۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۸:۴۶
کد خبر: 82500554
T T
۰ نفر
ربیعی:درهیاهو اصالت ها گم می شود/دولت یازدهم كم صدا اما پركار

تهران-ایرنا- وزیر تعاون،كار و رفاه اجتماعی گفت: متاسفانه وقتی هیاهو برپا می شود اصالت ها دیده نمی شود.دولت یازدهم ،دولت كم صدا اما پركار بود كه به آرامی اما با پیوستگی كار می كند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا،علی ربیعی شامگاه پنجشنبه در همایش 'تامین اجتماعی برنامه محور،پشتوانه اقتصاد مقاومتی ،تولید و اشتغال' كه در مركز همایش های صدا و سیما برگزار شد،افزود: طی چهار سال تعیین دستمزد تلاش شد افزایش نرخ دستمزد از نرخ تورم پیشی بگیرد و قدرت خرید كارگران و بازنشستگان بهبود یافت.
وی با بیان اینكه نیاز به بازتعریف تفكر تامین اجتماعی در كشور داریم، گفت:تصمیم های دشوار و اصلاحات ساختاری سخت در سایه تامین اجتماعی گسترده قابل حصول است.
ربیعی با یادآوری اینكه شكل گیری تامین اجتماعی در دنیا الزامات متعددی را گذرانده است،گفت: كنش اجتماعی كارگران در جهان به شكل گیری نظام تامین اجتماعی منجر شد به طوری كه در دورانی، نظام سرمایه داری خشن در كشورهای غربی حاكم بود و كارگران محروم از نظام تامین اجتماعی بودند.
وی با اشاره به فیلم عصر جدید با بازی چارلی چاپلین گفت: در آن فیلم به درستی نشان می داد كه چگونه انسان به ابزار تبدیل می شود و حمایت اجتماعی از كارگران مشاهده نمی شد.
به گفته ربیعی، نظام تامین اجتماعی ساز و كاری برای كمك به مردم است.تامین اجتماعی اصلی ترین نهاد اجتماعی است كه ذیل آن نظام رفاهی شكل می گیرد.
وی با یاد آوری اینكه برخی از جوامع عقب مانده فقط دارای دو طبقه غنی و فقیر هستند،گفت: جوامع در حال گذار نظیر ایران سه طبقه غنی،فقیر و متوسط در جامعه حضور دارند.
وی ادامه داد: طبقات متوسط اجتماعی با بروز یك بیماری و هزینه های سرسام آور مترتب بر آن می توانند به طبقات فرودست جامعه تبدیل شوند.
وی یادآور شد: دولت یازدهم از ابتدای فعالیت خود نظام چند لایه را مورد بررسی قرار داد و بدنبال این تلاشها اكنون توانسته ایم مستمری خانواده هایی كه تحت پوشش سازمان های حمایتی هستند را تا ماهانه به 465هزار تومان افزایش دهیم.
ربیعی افزود: با نظام رفاه ریسك زندگی كاهش می یابد. نظام تامین اجتماعی كمك می كند كرامت طبقات محروم در جامعه حفظ شود.امروز همه ما به نظام رفاه اجتماعی نیاز داریم.در نظام رفاه اجتماعی جلوی چند ریسك را می گیریم.
وی با مقایسه نظام تامین اجتماعی در ایران و سنگاپور گفت:نظام تامین اجتماعی قدمتی بیش از 60سال دارد در حالیكه در كشور سنگاپو این قانون تازه است. در ایران ما بیمه بیكاری را در نظر می گیریم درحالیكه در كشور سنگاپور به دلیل آنكه زمین كم است بیمه مسكن در نظر گرفته می شود.درایران نظام تامین اجتماعی بازنشستگان، درمان و بیمه بیكاری به طور توام پیگیری می شود.
وزیر كار با تاكید بر آنكه می توانیم از طریق تامین اجتماعی چند ریسك را پوشش دهیم، گفت: ما به تامین اجتماعی به عنوان بنیادی ترین نهادی كه بتواند گونه های مختلف ریسك را پاسخ دهد نیاز داریم به طوری كه بتوان به اقشار محروم به گونه ای كمك كرد كه زندگی آنها در شرایط بهتری قرار گیرد.
وی گفت: صندوق های حمایتی می توانند متعدد باشند اما خروجی های آنها باید منجر به بهبود زندگی مردم شود. سازمان تامین اجتماعی كه طبقات پایین جامعه بتوانند از آن بهره مند شوند و طبقات بالای جامعه هم بدون دخالت دولت از آن بهره مند شوند.
وی تاكید كرد: نیاز به بازتعریف تامین اجتماعی داریم .هنوز نقش تامین اجتماعی در قوام ودوام جامعه به درستی شناخته نشده است.همچنین این نظام به درستی در كشور طراحی نشده است .
ربیعی گفت: مردم با افزایش كارآمدی نظام تامین اجتماعی می توانند بهتر از مزایای تامین اجتماعی بهره مند شوند.باید خدمات تامین اجتماعی را به مردم بهبود دهیم و با سیاست گذاری های صحیح نقش تامین اجتماعی را در جامعه بزرگتر كنیم.
به گفته وزیر تعاون،كار و رفاه اجتماعی، تامین اجتمای باید با روح جامعه متناسب شود و تلاش كنیم سال 96 در حوزه تامین اجتماعی به لحاظ عاطفی به خدمت گیرندگان با مهربانی بیشتر برخورد كنیم.
وی با یادآوری اینكه سازمان تامین اجتماعی بیش از همه سازمانها با مردم سر و كار دارد گفت: این تعامل بیش از همه با كارفرمایان و سپس مستمری بگیران است.
ربیعی یادآور شد: طی 3.5سال گذشته رویه ای كه در تامین اجتماعی در پیش گرفته شد مبتنی بر عقلانیت بود.با برنامه ریزی تلاش كردیم سازمان را به سویی سوق دهیم كه مردم فقیر نه تنها فقیرتر نشوند بلكه از آلام آنها بكاهیم.
وی با بیان اینكه سال 96،سال شكوفایی و حتی جهش دولت است، گفت: كارهایی كه در دولت یازدهم در حوزه تامین اجتماعی رخ داد(ساخت مراكز درمانی در استانها) به اندازه 30سال گذشته بوده است.
وی پرداختی به مستمری بگیران از صندوق تامین اجتماعی را در آغاز فعالیت دولت یازدهم 18هزار میلیارد تومان و هم اكنون بیش از دو برابر( 42هزار میلیارد تومان) ذكر كرد و گفت: ظرف سه سال گذشته تصمیم های بزرگی گرفته شد .
وی افزود: در اجرای طرح تحول سلامت فشار زیادی به سازمان تامین اجتماعی آمد .تكان های سیاسی می تواند نظام رفاه را خدشه دار كند.
وی با یادآوری اهمیت طرح تحول سلامت گفت: با اجرای این طرح توانستیم 11میلیون نفر را كه دارای مشكلات درمانی بودند و به طور عام در حاشیه شهرها زندگی می كنند را دفترچه بیمه درمان بدهیم.
وی گفت: دولت یازدهم به تعهدی كه با مردم دارد در تلاش است مشكلاتی كه طی سال های گذشته به جامعه وارد شده است را بتدریج كاهش دهد.مسئولان حوزه تامین اجتماعی نمی توانند از مسئولیتی كه در برابر مردم دارند ،عقب نشینی كنند.
ربیعی در پایان گفت: ایران نیاز به 20سال عقلانیت مداوم دارد و به تعبیر رهبر معظم انقلاب عقلانیت توام با شجاعت. مابیش از 10 سال فرصت نداریم.دنیا فرصت ها را از ما می گیرد اگر شتاب نكنیم.
اقتصام**9123**1440
**خبرنگار: زهره دریغ گفتار**انتشار:گلشن