۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۴:۱۸
کد خبر: 82498757
T T
۰ نفر
بهمني به تعداد تمام ابيات خود متولد شده / 75 سال را صرف جاودانگي كرد

تهران-ايرنا- بيست و دومين نشست صميمانه هنرمندان به مناسبت هفتاد و پنجمين زادروز استاد محمدعلي بهمني شاعر و ترانه سرا با حضور هنرمندان و اديبان در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ايرنا از سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران، اين آيين با حضور محمود صلاحي رئيس و امير عبدالحسيني معاون هنري سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران و چهره‌هاي برجسته ادبي همچون علي موسوي ‌گرمارودي، مرتضي اميري اسفندقه، مصطفي محدثي خراساني، جواد محقق، محمد سرير، فاضل نظري، اميرحسين سميعي و جمعي از دوستداران فرهنگ و هنر عصر سه‌شنبه 29 فروردين‌ماه در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) برگزار شد.

*گويي نام او را در تاريخ ادبيات خوانده‌ايم
مصطفي محدثي خراساني شاعر در اين آيين گفت: سالروز تولد استادم، وجود نازنين و زلال محمدعلي بهمني كه تولد طراوت، مهر، روشني و خرد است را تبريك مي‌گويم.
وي افزود: نام پر طنين محمدعلي بهمني آنقدر در جان ما زمزمه شده كه فكر مي‌كنيم اين نام را در تاريخ ادبيات خوانده‌ايم، نامي كه به تكرار اين سال‌ها در هر كجا كه فضايي از مهر، معلمي و خردمندي است حضور و درخشش دارد.
محدثي خراساني يك دو بيتي را تقديم به استاد بهمني كرد: گرچه شاعر شنيدني باشد، بهتر آن است ديدني باشد/ در يكي اين دو گر شود مجموع، شك ندارم كه بهمني باشد

*بهمني،همه تولدهايت مبارك
مرتضي اميري اسفندقه نيز در اين آيين با بيان اينكه شاعر تنها يكبار متولد نمي‌شود، گفت:همه هنرمندان خودشان درك كرده‌اند كه بعد از هر شعر انگار خودشان متولد شده‌اند مانند اين بخش از شعر مولوي كه: «زادن اولم بشد، زاده عشقم اين نفس/ من به خودم زيادتم، زان كه دوبار زاده‌ / مانند طفل اندر شكام، من پرورش دارم به خم / يك بار زايد آدمي، من بارها زاييده‌ام» استاد محمدعلي بهمني نيز به تعداد تك تك ابيات خوبشان يك بار ديگر متولد شده‌اند، همه تولدهايشان مبارك.

*تا شاعران در انزوا نمانند
استاد علي موسوي‌گرمارودي كه دوستي ديريني با محمدعلي بهمني دارد بخشي از يادداشت خود در مقدمه كتاب «گاهي دلم براي خودم تنگ مي‌شود» را براي حاضران خواند. وي در اين يادداشت به نيمايي بودن و امروزي بودن غزل‌هاي بهمني اشاره كرد.
موسوي‌گرمارودي با تقدير از برگزاركنندگان اين محفل گفت: برگزاري چنين محافلي باعث مي‌شود كه هنرمندان در انزواي خود نمانند، نيرو و انگيزه بگيرند.
در پايان سخنان او حاضران براي تبريك 77 سالگي استاد موسوي گرمارودي او را مورد تشويق قرار دادند.

*داعش زماني به وجود مي‌آيد كه ارتباط جامعه با هنر قطع شود
رسول نجفيان گفت: وجود انسان‌هايي كه مثمر ثمر بوده و در جامعه مهرباني مي‌بخشند، همچون انوار الهي همه جا را روشن مي‌كنند و اينكه در جامعه خشونت بالا مي‌رود و گروه‌هاي تروريستي همچون داعش سر بلند مي‌كنند به اين دليل است كه آن جامعه از هنر و معنويت خالي شده است.
وي با بيان خاطره‌اي از لذت بي حد يك راننده تاكسي از يكي از اشعار محمدعلي بهمني كه توسط عليرضا قرباني خوانده شده بود، گفت: اين لذت‌ها و اين انرژي‌ها تا آخر تاريخ مي‌ماند.

*ارتباط اشعار بهمني با موسيقي امروز
محمد سرير آهنگساز و موسيقي‌دان ايراني ضمن تبريك تولد استاد بهمني، درباره رفاقت 50ساله با او گفت: سال 55 شعري از او به دست من رسيد كه جايي منتشر نشده بود «دل من يه روز به دريا زد و رفت» اين شعر چنان روي من تاثير گذاشت كه با وجودي كه تنها چند روز در ايران بودم و در حال مهاجرت، قطعه‌اي را براي آن نوشتم و به دوستان سپردم كه كسي اين اثر را بخواند. البته بعد از بازگشت با سختي فراوان و چند سال بعد توانستم آن نسخه را پيدا كنم.
وي با اشاره به استفاده بسياري از هنرمندان موسيقي از اشعار بهمني گفت: اشعار بهمني هم از نظر تصويرسازي و هم از نظر رواني و عمق به گونه‌اي هستند كه به خوبي مي‌توان آن را به زبان موسيقي بيان كرد، تصويرسازي كه ما را به ياد شاعران برجسته پيشين مي‌اندازد و رواني و عمقي كه مي‌تواند به سادگي معنا اشعار را به مخاطب امروزي بيان كند.
دكتر سوگل مشايخي حافظ پژوه نيز در ادامه شعري را با اين مطلع تقديم به استاد بهمني كرد:
پُرم از شعر ولي واژه ندارم استاد، كه بزرگي شما را بسرايم استاد
كاخ و دربار نداريد كه مداح شوم، به چه سبكي دل خود را بنگارم استاد

*بهمني، اسطوره شاعران نسل جديد است
فاضل نظري شاعر با اشاره به تاثير اشعار محمدعلي بهمني بر خود و شاعران نسل جديدتر گفت: ما كه نوجواني‌هايمان را با اشعار بهمني سپري كرده‌ايم، هنوز هم گاهي دلمان براي خودمان تنگ مي‌شود، خيلي از خلوت‌هاي ما اشعار ايشان رقم خورد؛ من و هم نسلان من آقاي بهمني را يك اسطوره مي‌بينيم.

*بهمني 75 سال عمر خود را صرف جاودانگي كرد
محمود صلاحي رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران نيز با تبريك تولد استاد بهمني در ابتدا غزلي از بهمني خواند و از او خواست تا زمان سخنراني خود، مخاطب اين شعر را مشخص كند.
وي با اشاره به برگزاري بيست و دومين تولد ماه گفت: براي ما افتخار بزرگي است كه در قالب «تولد ماه» هر ماه به تقدير از يكي از بزرگان هنر مي‌پردازيم، تلاشمان اين بوده كه از تمام جلوه‌هاي هنر، هنرمندي را برگزينيم، گرچه اين سالن كوچك براي تجليل از هنرمندان بزرگ حقير است اما اين بهانه براي همه ما يك يادآوري است.
رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران با اشاره به گذر 75 سال از عمر استاد بهمني گفت: بزرگاني همچون بهمني، نبايد نگران عمر رفته باشند چرا كه اين عمر صرف ترويج مهر و ادب و خرد شده پس اين عمر نرفته است بلكه به جاودانگي شما منجر شده و اين 75 سال صرف جاودانگي شده است.

*شعرهايم را براي همسرم مي‌گويم
محمدعلي بهمني در اين آيين در پاسخ به پرسش رئيس سازمان فرهنگي هنري شهرداري تهران درباره مخاطبان شعرهايش گفت: من همه شعرهايم را براي همسرم مي‌گويم، چه آنجايي كه به او اشاره كرده‌ام، چه جايي كه نه، شوخي‌ها و دلخوري‌هايمان هم در همين قالب است، همسرم مدير انتشارات چيچيكا و ناشر بيشتر آثار من است.
بهمني افزود: ما 6 فرزند داريم، يك پسر و پنج بانو. من حتما كه پدر شايسته‌اي برايشان نبودم اما بسيار دوستشان دارم و در عالم دوستي عاشقشان هستم و خوشحالم كه يكي از آنها امروز در اين جمع حضور دارد.
قاسم رفعتي خواننده آواز سنتي نيز در اين آيين قطعاتي را اجرا كرد.
در بخش پاياني اين برنامه، كيك تولد 75 سالگي استاد محمدعلي با حضور دخترش «آيه بهمني» بريده شد.
*براي اطلاع از اخبار متنوع انتشار يافته در شبانه روز با كانال ايرنا استان تهران در تلگرام به نشاني IRNATEHRAN@ همراه شويد.
خبرنگار: معصومه جوان معبودي - انتشار: محمد آجورلو
تهرام/7245//1348
۰ نفر