۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۳۳
کد خبر: 82495746
T T
۰ نفر
توسعه بخش معدن با سرمایه گذاری خارجی شتاب می گیرد

تهران -ایرنا- یك پژوهشگر اقتصادی با بیان اینكه تامین 50 میلیارد دلار سرمایه برای توسعه معدن و صنایع معدنی در افق چشم انداز با بهره گیری از منابع داخلی امكان پذیر نیست، گفت : سرمایه گذاری خارجی موجب شتاب فعالیت ها خواهد شد .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، 'حمید آذرمند' شامگاه یكشنبه در جمع فعالان معدنی عضو خانه معدن ایران اظهار داشت : بخش معدن وصنایع معدنی از ظرفیت لازم برخوردار است تا در دهه های آینده یكی از پیشران های رشد و از بخش های كلیدی اقتصاد ایران باشد .
معاون پیشین سازمان ملی بهره وری معتقد است: ثابت نگهداشتن نرخ ارز مانع از استقبال سرمایه گذاری بخش خصوصی و طرف های خارجی در عرصه معادن خواهد شد .
وی افزود: یكی از چالش های جدی بخش معدن در دولت های پیشین ضعف فعالیت های اكتشافی بوده، اما در دولت یازدهم سازمان ایمیدرو در این مسیر گام های ارزشمندی برداشته و انتظار می رود در سالهای آتی این نقیصه برطرف شود .
سازمان توسعه معادن وصنایع معدنی ایران ( ایمیدرو ) سال 93 برنامه فعالیت اكتشافی در گستره ای به مساحت 250 هزار كیلومتر مربع را در دستور كار قرار داد كه نتایج مقدماتی آن از وجود 450 میلیون تن ذخایر زغالسنگ، 550 میلیون تن سنگ آهن، 150 هزار تن آنتیموان و 40 تن طلا خبر داد .
آذرمند تصریح كرد: فعالیت اكتشافی در بخش معدن نیازمند اعتبارات لازم است كه این امر را باید فراتر از بودجه های سالیانه یك سازمان وتشكیلات مورد توجه قرار داد و ضرورت حمایت دولت از این بخش مساله اصلی است.
وی شكل گیری كنسرسیوم های بزرگ معدنی را مهم دانست و گفت: حضور فعال در طرح های معدنی داخل و خارج كشور در قالب بنگاه های كوچك امكانپذیر نیست و این رویكرد شركت های شاخص جهان است .
پژوهشگر مزبور براین اعتقاد است كه بخش معدن می تواند از رشد متوسط اقتصادی هم عملكردی فراتر داشته باشد و در این مسیر از تجارب كشورهای موفق نیز می توان بهره گرفت .
وی یادآور شد : براساس اطلاعات منتشر شده از سوی مركز آمار ایران، بخش معدن پس از دو سال نزول در شاخص تولید،‌ در سال 1393 روند صعودی داشت و به رشد 1.3درصدی دست یافت.
آذرمند گفت : مركز آمار ایران سال 90 را به عنوان سال پایه در نظر گرفته و شاخص تولید بخش معدن از 100 در سال 1390 به 102 در سال 93 ارتقا پیدا كرد. . ه شاخص تولید در بخش معدن طی سال های 92- 1391 به ترتیب به 99.6 و 99 ثبت شده بود.
به گزارش ایرنا، وزارت صنعت در تازه ترین آمارهای خود شمار معادن فعال را 6 هزار معدن اعلام كرد كه سالیانه بیش از 400 میلیون تن مواد معدنی از آنها استخراج می شود.
انتظار می رود در افق 1404 میزان استخراج سالیانه مواد معدنی از رقم 500 میلیون تن فراتر رود .
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام ** 1559 **1579 ** خبرنگار : حسین عضدی فسا** انتشار :مرضیه فاتحی
۰ نفر