ظریف: حمله موشكی آمریكا یك بدعت خطرناك است/همكاری با مجارستان و اروپا به خوبی پیش می رود

تهران - ایرنا - وزیر امور خارجه ایران، حمله موشكی آمریكا به سوریه را محكوم كرد و گفت: این حادثه برخلاف موازین حقوق بین الملل و یك بدعت خطرناك است.

به گزارش روز شنبه ایرنا از كانال تلگرامی سخنگوی وزارت امورخارجه، ژولت شمین معاون نخست وزیر مجارستان كه به همراه یك هیات بلند پایه از جمله معاون رییس پارلمان مجارستان و نیز قائم مقام وزیر انرژی آن كشور در ایران بسر می برند، قبل از ظهر شنبه با حضور در وزارت امور خارجه با محمد جواد ظریف دیدار و گفت وگو كردند.
وزیر امور خارجه ایران در این دیدار با بیان اینكه از گسترش روابط دو كشور استقبال می كنیم، به حوزه های مختلف همكاری ها از جمله انرژی، حمل و نقل، آموزش، گردشگری و ارتباطات مردمی اشاره كرد و افزود: همكاری ایران و مجارستان در حوزه های دو جانبه و هم با اتحادیه اروپا بخوبی پیش می رود و ما مایل به گسترش و تعمیق این روابط هستیم.
وی ادامه داد: در سفر چندی پیش نخست وزیر محترم مجارستان به ایران چارچوب های همكاری مشخص شد و تفاهمات بسیار خوبی صورت گرفت كه در حال پیگیری و اجرایی شدن است.
ظریف اظهار داشت: برای اینكه روابط و همكاری ها بویژه در حوزه های اقتصادی پایدارتر شود، نیارمند حضور و مشاركت بخش های خصوصی دو كشور هستیم كه لازمه این كار هم، تقویت همكاری های بانكی است.
وزیر امور خارجه ایران با اشاره به خطر گسترش تروریسم و افراطی گری در جهان اظهار داشت: با توجه به خطر افراطیون هر چه بتوانیم به گفت وگو و فهم مشترك میان ادیان مختلف كمك كنیم به تامین امنیت بین المللی كمك كرده ایم و امروز این گفت وگو قبل از اینكه نیازی فرهنگی باشد، یك نیاز امنیتی است.
ظریف با اشاره به حوادث روزهای اخیر در سوریه نیز گفت: دو حادثه مهم اتفاق افتاد كه یكی قربانی شدن تعدادی از مردم سوریه براثر استفاده از سلاح های شیمیایی است كه برای ما بسیار دردناك بود و آنرا همیشه محكوم می دانیم و حادثه دوم حمله موشكی آمریكا به سوریه بود كه برخلاف موازین حقوق بین الملل و یك بدعت خطرناك است.
وزیر امور خارجه ایران تصریح كرد: سوریه پیشتر توسط سازمان منع استفاده از سلاح شیمیایی، خلع سلاح شده بود اما تروریست ها را خلع سلاح نكردند. سوری ها هیچگاه گاز سارین نداشتند اما تروریست ها داشتند. از طرفی دولت سوریه در شرایطی نبود كه نیازمند استفاده از سلاح شیمیایی باشد. نه نیاز سیاسی، نه نیاز نظامی داشت و نه عقل حكم می كرد و نه اساسا دارای سلاح شیمیایی هستند. در ماه های گذشته ارتش سوریه وضع خوبی داشت و معارضین در استیصال بودند.
ظریف ادامه داد: اما اقدام آمریكا علاوه بر اینكه خلاف حقوق بین الملل است خطای بزرگتری داشت و آن اینكه بدون تحقیق انجام شد. این بعدها موجب سوء استفاده تروریست خواهد شد تا هر وقت در موضع ضعف قرار گرفتند، دست به چنین اقداماتی بزنند و پای دیگران را به منازعات باز كنند.
وی تاكید كرد: اگر تروریست ها احساس كنند با یك اتهام، آمریكا وارد عمل می شود باز هم فجایع خود را تكرار می كنند.

**بحران سوریه راه حلی جز گفت و گو ندارد
در ادامه این دیدار معاون نخست وزیر مجارستان هم ضمن تشكر از میزبانی جمهوری اسلامی ایران، روابط دو كشور را رو به گسترش و بسیار خوب توصیف كرد و بر تعمیق و گسترش هر چه بیشتر آن تاكید كرد.
وی افزود: همكاری های دو كشور بویژه در حوزه اقتصادی و بانكی بخوبی در حال پیشرفت است و توافقات خوبی كه در سفر نخست وزیر ما به ایران انجام شد و با تبادل هیات هایی كه بین دو كشور داشتیم در حال اجرایی شدن است. بانك های مجاری هم سرمایه گذاری مشترك در حوزه های انرژی و حمل و نقل را حمایت می كنند.
شمین با تاكید بر لزوم مبارزه با تروریسم و افراطی گری بر استفاده از تجارب و عبرت های گذشته برای داشتن جهانی امن تر تاكید كرد و افزود: بحران سوریه راه حلی جز گفت وگو ندارد.
به گزارش ایرنا نخستین حمله مستقیم آمریكا در دوره ترامپ به مواضع ارتش سوریه بامداد جمعه گذشته، با شلیك 59 موشك «كروز تاماهاوك» به پایگاه هوایی شعیرات در استان حمص سوریه انجام شد.
این حمله موشكی بدون مجوز شورای امنیت سازمان ملل و كنگره آمریكا و از ناوهای آمریكایی مستقر در دریای مدیترانه و به بهانه حمله شیمیایی به خان شیخون در استان ادلب انجام شده است.
این در حالی است كه دولت سوریه به كارگیری هرگونه سلاح شیمیایی را رد كرده است.
سیام ** 9314**1429
تنظیم: داود توسلی**انتشار:محسن طاهرزاده