۲۳ فروردین ۱۳۹۶، ۱۳:۲۴
کد خبر: 82490421
T T
۰ نفر
5 فاز پارس جنوبی در هفته آتی به طور رسمی افتتاح می شود

تهران- ایرنا- پنج فاز پارس جنوبی كه در دولت یازدهم، جزو اولویت های توسعه قرار گرفت و به سرعت تكمیل شد، اكنون آماده افتتاح رسمی است.

به گزارش ایرنا، پنج فاز 17،18، 19، 20 و 21 پارس جنوبی كه بخش عمده توسعه آنها در دولت یازدهم انجام شد، قرار است هفته آتی با حضور حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی، رئیس جمهوری و میهمانان داخلی و خارجی هفته آینده به طور رسمی افتتاح شود.
افتتاح پس از تكمیل پروژه هدف اصلی وزارت نفت یازدهم است كه بیژن زنگنه، وزیر نفت بر آن تاكید كرده است.
وی پیش از این در افتتاح فازهای ١٥ و ١٦ پارس جنوبی در دی‌ماه ٩٤ گفته بود: قصد ما نمایش دادن نیست بلكه تكمیل پروژه‎ها هدف اصلی وزارت نفت است.
این رویكرد سبب شد وزیر نفت هیچگاه برای افتتاح‌هایی كه نسبت به تولید آن در یك مدت زمان معین و بدون مشكل خاص مطمئن نبود، اقدام نكند، شاهد این مدعی نیز این است كه فاز ١٩ پارس جنوبی با وجود این كه پیش از افتتاح رسمی وارد مدار شده و میلیون ها دلار درآمد ارزی برای كشور به همراه داشته است، هنوز به صورت رسمی افتتاح نشده است.
بر اساس گزارش وزارت نفت، در ٢٤ خردادماه ١٣٨٩، قرارداد ٦ فاز متعارف پارس جنوبی با حضور رئیس جمهوری وقت در عسلویه به امضا رسید كه این قراردادها به فازهای ٣٥ ماهه موسوم شد. یكی از این فازها، فاز ١٩ پارس جنوبی بود كه قرار بود در مدت زمان ٢ سال و ١١ ماه به پایان برسد، اما این وعده، هیچ گاه محقق نشد.
توسعه فاز ١٩ پارس جنوبی به دلیل قرار گرفتن آن در بلوك مرزی با میدان گنبد شمالی در قطر از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است، چراكه مهاجرت گاز به سمت قطر و تاخیر در توسعه این میدان، سبب برداشت بیشتر كشور رقیب از سهم ایران می شود. این حساسیت اما نتوانست دولت قبل را مجاب كند كه سرعت توسعه این فاز را كه به اندازه ٢ فاز متعارف است تسریع بخشد و اولویت را به توسعه این فاز اختصاص دهد.
شركت‌های پتروپارس، پتروپارس ایران و مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی، پیمكان كاران اجرای این پروژه در شرایطی كارشان را آغاز كردند كه صنعت نفت در شرایط سخت تحریم قرار داشت و محدودیت منابع مالی و توقف ورود برخی تجهیزات مشكلات اجرای این ابرپروژه را دو چندان كرده بود،
حمیدرضا مسعودی، مجری این فاز می گوید: تامین نشدن به موقع منابع مالی و به دنبال آن ناتوانی در پرداخت‌های به موقع به سازندگان، میسر نبودن شرایط انتقال ارز برای خرید تجهیزات و خودداری از همكاری وندور لیست‌ها، از جمله مشكلات در اجرای این پروژه بود، تا آنجاكه در برخی موارد، مجبور به سفارش مجدد ساخت كالاها بودیم.
فاز ١٩ پارس جنوبی شامل چهار سكوی دریایی و ٢١ حلقه چاه در فاصله ١١٠ كیلومتری ساحل كنگان، دو رشته خط لوله ٣٢ اینچ دریایی انتقال گاز به طول تقریبی (هر خط) ١١٠ كیلومتر و 2 خط لوله چهار اینچ دریایی جهت انتقال محلول منو اتیلن گلایكول به طول تقریبی (هر خط) ١١٠ كیلومتر است.
مسعودی، مجری فاز ١٩ پارس جنوبی درباره توسعه این فاز در دولت یازدهم، بیان داشت: اغراق نیست اگر بگویم سیاست‌گذاری دولت یازدهم مبنی بر اولویت‌بندی طرح و تخصیص منابع به پروژه‌های پارس جنوبی و همچنین اجرای برجام، نقش مهمی در بهره‌برداری روزانه ٥٦,٦ میلیون متر مكعبی از این فاز داشت.
وی معتقد است: اجرای فاز ١٩ كه در دوران تحریم‌ها شروع شد، تجربه‌هایی ارزشمند را به پیمانكاران ایرانی در مورد چگونگی انتقال ارز و دریافت كالا آموخت به گونه‌ای كه اكنون كمتر شركتی را می‌توان نام برد كه در شرایط استاندارد كار كند و از این تجربیات برخوردار باشد.
هدف از اجرای فاز ١٩ پارس جنوبی تولید روزانه 56.6 میلیون مترمكعب گاز غنی، ٧٥ هزار بشكه میعانات گازی، ٤٠٠ تن گوگرد و همچنین تولید سالانه ١.٠٥ تن گاز مایع (پروپان و بوتان)، یك میلیون تن اتان به منظور تامین خوراك واحدهای پتروشیمی است.
فاز ١٩ پارس جنوبی بی شك یكی از پروژه های پیشرو پارس جنوبی است كه ركوردهای منحصر به فردی در خود ثبت كرده است، مسعودی، مجری فاز ١٩ پارس جنوبی می گوید: بهره برداری سه ردیف پالایشگاهی در كمتر از شش ماه این فاز را در رده یكی از فازهای پیشرو قرار داده است.
وی افزود: همچنین ركورد ٧٠ روز از زمان نصب سكوی A ١٩ در محل خود در دریا تا تولید گاز و ارسال آن به پالایشگاه در این فاز ثبت شده است.
مسعودی درباره میزان تولید گاز این فاز پارس جنوبی و درآمدهای كه برای كشور كسب كرده است، می گوید: تا هفته سوم بهمن ماه ١٣٩٥ حدود 5 میلیارد مترمكعب گاز شیرین به شبكه سراسری تزریق كرده‌ایم و حدود 6 میلیون و ٣٠٠ هزار بشكه صادرات میعانات گازی داشته‌ایم كه این موارد قبل از بهره‌برداری طرح، ٨٩٠ میلیون دلار درآمدزایی برای كشور به همراه داشته است.
اكنون تولید پایدار سبب شده است فاز ١٩ پارس جنوبی جواز افتتاح رسمی را دریافت كند و این طرح به زودی با حضور رئیس جمهوری افتتاح می شود.
به گزارش ایرنا، میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است كه روی خط مرزی مشترك ایران قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 كیلومتر مربع است كه سهم متعلق به ایران 3700 كیلومتر مربع وسعت دارد.
ذخیره گاز این بخش از میدان 14 تریلیون مترمكعب گاز به همراه 18 میلیارد بشكه میعانات گازی است كه هشت درصد كل گاز دنیا و نزدیك به نیمی از ذخایر گاز كشور را شامل می شود.
میدان گازی پارس جنوبی، بزرگ ترین منبع گازی جهان است كه روی خط مرزی مشترك ایران با قطر قرار دارد؛ مساحت این میدان 9700 كیلومتر مربع است كه سهم متعلق به ایران 3700 كیلومتر مربع وسعت دارد.
علاوه بر پنج فاز پارس جنوبی قرار است چند طرح پتروشیمی و لایه نفتی پارس جنوبی نیز به ارزش بیش از 20 میلیارد دلار به بهره برداری برسد كه جزو بزرگترین سرمایه گذاری های تاریخ اقتصادی كشور به شمار می رود.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام*2022*1579* گزارش: میثم طاهری* انتشار : مرضیه فاتحی
۰ نفر