۲۹ فروردین ۱۳۹۶، ۱۲:۵۵
کد خبر: 82497243
T T
۰ نفر
روحانی: نتیجه پوپولیسم، نفی پیش بینی و آینده نگری است

تهران - ایرنا - رییس‌ جمهور به شرایط بسیار حساس جهان اشاره كرد و گفت: نتیجه پوپولیسم، نفی پیش بینی و آینده نگری است و غیرقابل پیش‌بینی بودن شرایط آینده، می‌تواند زندگی و آرامش مردم جهان را بهم بریزد، چنین شرایطی در كنار ناامنی و بی‌ثباتی حاكم در منطقه، ضرورت هوشیاری را دوچندان می‌كند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی روز سه شنبه در نشست صمیمی با روسای دانشگاههای كشور این مطلب را بیان كرد.
وی با بیان اینكه فناوری ارتباطات لازمه توسعه علمی است، گفت: نباید از تحولات فناوری روز فاصله گرفت و بجای بستن؛ جوانان باید برای تعامل درست با فناوریهای فردا آماده شوند.
رییس‌ جمهوری اظهار داشت: دانشگاه‌ها باید بر روی مهارت‌آموزی دانشجویان متمركز شوند و امسال كه سال تولید و اشتغال است، بایستی توجه ویژه‌ای به مهارت‌آموزی و اشتغال جوانان بویژه جوانان تحصیلكرده اعمال شود.
روحانی به جایگاه مهم دانشگاه‌ها در كشورمان اشاره كرد و اظهار داشت: دانشگاه‌ها، نقش مهمی در جریان انقلاب اسلامی و در مسیر آینده كشورمان داشته و خواهند داشت.
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینكه تحركات اجتماعی همواره از دانشگاه‌ها، آغاز شده است و دانشگاه یكی از حوزه‌های مهم نشاط اجتماعی محسوب می‌شود، گفت: شما روسای دانشگاه‌ها، نیروی بزرگی به نام جوانان و دانشجویان را در اختیار دارید كه به كمك آن می‌توانید تحرك و نشاط ایجاد كنید.
روحانی با اشاره به نقش طلاب و دانشجویان در روند پیروزی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: بدون تردید اگر این تحركات، ایثار و فداكاری‌ها نبود، نور انقلاب، كم‌كم به خاموشی گراییده و نمی‌توانست همه مردم را تحت تأثیر قرار دهد و امروز هم اگر به دنبال نشاط و حركت هستیم، دانشجویان می‌توانند در این زمینه پیشرو باشند.
رییس‌ جمهوری خاطر نشان كرد: اگر چه ظاهر دانشگاه، استاد محور است، اما باطنش باید دانشجو محور باشد، همه به یك معنا خادم دانشجویان هستیم تا آنان رشد یافته و به صحنه‌های اجتماع و مدیریت وارد شوند.
روحانی با تاكید بر اهمیت نیروی انسانی در توسعه و پیشرفت كشور، اظهار داشت: ایران از پشتوانه و استعداد انسانی بزرگی برخوردار است و این استعداد می‌تواند در روند پیشرفت كشور، شتاب ایجاد كند. نیروی انسانی خلاق است كه می‌تواند، تحولات علمی را ایجاد كرده و در كنار آن، تجهیزات مورد نظر بوجود آورد.
رییس‌ جمهوری با اشاره به اینكه در عرصه فناوری و علم نمی‌توان با حكم قضایی و با دستور محدودیت ایجاد كرد، گفت: امروز در عرصه علمی مسیری آغاز شده كه هیچ‌كس نمی‌تواند جلوی آن را بگیرد، لذا باید خودمان را برای شرایط دنیای امروز و فردا آماده كنیم، البته قبول دارم كه باید از ابزار، درست استفاده كرد، لذا همه باید تلاش كنیم تا جوانان در مسیری قرار بگیرند كه از فناوری‌های مختلف به طور صحیح استفاده كنند، اما جمع‌آوری و كنار گذاشتن این نوع فناوری، امكان‌پذیر نیست.
روحانی اضافه كرد: در دنیای امروز، نمی‌شود به راحتی و با یك حكم به طور مثال استفاده از اتوبان‌ و هواپیما را بخاطر وقوع یك تصادف و یا سانحه تعطیل كرد.
رییس‌ جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینكه مردم در پای صندوق‌های آرا حضور می‌یابند تا نظر خود را در موضوعات مختلف اعلام كنند، گفت: عده‌ای چنین تبلیغ می‌كنند كه نظر مردم باید روی موضوع اقتصادی جامعه باشد، اما مردم به شما اجازه نمی‌دهند كه همه زندگی آنها را در اقتصاد خلاصه كنید و باید درباره فرهنگ، آزادی هم برنامه داشته باشید، اگر می‌خواهیم در معرض آراء مردم قرار بگیریم، لازم است، همه نیازمندی‌های جامعه مطرح شود.
روحانی با اشاره به گسترش كمی و كیفی دانشگاه‌ها، اظهار داشت: امروز دانشگاه‌ها به طبقه و قشر خاصی تعلق ندارد و از همه اقشار و از سراسر ایران در دانشگاه‌ها حضور دارند و به مانند شریانی می‌ماند كه سراسر كشور را پوشش می‌دهد، لذا باید از این ظرفیت برای ایجاد فضای مناسب در جامعه استفاده شود.
رییس‌ جمهوری، بیكاری را بزرگترین ناامنی فكری برای دانشجویان، دانست و گفت: در یك مقطع زمانی، مدرك تحصیلی به معنای جواز اشتغال به كار هم بود اما امروز دیگر اینگونه نیست و صرفاً یك مدرك محسوب می‌شود و در بوجود آمدن چنین شرایطی بی‌تردید معایب و اشكالاتی دخیل بوده است. چطور می‌شود كه دانشجوی یك دانشگاه در حالی كه هنوز مدرك خود را نگرفته، جذب بازار كار می‌شود، اما فارغ‌التحصیل دانشگاه علی‌رغم مكاتبات فراوان باز هم بیكار می‌ماند؟ اینگونه موارد باید ریشه‌یابی و اصلاح شود.
روحانی اهمیت مهارت‌آموزی در كنار عالم شدن را مورد تأكید قرار داد و گفت: اگر در كنار علم، مهارت وجود نداشته باشد، هیچ فایده‌ای ندارد، لذا چنانچه دانشگاه‌ها به صنعت و تولید متصل شوند، شاهد شرایط بهتری خواهیم بود.
سیام ** 9314**1429
تنظیم: داود توسلی**انتشار:محسن طاهرزاده