۲۶ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۰۵
کد خبر: 82493262
T T
۰ نفر
طیب نیا:جذب سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه 1328 درصد افزایش یافت/ كاهش شاخص فلاكت به 21.4 در دولت یازدهم

تهران - ایرنا - وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: میزان سرمایه گذاری خارجی در بازار سرمایه با رشد 1328 درصدی در دولت یازدهم از حدود 870 میلیارد ریال در سال 1391 به 12 هزار و 530 میلیارد ریال در اسفند ماه 1395 افزایش یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علی طیب نیا» امروز (شنبه) در مراسم افتتاحیه دهمین نمایشگاه بین المللی بورس، بانك و بیمه، به تاثیر برنامه جامع اقدام مشترك(برجام) بر اقتصاد كشور اشاره كرد و افزود: دیپلماسی خردمندانه و مدبرانه، فرصت را برای رفع تحریم های ظالمانه فراهم كرد.
وی افزود: در نتیجه تلاش وزیر امور خارجه و تیم مذاكره كننده، زمینه برای اعمال اصلاحات در فضای اقتصادی كشور و بازارهای مالی میسر شد.
طیب نیا با اشاره به برنامه های دولت برای غلبه بر مشكل تحریم ها و افزایش تاب آوری اقتصادی، گفت: برآمدن دولت یازدهم در خرداد ماه 1392 ناشی از اراده جمعی آحاد ملت ایران برای حاكمیت تدبیر در فضای اقتصادی كشور و پایان دادن به فضای پرتلاطم اقتصادی بود.
وزیرامور اقتصادی و دارایی با بیان اینكه حتی یادآوری شرایط اقتصادی كشور در زمان روی كار آمدن دولت یازدهم، نگران كننده و عذاب آور است گفت: تداوم آن روند می توانست كشور را در مسیر بازگشت ناپذیری از بحران ها قرار دهد..
وی یادآور شد: مردم ایران با درك درست شرایطی كه كشور در آن قرار داشت با رای خود اجازه ندادند تنش آفرینی و بحران آفرینی تداوم داشته باشد.
طیب نیا با بیان اینكه تورم در زمان آغاز بكار دولت یازدهم از شتاب افسارگسیخته ای برخوردار بود و از 40 درصد نیز عبور كرد، افزود: در آن شرایط، سطح رفاه عمومی دهك های پایین جامعه با چالش جدی مواجه شد.
وی بیان داشت: مردم در سال 1392 با حضور در پای صندوق های رای، به چرخه شومی كه برای آنها فلاكت و تداوم بحران های اقتصادی و سیاسی به بار می آورد پایان دادند.
وی اضافه كرد: دولت یازدهم توانست به بحران خاتمه دهد و رشد منفی بیش از 6 درصدی آغاز بكار دولت را در سال 95 به مثبت هشت درصد افزایش دهد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینكه شاخص فلاكت از 42.6به 21.4 درصد كاهش یافته است، ادامه داد: دولت یازدهم همچنین توانست تورم 40 درصدی را تك رقمی كرده و نوسانات نرخ ارز را نیز محدود كند.
طیب نیا با بیان اینكه دستاوردهای دولت به بهبود شاخص های كلان اقتصادی محدود نیست، افزود: مجموعه ای از اقدامات و سیاست ها نیز برای اصلاح ساختارهای اقتصادی كشور در دستور كار قرار گرفته است.
وی ارتقای 18 پله ای شاخص آزادی اقتصادی و 14 رتبه ای در شفافیت را از دستاوردهای اقتصادی دولت یازدهم نام برد.
وی با تاكید بر اینكه نباید اجازه داد كشور به مسیر پرتتش و بحران آفرین سابق بازگردد، به نامگذاری سال 96 به نام اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال اشاره كرد و گفت: در سال 96 باید تولید غیرنفتی و اشتغال زا رونق یابد و نقش اصلی را در تحقق رشد اقتصادی هشت درصدی داشته باشد.
وزیر امور اقتصادی و دارایی به رشد بازار سرمایه اشاره كرد و گفت: حجم بازار سرمایه از 244 هزار میلیارد تومان در سال 91 به 490 هزار میلیارد تومان در اسفند 95 رسید.
طیب نیا افزود: ضریب نفوذ بازار سرمایه نیز با رشد 65 درصدی از 6.5 به 11 میلیون كد سهامداری رسیده است. همچنین در دوره دولت یازدهم 130 هزار میلیارد ریال(13 هزار میلیارد تومان) اسناد خزانه و 20 هزار میلیارد ریال(2 هزار میلیارد تومان) اوراق اجاره دولتی منتشر شده است.
وی به مشكلات بانك ها در اختصاص اعتبار اشاره كرد و گفت: بر این اساس، برنامه عملیاتی مشخصی برای مقابله با تنگنای مالیات اتخاذ شده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام **2022** 1070**1561** خبرنگار: میثم طاهری ** انتشار:مژگان توانا
۰ نفر