«پوراندخت نیرومند» روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا با اشاره به طرح پژوهشی كه سال 1387 درباره دلایل بیكاری فارغ التحصیلان انجام شد، گفت: یكی از عوامل بیكاری فارغ التحصیلان نداشتن مهارت متناسب با بازار كار ایران است و در واقع ارتباط بین بازار، دولت و صنعت نهادینه نیست.
وی با بیان اینكه 700 هزار میلیارد ریال( 70 هزار میلیارد تومان ) گردش مالی در بازار آموزش ایران داریم، گفت: بررسی ها در این پژوهش نشان داد باوجود چنین گردش مالی در كشور نیروی متخصص نداریم و در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی تنها مطالب به صورت تئوری به افراد ارائه می شود.
این كارشناس اقتصادی معتقد است، بخشی از سرفصل های دانشگاهی كشور به روز و مطابق استانداردها جهانی است اما بخشی از این سرفصل ها نیز در حد تئوری است و كتاب های درسی ترجمه است و كاربردی ندارد.
نیرومند تاكید كرد: اگر دانشجو می خواهد وارد بازار كار شود باید دانش، مهارت و نگرش او با هم همخوانی داشته باشد و به عبارتی دانشجو باید مهارت های لازم را فراگیرد تا بتواند در بازارهای كار موفق باشد.
وی هدف از تاسیس دانشگاه های علمی و كاربردی را در كشور بهبود مهارت در بین جوانان و آموزش مهارت عنوان كرد و گفت: اما در حال حاضر مدارج دانشگاهی در آنها بالاتر رفته و به درجه دكترا هم رسیده و آموزش در این دانشگاه ها با سایر مراكز آموزش عالی تفاوت چندانی ندارد.
نیرومند می گوید، یكی از دلایلی كه در دانشگاه ها و مراكز آموزش عالی افراد متخصص تربیت نمی شود، به نبود تقاضا در بنگاه ها، صنعت و فناوری برمی گردد ، چرا كه فناوری و تكنولوژی پیشرفته در كشور وجود ندارد و در نتیجه نیاز به افراد متخصص نیست.
به گفته این كارشناس اقتصادی، تنها 7 دهم درصد صادرات كشور از فناوری های پیشرفته است، در حالی كه در كشوری همچون مالزی 43 درصد صادرات آن از فناوری های پیشرفته است و این رقم به طور میانگین در كشورهایی چون ژاپن و آمریكا به 27 درصد می رسد.
نیرومند با بیان این كه اقتصاد كشور دولتی است، افزود: براساس آمار 40 درصد كارمندان دولت تحصیلات دانشگاهی دارند كه پس از ورود به دستگاه دولتی تحصیلات عالی خود را ادامه دادند و این در حالی است كه طبق آمار بخش خصوصی در سال 90 تنها 10 درصد فارغ التحصیل دانشگاهی مشغول به كار بودند و 90 درصد دیگر دیپلم و زیر دیپلم بودند.
این كارشناس توضیح داد: در بخش های دولتی نظام كاری براساس آزمون و خطا است و نیاز به مهارت خاصی ندارد و گاهی دیده می شود افراد 30 سال در یك بخش كار می كند كه نیاز به مهارت خاصی ندارد و كارهای تكراری در آن انجام می شود كه فرد در آنجا مشغول است.
نیرومند افزود: این در حالی است كه در بخش های خصوصی اینطور نیست و چون خود بنگاه ها اقدام به سرمایه گذاری می كنند و هزینه ها ر پرداخت می كنند، مهارت افراد برای آنها اهمیت زیادی دارد و به دنبال مدرك دانشگاهی نیستند و در نتیجه سهم فارغ التحصیلان در این بخش پایین است.
نیرومند با بیان این كه باید اقدام های موثری برای بیكاری فارغ التحصیلان انجام شود، گفت: بسیاری از فارغ التحصیلان در كارهایی كه هیچ ارتباطی با رشته تحصیلی شان ندارد و از طرفی علاقه ای به آن ندارند مشغول به كار می شوند و هزینه ای كه جامعه برای تربیت این افراد در رشته مورد نظر انجام داده نیز بیهوده بوده كه این امر در سراسر جهان مرسوم نیست.
وی درباره آسیب شناسی نبود مهارت در بین فارغ التحصیلان گفت: علاوه بر تئوری محور بودن دانشگاه ها مساله دیگر هزینه بر بودن واحدهای عملی و كارآموزی در دانشگاه است كه در آنها هزینه های واحدهای عملی دو برابر هزینه واحدهای نظری است.
كارشناس حوزه كار معتقد است، در دانشگاه ها باید به دانشجویان مشاوره روانشناسی درباره شغل مرتبط با رشته تحصیلی شان داده شود و در حین تحصیل باید در بنگاه ها كار كنند تا با محیط كار آشنا شوند.
نیرومند افزود: در بازار كار باید استادكار مهارتی داشته باشیم تا مهارت متناسب با كار را به دانشجویان آموزش دهد و از سوی دیگر اساتید دانشگاه باید سعی كنند علاوه بر مباحث تئوری، بخش های عملی و كار در مشاغل جامعه را نیز در سرفصل آموزش های خود قرار دهند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**9132**1561**خبرنگار: فرزانه سلامت بخش**انتشار: مژگان توانا
در گفت وگو با ایرنا؛
كارشناس حوزه كار: دروس دانشگاهی كاربردی نیست/ ضرورت آموزش مهارت به دانشجویان برای جذب دربازار كار
۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۹:۰۱
کد خبر:
82495522
![كارشناس حوزه كار: دروس دانشگاهی كاربردی نیست/ ضرورت آموزش مهارت به دانشجویان برای جذب دربازار كار كارشناس حوزه كار: دروس دانشگاهی كاربردی نیست/ ضرورت آموزش مهارت به دانشجویان برای جذب دربازار كار](https://img9.irna.ir/old/Image/1396/13960128/82495522/N82495522-71544607.jpg)
تهران- ایرنا- كارشناس حوزه كار یكی از علل بیكاری فارغ التحصیلان دانشگاهی را كاربردی نبودن سرفصل های دروس دانشگاهی و تئوری محوربودن آنها عنوان و بر آموزش مهارت به دانشجویان هنگام تحصیل تاكید كرد.