۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۲۴
کد خبر: 82501145
T T
۰ نفر

حضور فعال ايران در نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو

۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۲۳:۲۴
کد خبر: 82501145
حضور فعال ايران در نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو

بلگراد-ايرنا- ايران با حضور فعال دربيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو شركت كرد.

به گزارش ايرنا، محمود حيدري سفير ايران در بوسني و هرزگوين روز جمعه در بازديد از نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو گفت: تلاش هاي صورت گرفته رايزني فرهنگي و موسسه علمي و پژوهشي ابن سينا در نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو قابل توجه بوده و بايد در اين بخش تلاش بيشتري كرد.
وي افزود: استفاده از ظرفيت هاي نمايشگاهي با توجه به تاريخچه درخشان ايران در حوزه فرهنگ و ادب و دانش مي تواند زمينه ساز توسعه روابط فرهنگي و گسترش همكاري هاي دو جانبه شود.
«علي اصغر عامري» رايزن فرهنگي سفارت ايران در سارايوو در گفت و گو با سفير كشورمان با تشريح اقدامات انجام شده در برگزاري اين نمايشگاه گفت: با بهره گيري از تجربيات گذشته، امسال حضور نهادهاي فرهنگي ايراني چشم گيرتر بودند.
عامري افزود: كتاب هاي متعددي به زبان بوسنيايي با موضوع هاي قرآني و معارف اسلامي، ايران شناسي و اماكن تاريخي، گردشگري، متون ادب فارسي و ادبيات كودكان، صنايع دستي و بروشورهاي فرهنگي به علاقه مندان عرضه شده است.
وي با اشاره به استقبال مخاطبان بوسنيايي از غرفه رايزني فرهنگي ايران گفت: در اين نمايشگا توانستيم با توزيع كتاب و جزوات منتشر شده در ارتباط با معرفي چهره فرهنگي ايران و نمايش تصاوير فرهنگي و ابنيه هاي تاريخي، ايران را به خوبي معرفي كنيم.
وي با اشاره به هنرمندي استاد خطاطي محسن شفيعي ها در اين نمايشگاه افزود: بيشترين استقبال از غرفه ايران صورت گرفت و بازديدكنندگان از نزديك با هنر و فرهنگي ايراني آشنا شدند.
«روح الله قادري» مدير موسسه ابن سينا گفت: موسسه علمي پژوهشي ابن سينا تاكنون 45 جلد كتاب را به صورت مستقل و 50 جلد كتاب نيز به صورت مشاركتي با ساير مراكز علمي و دانشگاهي منطقه بالكان تاليف، ترجمه و منتشر كرده است.
وي با اشاره به توليد دو اثر فاخر توسط موسسه ابن سينا اظهار كرد: از مهمترين و برجسته‌ترين آثار مؤسسه مي‌توان به ترجمه و چاپ ديوان حافظ و تأليف فرهنگ فارسي- بوسنيايي اشاره كرد كه هر دو اثر حائز دريافت جائزه كتاب سال ايران شده و در نمايشگاه هاي بين المللي نيز با استقبال مخاطبان روبه رو شده است.
سفير جمهوري اسلامي ايران در ادامه بازديد خود از نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو از غرفه وزارت فرهنگ تركيه، انتشارات موزه ملي سارايوو، انتشارات شاهين پاشيچ، بنياد ملاصدرا، نشر ميراث معنوي و انتشارات كتاب خوب بازديد و با مديران غرفه ها گفت و گو كرد.
در بيست و نهمين نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو نزديك به 200 ناشر از كشورهاي ايران، انگليس، آلمان، فرانسه، آمريكا، كرواسي، صربستان و مونته‌نگرو، عربستان، اسلووني، بوسني و تركيه در محل دائمي نمايشگاه هاي بين المللي بوسني و هرزگوين آخرين دستاوردهاي علمي، ادبي، فرهنگي، تاريخي و آموزشي خود را در معرض ديد علاقه‌ مندان قرار دادند.
همچنين رونمايي از آثار جديد نويسندگان خارجي و داخلي، اهداي جوايز به ناشران و نويسندگان برتر، برگزاري كنفرانس هاي تخصصي در خصوص ادبيات و فروش كتاب از جمله برنامه هاي در نظر گرفته شده براي اين دوره از نمايشگاه بين المللي كتاب سارايوو است.
اروپام**436*شبس*1488 *انتشاردهنده: بهمن بامداد
۰ نفر