به گزارش روز یكشنبه ایرنا از 'ساوت چاینا مورنینگ پست'، مجموع تجارت دوجانبه میان اعضای آ.سه.آن و چین نیز از 96 میلیارد و 700 میلیون دلار در سال 1991 میلادی به 472 میلیارد و 160 میلیون دلار در سال 2015 افزایش یافته بود.
این آمار حاكی از خیز بلند شركت های چینی برای فعالیت در كشورهای عضو این اتحادیه اقتصادی جنوب شرق آسیا در سال گذشته میلادی است كه البته دراین میان صرفا برخی از شركت های بین المللی چینی بیشترین سهم در این زمینه را داشتند.
10 كشور مالزی، تایلند، سنگاپور، اندونزی، فیلیپین، برونئی، ویتنام، لائوس، میانمار ( برمه) و كامبوج عضو اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا هستند.جمعیتی قریب به 600 میلیون نفر در این منطقه از جهان كه در مجموع مساحتی شامل 4 میلیون و 500 هزار كیلومتر مربع را شامل می شود، زندگی می كنند.
درواقع این منطقه به عنوان بازاری بسیار بزگ برای چینی ها محسوب می شود و كشورهای عضو آ.سه.آن نیز روابط تجاری خود با چین را بهترین فرصت برای توسعه اقتصادی خود می دانند.
'كایلا متیوز 'كارشناس ارشد اقتصادی حوزه آ.سه.آن، گسترش روابط اقتصادی 10 كشور جنوب شرق آسیا و چین را زمینه ساز رشد كلی منطقه دانست و معتقد است: چین به عنوان دومین قدرت اقتصادی دنیا برای جلوگیری از افت ارزش پول ملی خود'یوان' و كشورهای آ.سه.آن به منظور كاهش هزینه ها و افزایش سود در تجارت و روابط اقتصادی نیازمند توسعه مناسبات اقتصادی و تجاری دو جانبه و چند جانبه میان خود هستند.
وی در گفت وگو با تارنمای آ.سه.آن، افزود: چین برای نجات ریزش 'یوان' به شدت به گسترش صادرات خود در منطقه و جهان نیازمند است و شاخص های اقتصادی، داشتن روابط قوی تجاری در ماوراء بحار را پس از كسب بازارهای منطقه برای قدرت نخست آسیا ضروری كرده است.
تارنمای آسه آن نیز با اشاره به خیز اقتصادی چین در جنوب شرق آسیا، نوشت: چین برای توسعه اقتصادی خود ناگزیر از كمك به توسعه اقتصادی كشورهای منطقه است از این رو نخستین گام چینی ها تاسیس سه شركت و صندوق بزرگ مالی با صدها میلیارد دلار سرمایه برای كمك به توسعه زیرساخت ها ازجمله ساخت راه ها ، جاده ها ، پل و بنادر در آسیا به ویژه شرق و جنوب شرق این منطقه بوده است .
هدف گیری عمده این شركت های اقتصادی ساخت خطوط ریلی پرسرعت در میان كشورهای عضو آسه آن به غیر از سنگاپور است. اندونزی نخستین كشوری است كه این شبكه ریلی پرسرعت را با كمك چینی ها می سازد.
درواقع توسعه خطوط ریلی سریع و مرتبط با یكدیگر از دیگر اقدامات مشترك میان آسه آن و چین است كه آهنگ تجارت منطقه ای و رشد اقتصادی منطقه را سرعت می بخشد.
براساس آمار ارائه شده، معدودی از شركت های بزرگ چینی، بسترساز توسعه همكاری های چینی – آسیایی براساس سیاست 'یك كمربند یك جاده ' پكن هستند كه از آن جمله می توان از شركت های 'علی بابا،شیائومی Xiaomi و تنسنت' نام برد.
شیائومی ، از مهمترین تولیدكنندگان گوشی های هوشمند در جهان است كه هدف گیری خود را فروش كالاهایش در سراسر دنیا اعلام كرده، اما از سال 2013 پایگاه اصلی منطقه ای خود را در هنگ كنگ و تایوان و از سال 2014 در سنگاپور برای در دست گرفتن بازار 600 میلیون نفری منطقه جنوب شرق آسیا قرار داده است.
'تنسنت' كه یكی از شركت های بزرگ تولیدكننده نرم افزار تلفن همراه است نیز سال 2016 اعلام كرد كه با سرمایه گذاری مشترك با شركت Ookbee در تلاش برای تسخیر بازارهای اسیا به ویژه جنوب شرق این قاره است.
این شركت چینی پایگاه داد وستد منطقه ای خود را در كشور 260 میلیون نفری اندونزی قرار داده است.
علی بابا نیز به عنوان بزرگترین شركت كسب و كار الكترونیك چینی در جهان، آمازون رقیب خود را ابتدا در شرق و سپس در آسیا كنار زد. این شركت چینی با توجه به این هدف سال گذشته قرارداد بیش از یك میلیارد دلاری را با شركت 'لازادا' كه در 6 كشور حوزه آسه آن حضور پرقدرتی دارد، نهایی كرد.
آساق**مریم شفیعی**1611**انتشاردهنده: رضاپیمان یغمایی
بازار 600 میلیون نفری جنوب شرق آسیا
سرمایه گذاری مشترك160 میلیارد دلاری آ.سه.آن و چین
۲۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۴۰
کد خبر:
82487086
تهران- ایرنا- منابع خبری گزارش دادند 10 عضو اتحادیه كشورهای جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) و چین سال 2016 میلادی افزون بر 160 میلیارد دلار سرمایه گذاری دوجانبه انجام دادند.