۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۲۳:۴۷
کد خبر: 82496644
T T
۰ نفر

ایرانیان بدون روادید به روسیه می روند

۲۸ فروردین ۱۳۹۶، ۲۳:۴۷
کد خبر: 82496644
ایرانیان بدون روادید به روسیه می روند

مسكو - ایرنا - روسیه قانونی را تصویب كرده است كه بر اساس آن اتباع ایران و 17 كشور دیگر اجازه می یابند بدون كسب روادید برای هشت روزفقط به منطقه خاور دور روسیه سفر كنند.

به گزارش ایرنا، این قانون برای شكوفایی اقتصادی منطقه خاور دور روسیه و امكان سرمایه گذاری خارجی تصویب شده است.
دولت روسیه روز دوشنبه در پایگاه اینترنتی خود این قانون را منتشر كرده كه از طرف وزارت توسعه منطقه خاور دور این كشور به پارلمان ارائه و در دومای و شورای فدراسیون (سنا) تصویب شده است.
دیمیتری مدودیف نخست وزیر روسیه نیز روز دوشنبه در نشست هیات دولت با اعلام تصویب این قانون، گفت: برای این منظور به گردشگران و كارفرمایان 18 كشور اجازه داده می شود بدون دریافت روادید به خاور دور روسیه سفر كنند.
به گزارش ایتارتاس، مدودیف گفت: در روزهای اخیر فهرست كشورهای مشمول تسهیلات روادید تائید شد و گردشگران و كارفرمایان این كشورها نیازی به مراحل دریافت ویزا ندارند.
وی افزود: اتباع این كشورها كافی است كه اطلاعات خود را در پایگاه اینترنتی ویژه ای ثبت كنند.
نخست وزیر روسیه گفت: تاسیسات خاور دور را توسعه می دهیم و تسهیلات ویژه ای را برای این منظور پیش بینی می كنیم. اطمینان دارم كه لغو مراحل دریافت روادید برای گردشگران و كارفرمایان دیگر كشورها به افزایش جذابیت گردشگری و سرمایه گذاری منطقه كمك می كند.
وی افزود: در نتیجه این قانون، گردشگران بیشتری به خاور دور سفر می كنند و این منطقه درآمد بیشتری كسب خواهد كرد.
مدودیف همچنین در باره علت انتخاب 18 كشور برای لغو روادید سفر به خاور دور گفت: علت این تصمیم نزدیك بودن به روسیه نیست بلكه آنها نیز رویكردی مشابه در همكاری با ما دارند.
این كشورها شامل ایران، الجزایر، بحرین، برونئی، هند، قطر، چین، كره شمالی، كویت، مراكش، مكزیك، امارات، عمان، عربستان سعودی، سنگاپور، تونس، تركیه و ژاپن می شوند.
خاور دور روسیه منطقه گسترده ای شامل 9 استان با وسعت شش میلیون و 169 هزار و300 كیلومترمربع می شود كه 36 درصد مساحت این كشور را تشكیل می دهد.
جمعیت این منطقه نیز حدود شش میلیون 300 هزار نفر است كه پیش بینی می شود تا سال 2050 حدود 20 درصد كاهش یابد.
روسیه برای جبران كاهش جمعیت و توسعه نیافتگی منطقه خاور دور تدابیری را اتخاذ كرده كه مهم ترین آن اهدای زمین رایگان است.
بر اساس قانون جدید كه از روز 13 دی ماه سال گذشته به اجرا در آمد، دولت روسیه به هر شهروند روسی درخواست كننده یك هكتار زمین به صورت رایگان در خاور دور اعطا می كند كه پس از یك دوره بهره برداری و اجرای تعهدات در قبال قانون، در مالكیت قطعی افراد قرار خواهد گرفت.
براساس تدابیر اتخاذ شده، اجرای این قانون سبب خواهد شد، منطقه كمتر توسعه یافته خاور دور روسیه كه نزدیك ژاپن قرار دارد و از نظر بهره برداری های صنعتی، كشاورزی و باغی از شرایط بسیار مناسبی نیز برخوردار است، در مسیر توسعه قرار گیرد.
دولت روسیه همچنین با اجرای چند برنامه كلان بین المللی از جمله دعوت سرمایه گذاران خارجی برای توسعه خاور دور در صدد است از شرایط این منطقه به ویژه با استقرار واحدهای صنعتی، بهره برداری از جاذبه های گردشگری، توانمندی های كشاورزی و همچنین نزدیكی به بازارهای آسیایی استفاده كند.
اروپام 391 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا