بازتاب رسانه ای نامه تیلرسون به مجلس آمریكا در رابطه با برجام/ اعمال هرگونه تحریم علیه ایران نقض اشكار برجام

نیویورك-ایرنا- برخی رسانه های آمریكایی با انتشار اخبار مربوط به نامه ی وزیر خارجه ترامپ به مجلس نمایندگان این كشور مبنی بر پایبندی ایران به برجام، اعمال هر گونه تحریم علیه كشورمان را نقض برجام از سوی آمریكا دانسته و در مورد كناره گیری تهران از این توافقنامه هشدار داده اند.

ركس تیلرسون شب گذشته طی نامه ای به پال رایان رئیس مجلس نمایندگان اذعان كرده است كه ایران تاكنون به همه تعهدات خود در قبال برجام پایبند بوده اما كاخ سفید در صدد ارزیابی دوباره تحریم های لغو شده است.
در چهارچوب این توافقنامه وزارت خارجه آمریكا بایستی در هر سه ماه گزارشی از نحوه اجرای این توافقنامه از سوی ایران به مجلس نمایندگان این كشور ارائه بدهد كه نامه دیشب وزیر خارجه ترامپ در همین راستا نوشته شده و در آن گفته شده است كه رئیس جمهوری آمریكا با چنین ادعایی دستور بررسی های تازه ای در مورد نحوه اجرای برجام از سوی ایران توسط هیاتی به سرپرستی و نظارت شورای امنیت ملی كاخ سفید را صادر كرده است.
شبكه خبری سی ان ان آمریكا با درج همین خبر نوشته است كه اعمال دوباره تحریم ها علیه ایران عملا نقض مفاد برجام از سوی طرف آمریكایی بحساب می آید و حتی در صورت صحت ادعاهای مقامات كاخ سفید این موضوع با برجام ارتباطی نداشته و هرگونه اقدامی در بازگرداندن تحریم های گذشته نقض فاحش توافقنامه هسته ای از سوی واشنگتن بشمار خواهد رفت.
شبكه خبری ان بی سی نیز با درج این خبر نوشته است كه ترامپ در حالی چنین رویكردی در مورد برجام را پیش گرفته كه رئیس جمهوری قبلی آمریكا دستیابی به ان را تضمینی برای تحكیم صلح و امنیت در جهان توصیف كرده بود و تلویحا به این نتیجه رسیده است كه چنین اقداماتی از سوی دولت ترامپ خطری برای صلح و امنیت جهانی محسوب می شود.
ان بی سی نیز تصریح كرده است كه یكی از دلائل لغو بسیاری از تحریم های بین المللی علیه ایران در پی امضا توافقنامه هسته ای، گزارش آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر پایبندی كامل ایران در قبال این توافقنامه بوده است.
رویترز با درج این خبر بدون موضع گیری خاصی در مورد این اتهامات آمریكا به تشكیل هیاتی از سوی ترامپ برای ارزیابی تحریم های لغو شده آمریكا علیه ایران اشاره كرده و نوشته است در نامه تیلرسون به این كه تحقیقات و بررسی های هیات مذكور چه مدت، زمان خواهد برد؛ اشاره ای نشده و البته دولت آمریكا مدت ها است ایران را در رابطه با سوریه ، عراق ، یمن و حزب الله لبنان متهم می كند.
شبك **اروپام-4-541 **1917**انتشار دهنده: سید محمد باقر نوربخش