صنعت پوشاك سالانه 400 هزار ميليارد ريال گردش مالي دارد

تهران - ايرنا - رئيس كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس شوراي اسلامي، گردش مالي صنعت پوشاك را سالانه 400 هزار ميليارد ريال عنوان كرد و گفت: صنعت پوشاك با كمترين هزينه مي تواند اشتغال و درآمد فراوان ايجاد كند و در اين زمينه برترين صنعت است.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، محمدمهدي زاهدي شامگاه سه شنبه در نشست اتحاديه صنف توليد‌كنندگان و فروشندگان پوشاك تهران افزود: تنها با50ميليون ريال مي توان براي 800 هزار نفر با ايجاد كارگاه هاي توليدي شغل بوجود آورد.
وي تصريح كرد: استفاده از فناوري هاي نوين و تبليغات براي حمايت از پوشاك داخلي بايد با تدوين بسته اي جامع همراه باشد و همه مسايل از كشت پنبه تا عرضه محصول را در بر بگيرد.
اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه بايد باور كرد صنعت پوشاك از لحاظ فرهنگي و اقتصادي مي تواند بر بخش اجتماعي و روابط خانوادگي اثر گذار باشد اظهارداشت: به طور حتم بايد به فرهنگ پوشاك و پوشاك فرهنگي توجه كرد.

** سرانه مصرف پوشاك ايراني ها و امريكايي ها برابر است
رييس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلام سرانه مصرف پوشاك در كشورمان را نزديك به كشورهايي مانند آمريكا دانست و گفت: سرانه مصرف مردم آمريكا 153 دلار و در كشور ما 147 دلار است كه نشان از ظرفيت بالاي اين صنعت در توليد اشتغال دارد.

** ارزش صادرات پوشاك جهاهن 420 ميليارد دلار
زاهدي ميزان صادرات پوشاك جهان را سالي 420 ميليارد دلار اعلام كرد: در حالي كه ميزان صادرات كشورمان 64 ميليون دلار است.

** ايران سالانه 3 ميليارد دلار واردات پوشاك انجام مي دهد
اين نماينده مردم در مجلس شوراي اسلامي با بيان اين كه نزديك به سه ميليارد دلار واردات پوشاك چه از طريق مبادي رسمي و قاچاق داريم كه تاثيري جدي بر توليد داخل دارد گفت: بايد با حمايت از توليد داخلي و افزايش كيفيت اين كار را سامان داد

** واردات پوشاك نيازمند تعرفه هاي بالا
زاهدي خواستار وضع تعرفه هاي بالا واردات پوشاك براي حمايت از توليد داخل شد.

** اراضي زيركشت پنبه 15 هزار هكتار
رئيس كميسيون آموزش مجلس شوراي اسلامي گفت: در ابتداي انقلاب اسلامي 157 هزار هكتار اراضي زير كشت پنبه بود اما اكنون اين ميزان به 15 هزار هكتار كاهش يافته كه براي حمايت از توليد به اين موضوع بايد توجه كرد.
وي اظهارداشت: احياء كارخانه هاي نساجي تعطيل شده هم از اقداماتي است كه بايد در صنعت توليد پوشاك مورد توجه قرار گيرد كه در سال هاي گذشته رونق آن از حمايت مجلس برخوردار شده است.
زاهدي افزود: توليد با كيفيت، برندسازي و بازاريابي و همچنين تبليغات و فضاي مجازي از مواردي است كه مي‌تواند در بسته حمايت از توليد پوشاك ايران مورد توجه قرار گيرد.
اقتصام **9186*1579*خبرنگار: هما همت خواه * انتشار : مرضيه فاتحي