۳۰ فروردین ۱۳۹۶، ۱۵:۴۴
کد خبر: 82498910
T T
۰ نفر
وقتي صدا و سيما، سخن وزير را نيز وارونه جلوه مي كند -حميد ضيايي پرور*

تهران - ايرنا - تقريبا همه مردم مي دانند كه يكي از تكنيك هاي صدا و سيما براي مقابله با سياستهاي دولت، تحريف و تقطيع اخبار و انتشار اخبار نادرست و بدبين كردن مخاطبان نسبت به عملكرد دولت است.

برخي از بخش هاي صدا و سيما مانند 20:30 گوي سبقت را از ساير بخش هاي اين رسانه در به كارگيري تكنيك هاي عمليات رواني عليه دولت ربوده اند.
يكي از عملكردهاي درخشان دولت تدبير و اميد در حوزه فضاي مجازي، مقاومت در برابر فشارهاي وارده براي فيلتركردن سايت ها و شبكه هاي اجتماعي بوده است.
افزايش سرعت اينترنت و ارزان كردن خدمات مبتني بر اينترنت و توسعه دسترسي عمومي به اين فناوري از اقدامات ديگر دولت يازدهم در اين زمينه بوده است.
به تازگي رييس جمهوري در يك كنفرانس خبري اظهار داشت كه اگر مقاومت دولت نبود بسياري از شبكه هاي اجتماعي امروز در دسترس نبودند. درست بعد از اين سخنان، در اقدامي كه هنوز علت آن مشخص نيست دسترسي ايراني ها به سرويس تماس صوتي تلگرام به دستور دستگاه قضايي قطع شد.
اين در حالي بود كه اين سرويس به مدت چند روز براي ايراني ها باز و راه اندازي شده بود و با وجودي كه تصور مي شد اپراتورهاي تلفن همراه مخالف راه اندازي اين سرويس باشند، اما دولت و وزارت ارتباطات اعلام كرد كه اجازه برقراري اين سرويس را مي دهد. اما درست در همين بحبوحه با دستور قضايي ، اين سرويس از دسترس خارج شد و جالب اينكه رسانه هاي اصولگرا، شبكه هاي اجتماعي مخالفان دولت و از همه عجيب تر صدا و سيما كه بايد رسانه ملي باشد، اين اقدام را به دولت و اپراتورها منتسب كرد.
محمود واعظي وزير ارتباطات كه روز سه شنبه در معرض سوال خبرنگاران قرار گرفته بود، به صراحت به دو سوال آنها چنين پاسخ داد: «در نهايت وقتي سرويس مكالمه صوتي تلگرام باز شد، اين سرويس با دستور دستگاه قضايي به اپراتورها، مسدود شد.»
«واعظي در پاسخ به اين سوال كه تلگرام اعلام كرده از اپراتورهاي ايران شكايت خواهد كرد گفت: ما قطعا حامي اپراتورها خواهيم بود و اجازه نمي دهيم يك شبكه اجتماعي خارجي به اپراتورهاي ما فشار بياورد.»
اما بخش 20:30 شبكه 2 سيما در تاريخ 29/1/96 چنين اعلام كرد:
«صدايي كه نيامده قطع شد! بعد از اينكه مقاومت اپراتورهاي تلفن همراه براي جلوگيري از وصل شدن امكان مكالمه صوتي تلگرام به نتيجه نرسيد و اين امكان چند روزي براي كاربران برقرار شد حالا دوباره ورق برگشت و اوضاع بر وفق مراد اپراتورها شد. وزير ارتباطات كه دو هفته پيش تماس صوتي رايگان تلگرام را به سود و زيان اپراتورهاي تلفن همراه منوط كرده بود، امروز گفت: اجازه نمي دهيم به اپراتورهايمان فشار بيايد!»
در واقع شيوه اطلاع رساني صدا و سيما با به كار گيري تكنيك تقطيع جملات و تغيير پاسخ ها به سوالات چنين القا كرده است كه مسدود شدن سرويس مكالمه صوتي تلگرام به دستور دولت بوده و وزير ارتباطات نيز به صراحت گفته اجازه فشار به اپراتورها را نخواهد داد.
اين روش هم غير حرفه اي، هم خلاف انصاف و عدالت است. در واقع به جاي اينكه رسانه از قوه قضاييه سوال كند كه چرا به رغم موافقت اپراتورها به عنوان اصلي ترين ذي نفع موضوع با برقراري سرويس مكالمه صوتي تلگرام، اين دستگاه دستور مسدود سازي اين سرويس را داده است، توپ را به زمين دولت انداخته كه به خاطر منافع اپراتورها اين سرويس را قطع كرده است. موضوعي كه كاملا برعكس است.
واقعيت اين است كه دستگاه قضايي پيشتر نيز به وزارت ارتباطات براي فيلتر كردن تلگرام ضرب الاجل داده بود ولي با مقاومت اين وزارت و دولت مواجه شد. ضمن اينكه برخي نهادهاي همسوي اين دستگاه نيز با صدور بخشنامه و ابلاغيه هايي استفاده از اين پيام رسان را در فعاليت هاي اطلاع رساني و روابط عمومي منع كرده بودند كه با ورود نهاد رياست جمهوري به ماجرا و صدور بخشنامه مركز مديريت راهبردي افتاي اين نهاد، اين ممنوعيت برداشته شد.
حالا در آستانه انتخابات، صدا و سيما همسو با اصولگرايان در صدد تخريب و تخطئه عملكرد دولت يازدهم در همه حوزه ها و از جمله حوزه فضاي مجازي و اينترنت است در حالي كه وصله فيلترينگ به هر كه بچسبد به دولت يازدهم نمي چسبد.
افتخار دولت تدبير و اميد اين است كه در دوره مديريتش، هيچ وب سايت و شبكه اي فيلتر نشده است و حتي در بحبوحه انتخابات مجلس در زمستان 92، نه تنها هيچ سايتي فيلتر نشد، شبكه تلفن همراه قطع نشد، پيامك ها برقرار بود، اينترنت جاري بود و هيچ اتفاقي هم نيفتاد و مردم حتي صبح روز انتخابات از خواب بيدار شدند و ديدند همه ارتباطات آنها برقرار است و هيچ مشكلي وجود ندارد. اين در حالي است كه در دولت نهم و دهم، بسياري از سايت ها فيلتر شدند و به هر بهانه اي، شبكه تلفن همراه قطع مي شد و پيامك ها مسدود مي شد، اينترنت از سرعت كمي برخوردار بود و اختلال در ارتباطات، به شيوه اي رايج براي اختلال در فرآيند هاي ارتباطي مردم تبديل شده بود.
وقتي صدا و سيما كه رسانه ملي است سخن وزير را تحريف مي كند با ديگران چه خواهد كرد. يادم مي آيد كه همين رسانه و همين بخش خبري، سخن مسعود سلطاني فر رييس وقت سازمان ميراث فرهنگي در مورد دو سوال را نيز جابجا كرد كه منجر به واكنش شديد سلطاني فر شد. اين بخش خبري سخنان سلطاني فر در مورد مشكلات توريست ها در ايران از جمله نقل و انتقال پول توريستها را به خاطر وجود تحريم ها ذكر كرده بود اما 20:30 گزارش در مورد توالت هاي بين راهي پخش كرد و اين جمله از سلطاني فر را پخش كرد كه دليلش تحريم ها است!!
بي جهت نيست كه مردم به صدا و سيما اعتماد ندارند و اطلاعات و اخبار خود را از ساير مراجع خبري و به ويژه فضاي مجازي كسب مي كنند.
.............................
*روزنامه‌نگار، پژوهشگر و استاد روابط عمومي الكترونيك و ارتباطات
۰ نفر