موسویان: سرویس های اطلاعاتی آمریكا و آلمان درباره برنامه هسته ای ایران دروغ گفتند/ برجام، ملاك قابل اعتماد بودن است

تهران - ایرنا- حسین موسویان معاون پیشین سیاست خارجی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی ایران با بیان اینكه برجام ملاكی است كه نشان خواهد داد، ایران قابل اعتماد است یا آمریكا، گفت: برخی مراكز مطالعاتی آمریكا از دولت های خارجی پول و دستوركار می گیرند و سرویس های اطلاعاتی آمریكا و آلمان در مورد برنامه هسته ای ایران دروغ گفتند.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، موسویان در مصاحبه چالشی یك ساعته ای كه رادیو آمریكا با وی انجام داد، در مورد موضوعاتی چون چالش های ایران و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا، مساله هسته ای، رژیم صهیونیستی و فرمان ترامپ در مورد منع ورود ایرانی ها به آمریكا اظهارنظر كرد.
وی گفت كه آمریكا طبق منطقی كه در توجیه بمب هسته ای رژیم صهیونیستی دارد، باید ایران را به داشتن بمب هسته ای تشویق كند.
عضو پیشین تیم مذاكره كننده هسته ای ایران، برجام را ملاكی دانست كه نشان خواهد داد كدام یك قابل اعتماد هستند: ایران یا آمریكا؟
موسویان با اعلام اینكه برخی مراكز مطالعاتی آمریكا از دولت های خارجی پول و دستور كار می گیرند، یادآور شد كه سرویس های اطلاعاتی آمریكا و آلمان در مورد برنامه هسته ای ایران دروغ گفتند.
وی همچنین فرمان ترامپ در مورد منع ورود ایرانی ها به آمریكا را نشان دهنده خصومت آمریكا با دولت و ملت ایران برشمرد و گفت كه دوستی واشنگتن با ملت ایران هم یك دروغ بوده است.
خلاصه متن گفت و گوی دیوید دلگادو مجری رادیو آمریكا با موسویان بدین شرح است:
س: قبل از توافق هسته ای، ایران چقدر به بمب نزدیك بود، آیا ایران بمب هسته ای دارد؟
ج: ایران بمب ندارد. آژانس بین المللی انرژی اتمی و شش قدرت جهانی مذاكره كننده با ایران اتفاق نظر دارند كه ایران بمب ندارد. مذاكرات هسته ای ایران دوازده سال طول كشید. در این مدت بیشترین بازرسی های تاریخ آژانس از یك عضو، از برنامه هسته ای ایران انجام شد در حدی كه می توان گفت هیچ كشوری به اندازه ایران در امر بازرسی ها با آژانس همكاری نكرده است. در طول این مدت آژانس بین المللی انرژی اتمی هر فصلی یك گزارش داد و در تمام گزارش ها تصریح شد كه هیچ انحرافی به سمت ساخت سلاح هسته ای در برنامه ایران مشاهده نشده است.
نهایتا و بعد از دوازده سال مذاكره، برجام حاصل شد. برجام سندی است حدود 170 صفحه كه توسط حدود 200 تن از برجسته ترین دانشمندان اتمی قدرت های جهانی درطول حداقل دو سال مذاكره تمام، حاصل شده كه برجسته ترین سند تاریخ هسته ای جهان است، زیرا شامل جامع ترین مكانیزم های شفافیت و بستن مسیر ساخت بمب هسته ای است. لذا برجام فراتر از موضوع هسته ای ایران، دستاوردی برای جامعه جهانی برای تحقق جهانی عاری از سلاح هسته ای است.

س: درست است كه آژانس عدم انحراف برنامه هسته ای ایران به سمت ساخت سلاح هسته ای را تایید كرده است. اما گزارش های مستقلی می گوید كه ایران دست از تلاش برای ساخت سلاح برنداشته است و تبادلات ایران با كره شمالی ادامه دارد. اخیرا هم سرویس اطلاعاتی آلمان گزارشی داد كه ایران خریدهای مرتبط با ساخت سلاح را دنبال می كند.
ج: اتهامات مربوط به ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ایران (پی ام دی) ابتدا توسط سرویس اطلاعاتی آمریكا مطرح شد. بعد از حصول توافق هسته ای و به منظور رفع این اتهام، توافقی بین ایران و آژانس بعمل آمد و دسترسی های لازم از جمله بازرسی از سایت نظامی پارچین در اختیار آژانس قرار گرفت. آژانس هم ماهها رسیدگی و بازرسی ها را انجام داد و رسما صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تایید كرد و اتهام وجود ابعاد احتمالی نظامی در برنامه هسته ای هم مرتفع شد. بعد از آن هم آژانس مستمرا بازرسی ها را ادامه و رسما هم تایید كرده كه ایران كاملا به تعهدات خود عمل كرده است. اخیرا سرویس اطلاعاتی آلمان ادعایی مطرح كرد، آژانس و ایران از دولت آلمان سند و دلیل خواستند و معلوم شد كه هیچ سند معتبری ندارند. صرف ادعاهای پوچ قابل استناد نیستند و گزارش سرویس آلمان هم مثل آمریكا، دروغ و بی اساس بود.

س: معلوم است كه سرویس ها ی اطلاعاتی منابع و اسناد خود را لو نمی دهند.
ج: آخرین گزارش آژانس چند روز پیش منتشر شد و تایید كرد كه برنامه هسته ای ایران پاك است. آژانس مرجع مسوول قانونی و بین المللی است و نه سرویس های اطلاعاتی غربی.

س: مارك دووبیتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموكراسی آمریكا اخیرا گفته كه ایران تقلب كرده، به تقلب ادامه می دهد، ترامپ نباید تحمل كند و باید ایران را تحریم كند. همان كاری كه درمورد آزمایش موشكی انجام داد.
ج: حقیقت این است كه اتهامات متقابل ایران و آمریكا 37 سال است كه ادامه دارد. هر دو طرف می گویند كه نباید به طرف مقابل اعتماد كرد. بعد از 37 سال با وجود اختلافات متعدد، برای اولین بار در سطح وزرای خارجه مذاكره مستقیم صورت گرفته است و درچارچوب برجام، یكی از اختلافات كه بحرانی بین المللی هم بود، بطور مسالمت آمیز حل شد. حالا برجام ملاكی است كه نشان خواهد داد كدام یك در ادعاهای گذشته درست می گفته اند و كدام قابل اعتماد هستند. آژانس بین المللی انرژی اتمی و شورای امنیت سازمان ملل و شخص دبیركل، جملگی تایید كرده اند كه ایران به كلیه تعهداتش در قالب برجام عمل كرده اما آمریكا درمورد اجرای تعهداش زیر سئوال است.
اما درمورد مارك دووبیتز مدیر اجرایی بنیاد دفاع از دموكراسی، ایشان وابسته به صهیونیست هاست و از طرف آنها ارتزاق می شود. ضمن اینكه ایران و آمریكا هر دو دهها اتهامات متعدد متقابل دارند. بحث ما در مورد برجام است و ملاك مقررات و نرم های بین المللی هم نظریه آژانس بین المللی انرژی اتمی است.
آمریكا بعد از برجام، تحریم هایی علیه ایران اعمال كرده است. ایران می گوید آمریكا برجام را نقض كرده است چون طبق برجام آمریكا نباید مزاحم روابط اقتصادی ایران با سایر كشورها شود. بعد از تمدید تحریم 10 ساله ایران (ایسا)، تهران موضوع را در كمیته مشترك برجام با قدرت های جهانی مطرح كرد و دو عضو یعنی روسیه و چین پذیرفتند كه آمریكا برجام را نقض كرده است. نهایتا اجماع حاصل نشد چون اروپایی ها اختلاف نظر داشتند و آمریكا هم نقض برجام را قبول نداشت. لذا حداقل این است كه آمریكا از طرف ایران و دو عضو شورای امنیت یعنی روسیه و چین متهم به نقض تعهد است. حالا اگر آمریكا بخواهد تحریم ها را تحت عناوین حقوق بشر و تروریسم گسترش دهد، بیش از گذشته زیر سئوال خواهد رفت.

س:بله درست است اما چین و روسیه ضد آمریكا بوده و قابل اعتماد نیستند. آنها از كره شمالی حمایت می كنند در حالی كه كره شمالی بمب هسته ای آزمایش كرده است.
ج: اگر روسیه و چین حامی كره شمالی هستند كه بمب هسته ای دارد، اروپا و آمریكا هم حامی اسرائیل هستند كه 400 بمب هسته ای دارد. اروپا و آمریكا حتی به اسرائیل برای ساخت بمب اتم كمك كرده اند. كره شمالی و اسرائیل هر دو بمب هسته ای دارند اما این ربطی به ایران ندارد.
ایران كشوری است كه از اوایل دهه هفتاد میلادی، مبتكر عاری سازی خاورمیانه از بمب هسته ای بوده، در نیمه دهه نود میلادی، همراه با مصر طرح عاری سازی خاورمیانه از كل سلاح های كشتار جمعی را پیشنهاد داده است. در دوران تجاوز صدام، وقتی كه آمریكا و اروپا به صدام برای بمباران شیمیایی ایران كمك كردند و بیش از صد هزار ایرانی را كشته و مجروح كردند، بازهم ایران بخاطر پایبندی به موازین دینی و انسانی، مقابله به مثل نكرد چون بكارگیری سلاح های كشتارجمعی را نسل كشی و ضد موازین اسلام می داند. لذا شما نباید ایران را با اسراییل و كره شمالی مقایسه كنید.

س: درست می گویید. اسرائیل بمب اتمی دارد. اما اسرائیل هیچ گاه خواستار نابودی ایران نشده است. اسرائیل با تهدید ایرانی مواجه است كه مكررا خواهان نابودی اسرائیل شده است.
ج: اسرائیل سال هاست كه آمریكا را برای حمله نظامی به ایران تحت فشار قرار داده و پشت پرده تحریم ها و فشارها با هدف ساقط كردن ایران است. نتانیاهو هر شب و روز خواستار حمله به ایران است.

س: اسرائیل ممكن است نتواند به ایران حمله كند چون ایران توان موشكی بالایی دارد. توافق كنیم كه هیچكس بمب هسته ای نمی خواهد. اما ایران با شعار مرگ بر اسرائیل و نابودی اسرائیل ممكن است هولوكاست هسته ای ایجاد كند. اسرائیل بخاطر تهدیدات امنیتی و توان موشكی ایران، بمب هسته ای دارد.
ج: اگر هیچ كس در منطقه بمب هسته ای نمی خواهد كه راه حل ساده است چون فقط یك طرف یعنی اسرائیل در منطقه بمب هسته ای دارد. اما اگر ملاك شما در توجیه از بمب هسته ای اسرائیل، تهدیدات امنیتی است، كه باید ایران را به داشتن بمب هسته ای تشویق كنید چون نیروهای نظامی آمریكا در اطراف همه مرزهای ایران مستقرند كه بزرگترین تهدید امنیتی است. ضمن اینكه در اطراف ایران، هند و پاكستان و اسرائیل بمب هسته ای دارند و آمریكا هم در اطراف مرزهای ایران سلاح هسته ای مستقر كرده است. لذا شما با این استدلالی كه دارید پس باید به ایران فشار بیاورید كه برای رفع تهدیدات امنیتی بزرگ فعلی خود، به بمب هسته ای مجهز شود.

س: درسال 1995 یك تینك تنك (مركز مطالعاتی) روسی پیشنهاد كرد كه روسیه باید تكنولوژی بمب هسته ای به ایران و كره شمالی بدهد. یك عضو كنگره آمریكا كه در روابط با روسیه فعال بوده، توانست سند مذكور را بدست آورد.
ج: دهها مركز مطالعاتی در آمریكا هستند كه صدها پیشنهاد می دهند. آیا ملاك پیشنهادات این مركز است؟ سوابق مستند و واقعی بین المللی درمورد سیاست ایران در عاری سازی خاورمیانه ملاك است یا حرف یك تینك تنك در چین و روسیه...

س: چین و روسیه قابل اعتماد نیستند. مراكز مطالعاتی در روسیه از دولت دستور می گیرند اما در آمریكا اینطور نیست.
ج: در آمریكا هم خیلی از مراكز مطالعاتی از دولت های خارجی پول می گیرند. این واقعیت پنهانی نیست. رسانه های آمریكا مثل نیویورك تایمز و واشنگتن پست افشا كرده اند كه برخی مراكز مطالعاتی در آمریكا از عربستان و امارات پول می گیرند و لذا از دولت های خارجی دستور كار می گیرند.

س: تاثیر مستقیم سیاست های ترامپ مثل فرمان منع ورود اتباع شش كشور از جمله ایران، بر روابط ایران و آمریكا چیست؟
ج: اولین موضوع اجرای بدون نقص برجام است كه باید دید آیا آمریكا به تعهداتش پایبند خواهد بود یا خیر. تا اینجای كار كه آمریكا ركورد خوبی در مورد اجرای برجام ندارد.
دوم اینكه بعد از انقلاب ایران تاكنون، مقامات آمریكا مستمرا مدعی بودند كه با دولت ایران مشكل دارند نه با مردم ایران. مقامات آمریكا تاكید می كردند كه مردم ایران از تاریخ و تمدن و فرهنگ تاریخی برجسته ای برخوردارند.

س: این حرف درستی است. چون من خودم در ایران بودم و شاهد میهمان نوازی و برخورد گرم بودم.
ج: هر آمریكایی كه به ایران رفته، از میهمان نوازی ایرانی ها شوكه شده ضمن اینكه از نزدیك با یك ایرانی آشنا شده كه از زمین تا آسمان با ایرانی كه در رسانه های آمریكا تبلیغ می كنند، متفاوت است. اما حالا بعد از چند دهه، فرمان ترامپ درمورد منع ورود ایرانی ها، نشان داده كه آمریكا هم با دولت و هم با ملت ایران خصومت دارد و دوستی با ملت ایران هم یك دروغ بوده است. منع ورود یك ملت هشتاد میلیونی به اتهام تروریسم، بدترین كار ممكن و در حقیقت اعلام خصومت دولت آمریكا با ملت ایران است.
ترامپ یك ملت را مجازات می كند، آنهم ملت ایران كه از تمدن و تاریخ و فرهنگ چند هزار ساله برخوردار است و در هیچ یك از حوادث تروریستی در آمریكا یا اروپا هم حتی یك ایرانی دخیل نبوده است. بلكه برعكس همه تروریست ها از اتباع كشورهای متحد خود آمریكا بوده اند. در آمریكا صدها هزار ایرانی زندگی می كنند. جامعه ایرانی در آمریكا از محترم ترین ها و موفق ترین هاست كه خدمات بزرگی به پیشرفت آمریكا كرده است. فرمان ترامپ در حقیقت موجب قطع رفت و آمد خانواده های این افراد به آمریكا می شود.
موضوع بعدی تناقض این فرمان با برجام است. طبق برجام صادرات فرش و خاویار و خشكبار و صنایع دستی آزاد است. حالا این فرمان مانع می شود كه یك تاجر ایرانی بتواند برای كار صادرات این اقلام به آمریكا بیاید.

س: چند سال پیش سه آمریكایی از مرز عراق وارد ایران شدند و محكوم به زندان شدند. اما اگر یك ایرانی غیر قانونی وارد آمریكا شود، اداره مهاجرت او را برمی گرداند نه اینكه زندانی كند. فرمان منع ورود ایرانی ها هم موجب زندانی كردن نمی شود. لذا بین رفتار آمریكا و ایران تفاوت است. ایران هم آمریكایی ها را زندانی كرد و هم از هر كدام حدود 500 هزار دلار جریمه گرفت. آمریكا با ورود غیرقانونی اتباع هیچ كشوری این كار را نمی كند. هزاران مكزیكی غیرقانونی وارد شدند اما با آنها اینگونه برخورد نشد.
ج: ما در آمریكا هم ایرانی هایی داریم كه در زندان هستند. ممكن است در ایران هم آمریكایی زندان برود. ما باید به قوانین و مقررات قانونی یكدیگر احترام گذاشته و دستگاه قضایی را زیر سئوال نبریم. شما نمی توانید بگویید آمریكایی ها در ایران هركاری خواستند بكنند، غیر قانونی وارد شوند و یا مثلا اگر یك ایرانی را هم كشتند، نباید مجازات شده و به زندان بروند. این منطق بی ربطی است. منتهی در سال گذشته یك كمیته امنیتی مشترك دو كشور، موضوع زندانی های دو طرف را مورد بحث قرار داد و تعدادی زندانی ازسوی دو كشور آزاد شدند. اگر ترامپ مایل به حل مشكل زندانی هاست همین مسیر را باید طی كند.

س: دولت ایران چه نگاهی به ترامپ دارد؟
ج: از نظر دولت ایران، عمل روسای جمهور آمریكا ملاك است نه حرف آنها. حالا مهم نیست اوباما رئیس جمهوری باشد یا ترامپ. ترامپ با تحریم و اقدامات خصمانه علیه ایران كار خود را آغاز كرد، لذا طبیعی است كه دید دولت ایران نسبت به ترامپ منفی باشد. مردم ایران هم نظرشان در مورد قانون منع ورود ترامپ درمورد اتباع ایرانی منفی است. لذا می توان گفت كه در ایران هم دولت و هم مردم نسبت به ترامپ دید منفی دارند.
اروپام**491** 9109**تشار دهنده: زهرا هژبری