۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۱:۰۶
کد خبر: 82498342
T T
۰ نفر
ناوگروه ضربتی آمریكا به جای سواحل كره از سواحل استرالیا سر درآورد

تهران - ایرنا - شبكه خبری 'سی ان ان' با اشاره به آشفتگی اطلاع رسانی بین كاخ سفید و وزارت دفاع آمریكا (پنتاگون) گزارش داد: ناو گروه ضربتی آمریكا به جای سواحل كره از سواحل استرالیا سر در آورد.

به گزارش ایرنا، این شبكه خبری آمریكا روزچهارشنبه با انتشار گزارشی اعلام كرد: درحالی كه كاخ سفید از اعزام ناو گروه ضربتی به شبه جزیره كره خبر می داد، جالب این بود كه این ناوها در راه شركت جستن در یك رزمایش در اقیانوس هند و درست سه هزار و 500 مایل در جهت مخالف این مسیر بودند.
بنابر این گزارش، در هشتم ماه آوریل برابر با 19 فروردین ماه 'فرماندهی اقیانوس آرام ' آمریكا با صدور بیانیه ای اعلام كرد كه ناو هواپیمابر 'كارل وینسون' (Carl Vinson )و ناوگروه همراه آن، سنگاپور را به سوی غرب اقیانوس آرام ترك می كند كه مقامات ارشد ارتش آمریكا به سی ان ان گفتند كه این 'نمایش قدرت' در پاسخ به تحریكات كره شمالی است.
سی ان ان گزارش داد:به دنبال اعلام این خبر، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریكا و دیگر مشاوران ارشد وی نیز این اعزام ناو گروه را برجسته كرده و آن را پاسخ دولت خود به آزمایش های موشكی اخیر 'پیونگ یانگ' دانستند.
سی ان ان درادامه افزود: این اقدام با واكنش تند كره شمالی مواجه و انتشار این خبر منجر به افزایش تنش ها در منطقه شبه جزیره كره شد بطوریكه خبرگزاری رسمی كره شمالی اعزام این ناوگروه آمریكا را 'اقدامی شتابزده و بی احتیاطی تهاجمی در وخیم تر ساختن تنش در منطقه' خواند.
بنابراین گزارش با انتشار تصاویری از سوی نیروی دریایی آمریكا در روز شنبه گذشته مشخص شد كه ناو گروه كارل وینسون در تنگه 'سوندا' (Sunda) در نزدیكی اندونزی و برخلاف آن چیزی كه قبلا گزارش شده، قرار دارد.
سی ان ان گزارش داد: درهمین حال مقامات ارشد ارتش آمریكا به فوریت و پس از بیانیه فرماندهی اقیانوس آرام به این شبكه خبری گفتند كه این ناوگروه در ابتدا باید رزمایش مشترك نظامی برنامه ریزی شده ای كه از قبل مقرر شده است را با نیروی دریایی استرالیا تكمیل و به پایان برساند.
سی ان ان درادامه افزود: موضوع زمانی بیشتر گیج كننده تر می شود كه 'جیمز متیس' وزیر دفاع آمریكا هفته گذشته به خبرنگاران گفت كه این رزمایش لغو شده است ، اما بسیاری از مقامات پنتاگون به سی ان ان گفتند كه متیس سهوا مرتكب اشتباه شده است چراكه پهلو گرفتن این ناوگروه در بندری در استرالیا لغو شده بود.
این شبكه خبری درپایان گزارش داد: با این وجود بسیاری از مقامات پنتاگون به سی ان ان اطلاع دادند كه ناوگروه ضربتی تا پایان آوریل به سواحل شبه جزیره كره خواهند رسید.
به گزارش ایرنا، درحالی سی ان ان از داشتن اطلاعات نادرست كاخ سفید درباره اعزام ناوگروه ضربتی كارل وینسون (Carl Vinson) خبر می دهد كه درجریان پرتاب بمب موسوم به 'مادر همه بمب ها' توسط آمریكا در ولایت ننگرهار افغانستان در مورخ 24 فروردین ماه، دونالدترامپ در پاسخ به این پرسش كه آیا وی این فرمان را صادر كرده است، امتناع ورزید و گفت كه وی از فرماندهان خیلی خوبی برخوردار بوده و آنها از اختیارات تام برخوردار هستند.
سی ان ان در آن تاریخ گزارش داد كه این بمب به دستور ژنرال 'جان ویلیام نیكلسون John William Nicholson) ) فرمانده نیروهای آمریكایی در افغانستان صادر شده بود ، این شبكه خبری به نقل از كارشناسان نظامی افزود هرچند ترامپ فرمان پرتاب این بمب را صادر نكرده و از فرماندهان نظامی خود تمجید می كند اما درنهایت صدور چنین فرمانی بدون صلاحدید وی، پیامدهایی را به عنوان فرمانده كل نیروهای آمریكا برای او به دنبال خواهد داشت.
دپی انتشار خبر اعزام ناو گروه ضربتی آمریكا به شبه جزیره كره 'چونگ این مون' (Chung-in Moon) استادبرجسته دانشگاه 'یونسئی' (Yonsei) سئول درمورخ 20 فروردین ماه به 'سی ان ان' گفت كه كره جنوبی خواهان خودنمایی نظامی آمریكا كه منجر به تلفات جانبی در شبه جزیره كره شود، نیست.
اروپام **1302**1590
مترجم: بهروز وفاداری - انتشار: محمد حسن دوستارگان