و بالعكس برگزار شود ، به ابتكار«سباستین استراتن» هلندی خواهد بود. وی باور دارد با برگزاری این مسابقه می توان ایران را از منظر درونی نه از منظر بیرون به جهانیان معرفی كرد زیرا شمار زیادی از كسانی كه برای اولین بار به ایران سفر می كنند، نظرشان با آنچه در بدو ورود داشتند، تفاوت پیدا می كند و این قضیه ما را بسیار خشنود می كند.
برگزاری نخستین مسابقه بین المللی دو ماراتن در تهران می تواند از جنبه های مختلف ورزشی، اجتماعی و سیاسی حائز اهمیت باشد.

1- دومیدانی به عنوان مادر رشته های ورزشی هر چند كه علاقمندان زیادی در كشور دارد اما تاكنون سهم این رشته پرمدال ورزشی از جشنواره مدال های المپیك تنها یك نفره در رشته پرتاب دیسك بوده ، این فقر مدال در دومیدانی موجب شده تا در نگاه برخی كارشناسان جهانی این رشته ورزشی، ایران كشوری باشد كه به نوعی با این رشته ورزشی بیگانه است.
استراتن هلندی در توضیح چرایی انتخاب تهران برای میزبانی مسابقات می گوید: زمانی كه در تهران بودم دویدن من برای مردم این شهر، یادآور رسیدن به اتوبوس بود اما بعد از كوتاه مدت این كار برای مردم قابل پذیرش شد و در برخی از مواقع نیز مورد تشویق قرار گرفتم.
این نوع نگاه ورزشكار هلندی هر چند كه با واقعیت های موجود در ورزش دو میدانی ایران فاصله زیادی دارد اما بازگو كننده این واقعیت است كه ملاك اصلی شناخت هر رشته ورزشی در سطح جهان حضور در تورنمنت های بین المللی و المپیك می باشد.
2- تجربه حضور ستاره های بزرگ ورزشی در كشور و تاثیر آنان بر رشد و تعالی آن رشته ورزشی امری ثابت شده است كه روند رو به رشد آن را می توان در توسعه والیبال ایران تجربه كرد. از زمانی كه تیم ملی والیبال مردان ایران موفق به حضور در لیگ جهانی شد، این رشته ورزشی در ایران روند رو به رشد در پیش گرفته است.
میزبانی مسابقه دو ماراتن تهران می تواند محركی برای فراگیر شدن رشته دومیدانی در سطح كشور باشد. الگو قرارگرفتن ستاره های بزرگ این رشته ورزشی برای نسل جوان و نوجوان، كمك شایانی به رشد و تقویت این رشته ورزشی خواهد بود.
3- میزبانی تورنمنت های بزرگ می تواند به یك فرصت مناسب برای معرفی كامل ایران به جهان شود. تبلیغات گسترده برخی رسانه ها در زمینه ایران هراسی و ناامن جلوه دادن كشورمان موجب شده تا واقعیت های داخلی ایران آنچنان كه وجود دارد برای جهانیان نشان داده نشود. حضور ورزشكارانی از 50 كشور مختلف جهان در مسابقه دو ماراتن تهران می تواند به فرصت مناسبی برای خط بطلان كشیدن بر تبلیغات دروغین برخی از رسانه های غربی تبدیل شود.
4- كارشناسان حوزه های مختلف از ورزش و گردشگری به عنوان دو نیروی مهم و تقویت كننده فرایند جهانی شدن یاد می كنند. این مقوله زمانی كه در قالب گردشگری ورزشی مطرح شود، روند جهانی شدن چشم اندازهای مهم كشور را تسریع می بخشد .
برگزاری مسابقه دو ماراتن تهران فرصت مناسبی است تا ورزشكاران و تماشگرانی كه از كشورهای دیگر وارد ایران می شوند زمینه را برای معرفی جاذبه های گردشگری كشور به دیگر نقاط جهان فراهم كنند.
5- از ورزش به عنوان یكی از نمودهای دیپلماسی عمومی یاد می شود زیرا در دنیای امروزی ورزش مدرن تعامل زیادی را با سیاست داخلی و بین‌المللی پیداكرده و این باور ایجاد شده كه ورزش می‌تواند نقشی در ارتقای سطح توسعه، ایجاد صلح و حل كشمكش‌ها داشته باشد.
ثبت نام ورزشكارانی از كشورهای آمریكا، انگلیس، آلمان و عربستان در مسابقه دو ماراتن تهران نشان از آن دارد كه برخلاف برخی تصمیم گیری های سیاستمداران آمریكایی، ورزش روند صلح آفرین را در پیش گرفته است.
ثبت نام 28 ورزشكار آمریكایی و حضور احتمالی آنها در مسابقه دو ماراتن تهران نشان از آن دارد كه هر چند اقدام «دونالد ترامپ» رییس جمهوری این كشور در زمینه ممنوعیت ورود شهروندان ایرانی به آمریكا یك كار سیاسی است اما ورزشكاران این كشور بدون توجه به این رفتار پوپولیستی آمادگی خود را برای حضور در مسابقه دوماراتن تهران اعلام كردند.
پژوهشم**2052** 1601**خبرنگار: غفار میرزایی** انتشاردهنده: شهناز حسنی
۰ نفر