قاچاق 1،2 میلیارد دلار لوازم آرایشی و بهداشتی به كشور/اغلب این كالاها تقلبی هستند

تهران - ایرنا - رئیس سازمان غذا و دارو می‌گوید: لوازم آرایشی و بهداشتی بیشترین كالایی است كه به كشور قاچاق می‌شود، سالانه 1.2 میلیارد دلار وسایل آرایشی و بهداشتی قاچاق وارد كشور می‌شود كه اغلب آنها تقلبی هستند.

رسول دیناروند در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا، نسبت به قاچاق انبوه لوازم آرایشی و بهداشتی به كشور ابزار نگرانی می‌كند، او می گوید: میزان لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق در كشور از میزان كالاهای تولیدی و وارداتی قانونی آن بیشتر است. اغلب این كالاها تقلبی هستند و ظاهر آ‌نها شبیه برندهای معروف ساخته می شود و با قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می‌گیرد اما بسیاری از آنها بی‌اثر و حتی خطرناك هستند.

ایرنا: بیشترین كالایی كه در حوزه سلامت به كشور قاچاق می‌شود، چیست؟
دیناروند: بیشترین كالای قاچاق در حوزه سلامت اول كالاهای آرایشی و بهداشتی است، بعد مكمل های غذایی، بعد ملزومات پزشكی و بعد داروست، البته گاهی مردم و حتی مسئولان دستگاه‌های اجرایی فكر می‌كنند كه بسیاری از این اقلام بهداشتی و مكمل‌ها، دارو هستند، در حالی كه این طور نیست و این كالاها در گروه دارو نیستند.

ایرنا: چه فرقی دارد؟
دیناروند: حساسیت حوزه دارو، بالاتر است. در حوزه كالاهای آرایشی و بهداشتی و مكمل‌ها نیز البته موضوع آسیب كالاهای قاچاق به سلامت مردم مهم است و هر كالایی كه غیر مجاز باشد،امكان تقلبی بودن آن زیاد است و از این نظر امكان آسیب دیدن مصرف كننده آن كالا وجود دارد.

ایرنا: چه میزان از لوازم آرایشی و بهداشتی موجود در كشور قاچاق است؟
دیناروند: آمار آن بالاست.

ایرنا: حجم بازار این كالاهای قاچاق چقدر است؟
دیناروند: بیش از یك میلیارد دلار از بازار سالانه كالاهای آرایشی و بهداشتی در كشور، قاچاق است.

ایرنا: بازار قانونی آن چقدر است؟
دیناروند: بازار قانونی كالاهای آرایشی و بهداشتی در ایران خیلی محدودتر است. در واقع بازار غیر قانونی و قاچاق لوازم آرایشی و بهداشتی در كشور خیلی بزرگتر از بازار قانونی آن است حتما بیش از 50 درصد فرآورده های آرایشی و بهداشتی در كشور قاچاق است، یعنی بیش از یك میلیارد دلار تا 1.2 میلیارد دلار هر سال كالای آرایشی و بهداشتی قاچاق در كشور داریم. گزارش‌های متعدد داریم كه نشان می‌دهد میزان تولید داخل و واردات قانونی لوازم آرایشی و بهداشتی در كشور كمتر از این میزان است و متاسفانه بیشترین میزان قاچاق در كشور را در این حوزه داریم. البته در مورد دارو وضع فرق می‌كند.

ایرنا: بله، در مورد دارو قطعا نظارت‌ها بیشتر و قاچاق كمتر است، سوال من این است كه در بین لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق چه كالایی فراوانی بیشتری دارد؟
دیناروند: بخش مهمی از این كالاهای قاچاق به كالاهای زیبایی مربوط می‌شود، برخی هم كالاهای مراقبت از پوست و مو و بدن هستند، این كالاها جنبه زیبایی كمتری دارند و بیشتر جنبه بهداشتی و سلامت برای آنها مطرح است. مثلا یك كسی كه كرم ضد آفتاب استفاده می‌كند، این كرم را برای زیبایی استفاده نمی‌كند، برای مراقبت از پوست در مقابل اشعه UV خورشید استفاده می كند، عده زیادی هستند كه اگر این كرم استفاده نكنند و از پوستشان مراقبت نكنند، ممكن است،‌ پوستشان آسیب جدی ببیند و حتی به سرطان پوست مبتلا شوند.
حالا اگر كسی از یك ضد آفتاب استفاده كند كه SPF كه روی آن نوشته شده، دروغ باشد، معلوم است كه اثر مورد انتظار را ندارد و فرد ممكن است دچار آسیب پوستی شود، این موضوع در مورد كرم های قاچاق خیلی مصداق دارد و در مورد كالاهای قاچاق امكان تقلبی بودن، بسیار زیاد است.

ایرنا:چرا؟
دیناروند: برای اینكه معمولا در این حوزه برندسازی خیلی جدی است و بسیاری از برندها قیمت بالایی دارند. كسانی كه اهل تقلب هستند، نوع تقلبی این برندها را می سازند و با قیمت بسیار پایین وارد بازار می كنند، كسی كه جنس تقلبی می سازد، معلوم است كه دیگر نگران كیفیت آن نیست، فقط ظاهر آن را درست می‌كند و ظاهر آن كاملا شبیه برند اصلی می‌شود.

ایرنا: و مردم نمی‌توانند متوجه تقلبی بودن این كالا شوند؟
دیناروند: نه، همیشه این طور نیست. گاهی مردم ممكن است متوجه تقلبی بودن آن كالا هم بشوند، وقتی فردی كالایی را از فروشگاه می‌خرد كه قیمت آن پایین است، از یك سوپری، از بازار مروی تهران یا حتی از داروخانه خریداری می‌كند اما قیمت آن خیلی پایین است یا به صورت كیلویی و فله‌ای می‌خرد، ممكن است خودش هم حدس بزند كه قاچاق است ولی بسیاری اوقات مردم فكر نمی‌كنند كه امكان تقلب آن كالا بسیار بالاست.

ایرنا: در واقع قیمت ارزان برایش مهمتر از كیفیت است؟
دیناروند: بله متاسفانه.

ایرنا: شما چه كاری انجام می‌دهید كه جلوی این خطر كه سلامت مردم را تهدید می‌كند، گرفته شود؟
دیناروند: سامانه كنترل اصالت سازمان غذا و دارو برای همین درست شده است، اگر با كمك همه دستگاه‌ها این سامانه جلو برود و مردم از آن استفاده كنند، دیگر فریب نمی‌خورند.

ایرنا: ولی همه مردم حوصله، وقت و آگاهی كافی ندارند كه برای هر كالایی كه می‌خواهند خرید كنند از این سامانه استعلام بگیرند.
دیناروند: به هر حال این كار باید انجام شود. البته مبارزه سازمان غذا و دارو در بازار هم وجود خواهد داشت. وزارت بهداشت منتظر نمی‌ماند كه مردم خودشان كنترل كنند و گزارش كنند كه فلان كالا ناسالم است، بعد وارد عمل شود، بازرسان آموزش دیده در بازار نظارت دارند و برای آنان نیز نرم افزار مخصوص درست شده است.

ایرنا: این رقم بزرگ یك میلیارد دلاری لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق نشانه ضعف نظارت نیست؟
دیناروند: نه، فقط نشانه ضعف نظارت نیست چون برخی جاها در كشور هستند كه اتفاقا نظارت جدی هم وجود دارد اما وضعیت بسیار نامطلوب است. مثل الكل. الكل اصلا یك كالای غیر شرعی است و باید با آن مبارزه كنیم ولی متاسفانه كالای قاچاق آن در بازار وجود دارد، چون متاسفانه برای آن تقاضا وجود دارد. منظورم این است كه نظارت به تنهایی كافی نیست، فرهنگ سازی و تلاش های خیلی زیادی می‌خواهد تا مردم آگاه شوند، البته سختگیری‌های نظارتی هم لازم است، بستن مرزها هم باید جدی‌تر باشد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار ایرنا، دیناروند در باره آخرین پرسش خبرنگار ایرنا در باره اینكه شما چه آگاهی به مردم می‌دهید كه كمتر از لوازم آرایشی و بهداشتی تقلبی آسیب ببینند، گفت: من به مردم می گویم، این كالاها را فقط از داروخانه تهیه كنند چون نظارت بهتری بر آنها صورت می‌گیرد، كسانی كه نگران تقلبی بودن كالا و آسیب آن هستند، كالاهایشان را از داروخانه تهیه كنند.
مصاحبه كننده: افشین شاعری ** انتشار: علی حبیبی
اجتمام(4)3063 ** 1569
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej