۲ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۱۵
کد خبر: 82501314
T T
۰ نفر
توليد و اشتغال نيازمند حمايت از شركت هاي دانش بنيان حوزه برق

سمنان- ايرنا- با حمايت هاي همه جانبه از شركت هاي دانش بنيان حوزه انرژي برق و رفع مشكلات نقديندگي، بازار فروش، مسايل مالياتي و بيمه اي مي توان گام بلندي براي افزايش توليد واشتغال در كشور در سال 96 برداشت.

به گزارش ايرنا، شركت‌ها و موسسه‌هاي دانش‌بنيان كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي و اقتصادي و تجاري‌سازي نتايج تحقيق و توسعه در حوزه فناوري‌هاي برتر و با ارزش‌افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم‌افزارهاي مربوط تشكيل مي‌شود، اين تعريفي است كه قانون گذار از شركت هاي دانش بنيان ارائه داده است، شركت هاي دانش بنيان حوزه برق براي افزايش بهبود فضاي كسب وكار نيارمند توجه بيش از پيش دولتمردان هستند و به يقين توليد واشتغال پايدار در كشور با حمايت هاي همه جانبه از اين طرح هاي علمي حاصل مي شود.
تقاضا براي ثبت شركت هاي دانش بنيان در دولت تدبير و اميد جهش فوق العاده اي داشته است، بنا به آمار در خرداد سال 92 تنها 2 شركت دانش بنيان درخواست ثبت داشتند اين در حالي است كه تعداد اين متقاضيان تا تير ماه سال 1395 به 2 هزار و 500 شركت رسيد، در دولت تدبير و اميد همچنين بيش از يك هزار و 100 طرح دانش بنيان با اعتباري نزديك به هفت هزار ميليارد ريال تصويب شد و اشتغال بيش از 40 هزار نفر در شركت هاي دانش بنيان و كسب درآمدي نزديك بر 110 هزار ميليارد ريال از اين شركت ها از ديگر دستاوردهاي دولت در زمينه توسعه شركت هاي دانش بنيان بود.
در چند سال گذشته همچنين دولت تدبير و اميد در راستاي نوآوري هاي علمي 500 ميليون دلار اختصاص داده است.
يكي ديگر از تحولاتي كه در دولت يازدهم در بخش علمي شكل گرفت تاكيد بر تجاري سازي علم و فناوري بود و در اين زمينه اعتباري بالغ بر 2 هزار و 400 ميليارد ريال از سوي دولت به طرح هاي حوزه هاي سلامت ودرمان، كشاورزي، هوا فضا، حمل و نقل و علوم و فنون هسته‌اي اختصاص يافت.
در ادامه فعاليت دولت براي تجاري سازي علم و فناوي جشنواره هاي زيادي با عنوان «علم تا عمل» شكل گرفت كه هدف آنها به تصويري كشيدن ظرفيت هاي استان هاي سراسر كشور در توسعه و شكل دهي شركت هاي دانش بنيان بود.
با وجود حمايت هاي همه جانبه دولت تدبير واميد از شركت هاي دانش بنيان، بسياري از نخبگان حوزه برق كشور براي افزايش رونق اقتصادي و كسب وكار نيازمند توجه بيش از پيش دولتمردان هستند.
دولت يازدهم علاوه بر حمايت هاي همه جانبه از شركت هاي دانش بنيان در نگاه دوم بايد عقب ماندگي هايي كه از دولت هاي گذشته در شركت هاي دانش بنيان حوزه انرژي و برق ايجاد شده بود را نيز برطرف كند و با وجود اقدامات مثبت دولت يازدهم اما همچنان مشكلات قابل تامل گريبان‌گير نخبگان ايران اسلامي است.
در حاشيه بيست و دومين كنفرانس ملي شبكه هاي توزيع نيروي برق كه در روزهاي 30 و 31 فروردين 96 با حضور مسوولان كشوري، استان سمنان، استادان دانشگاه و چهره هاي علمي و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در دانشگاه سمنان برگزار شد. خبرگزاري ايرنا مركز سمنان با مديران و كاركنان شركتهاي دانش بنيان برقي نقاط مختلف كشور گفت وگويي انجام داده است كه براي افزايش رونق اقتصادي در اين بخش، توجه به رويكرد ها و نظرات مي تواند گره گشاي مشكلات فرارو باشد.

مجيد خوشنام معاون فني شركت دانش بنيان فن در گفت وگو با ايرنا افزود: كيفيت محصولات دانش بنيان برقي در ايران با كالاهاي مشابه خارجي برابري مي كند و بايد با رويكردي اصولي وتوجه همه جانبه دولت، براي افزايش اشتغال و رونق پايدار در اين عرصه گام برداشت.
وي افزود: بايد تفكر دانش بنياني به اقتصاد ايران روانه شود و با اين رويكرد كالاهاي توليدي مرغوب و با كيفيت روانه بازار مي شود.
معاون فني شركت دانش بنيان فن اضافه كرد: نقديندگي و نبود امنيت شغلي از مشكلات اساسي شركت هاي دانش بنيان در حوزه صنعت برق ايران است كه بايد هر چه زودتر براي رفع اين مشكلات اقدام شود.
خوشنام تصريح كرد: اگر واحدهاي توليدي و صنعتي از ثبات بازار اطمينان داشته باشند، مي توانند تعداد نيروهاي انساني خود را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد، اما ترس از نبود بازار در آينده از مشكلات اساسي در صنعت برق است.
گل آقا صحابي مدير شركت توليد كننده مولدهاي برقي در استان سمنان گفت: ركود اقتصادي در بازار ايران كه از سال 1390 در كشور ايجاد شده است گريبانگير شركت هاي برقي شده از و اگر حمايت هاي همه جانبه دولت تدبير واميد در چند سال گذشته نبود ،هم اكنون بايد به دنبال شغل ديگري مي بوديم.
وي افزود: تسهيلات رونق توليد در افزايش اشتغال و رونق اقتصادي در سال 95 گره گشاي مشكلات اقتصادي در بخش صنعت ايران بوده است و با تزريق به موقع اعتبارات اين واحد ها جان دوباره اي گرفتند.
صحابي گفت: 350 دانشجو در رشته هاي علوم كاربردي در واحد صنعتي توليد مولدهاي برقي در سمنان به كارآموزي مشغول هستند كه گسترش بازار مي تواند اشتغال زايي در بخش برق در استان را به ميزان قابل توجهي افزايش دهد.
سليمه تنكلي مدير بازرگاني شركت مهندسي معراج طرح ياران نيز با بيان اينكه اين شركت بيش از 10 سال در حوزه توليد انواع ترانس هاي برق در كشور فعال است، گفت: حمايت هاي دولتمردان براي افزايش اشتغال و رونق توليد بيش از پيش بايد افزايش يابد.
وي ادامه داد: سياست زدگي در اقتصاد از مشكلات اساسي در صنعت ايران است كه اين امر تاثيرمنفي در صنعت كشور به‌جا گذاشته است.
تنكلي اضافه كرد: تضمين فروش محصولات از مسايلي است كه بايد براي رفع مشكلات آن اقدام كرد و ثبات بازار مي تواند در افزايش اشتغال در كشور تاثيرگذار باشد.
مدير بازرگاني شركت مهندسي معراج طرح ياران تصريح كرد: يك شركت واقعي به هيچ عنوان نيازمند تسهيلات و نقدينگي نيست و با اين رويكرد و حمايت هاي همه جانبه دولت و احترام به قوانين، مي توان رشد اقتصادي در كشور را افزايش داد.
وي ادامه داد: مشكلات بيمه اي و مالياتيِ صاحبان واحد هاي صنعتي و توليدي، با قانون گذاري اصولي و صحيح برطرف مي شود و قانونگذار بايد به اين مسايل فعالان حوزه دانش بنيان توجه بيشتري داشته باشند.
علي افضل زاده مديرشركت نيو كليد پارس در گفت وگو با ايرنا گفت: بسياري از بانك ها براي ارايه تسهيلات همكاري لازم را با شركت هاي دانش بنيان ندارند كه اين امر شوق و علاقه جوانان دانش آموخته و نخبه براي فعاليت در ايران تاثير شاياني دارد.
وي تصريح كرد: حمايت هاي دولت از شركت هاي دانش بنيان نبايد تنها به حرف باشد بلكه بايد قدم هاي گسترده تري براي رفع مشكلات برداشته شود.
مدير شركت نيو كليد پارس اضافه كرد: برجام در افزايش اعتماد بازار جهاني به شركت ها برقي ايران تاثيرگذار بوده است، اما براي رسيدن به شرايط ايده آل بايد برنامه هاي جامع تري اقدام كرد.
محمدرسولي مديرعامل شركت فن سبلان گفت: رويكرد ارزشمندي كه از دولت يازدهم مبني بر حمايت از شركت هاي دانش بنيان آغاز شده است هم اكنون در اقتصاد ايران نمايان است و براي رشد روزافزون بايد قوانين جامع براي پيشرفت برنامه هاي جوانان نخبه ايراني اتخاذ شود.
رسولي اضافه كرد: نبايد جوان نخبه براي توليد انبوه محصولات با كيفيت دغدغه كاغذبازي اداري داشته باشند و بايد دولت با تدبير ريشه اين مشكلات ساده اما پيچيده را خشك كند.
مديرعامل شركت فن سبلان گفت: بيش از 200 نفر در واحد صنعتي فن سبلان در سال 90 مشغول به فعاليت بودند اما با رويكرد اشتباه دولتمردان آن زمان ركود اقتصادي و فقر اقتصادي گريبان‌گير شركت شد و اگر حمايت هاي دولت يازدهم نبود شايد 50 نيروي باقيمانده نيز بيكار مي شدند.
شركت دانش‌بنيان به شركتي گفته مي‌شود كه از 1 تا 100 درصد سهام آن متعلق به يك دانشگاه يا واحد پژوهشي و يا از 51 تا 100 درصد آن متعلق به اعضاي هيات علمي دانشگاه‌ها يا واحدهاي پژوهشي باشد، در صورتي كه سهام دانشگاه كمتر از 50 درصد باشد شركت دانش‌بنيان خصوصي است و در غير اين‌صورت شركت دانش بنيان دولتي است.
بيست و دومين كنفرانس ملي شبكه هاي توزيع نيروي برق در 2 روز 30 و 31 فروردين 96 با حضور مسوولان كشوري، استان سمنان، استادان دانشگاه و چهره هاي علمي و سرمايه‌گذاران بخش خصوصي در دانشگاه سمنان برگزار شد و 77 مقاله براي ارايه به صورت سخنراني و 73 مقاله براي ارايه به صورت پوستر در اين كنفرانس در نظر گرفته شد و حضور شركت هاي دانش بنيان با ارايه طرح هاي نوين و منسجم گامي مهم براي افزايش اشتغال و توليد در كشور است.
در حاشيه اين كنفرانس ملي نمايشگاهي در 55 غرفه با حضور شركت هاي فعال، سرمايه گذار، توليدكننده انواع تجهيزات و برخي شركت هاي دانش بنيان در حوزه توزيع برق برپا شد.
6103/7339 گزارش: محمدرضا يوسف نژاد ** انتشار دهنده : مصطفي دهقان
براي آگاهي از تازه‌ترين اخبار و رويدادها در استان سمنان به نشاني IRNASEMNAN@ كانال اخبار ايرنا سمنان مراجعه كنيد.