حسین عاشوری عضو هیات مدیره و معاون حمل و نقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی و سرپرست هیات ایرانی، نتایج نشست مدیران ارشد سازمان او اس جی دی را كه دیروز (جمعه) پایان یافت، در مصاحبه با خبرنگار ایرنا، تشریح كرد.
عاشوری در این مصاحبه گفت: موضوع و محورهای اجلاس هیات های 26 كشور عضو سازمان منطقه ای كشورهای شرق اروپا، قفقاز، آسیای میانه، روسیه و چین، اجرایی كردن برنامه های سال جاری میلادی و تدوین دستور كار سال 2018 سازمان بود.
وی ادامه داد: ما موضوع راهگذرهای جدید از تركیه به سمت پاكستان را كه از ایران می گذرد، مطرح كردیم تا گذرگاههایی را كه در سال های اخیر در مناطق مرزی مانند اینچه برون راه اندازی كردیم به صورت رسمی به مسیرهای سازمان «OSJD» اضافه شود.
عاشوری گفت: با توافق های صورت گرفته، قرار شد تا راهگذرهای ترانزیتی ایران شامل تركیه به پاكستان، آستارا به بندرعباس و اینچه برون به همین بندر به كریدورهای بین المللی سازمان او اس جی دی افزوده شود.
مقام ایرانی اظهار كرد: همچنین در حاشیه نشست مینسك، مذاكراتی با رئیسان راه آهن بلاروس، روسیه، استونی، لتونی، لیتوانی و چند كشور دیگر عضو برای فعال سازی كریدورها به ویژه شمال-جنوب داشتیم، زیرا با وجود اینكه این گذرگاه بیش از 14 سال است بین تهران، مسكو و دهلی نو توافق شده است، تاكنون از ظرفیت آن استفاده خاصی نشده است.
طرح راهگذر ترانزیتی شمال-جنوب در راستای تكمیل گذرگاه هلسینكی پایتخت فنلاند و بمبئی در هندوستان است كه ارتباط ترانزیتی كشورهای شمال اروپا و روسیه را از طریق ایران و جمهوری آذربایجان به كشورهای حوزه اقیانوس هند و جنوب شرق آسیا برقرار می كند.
افزون بر مسیر 7200 كیلومتری اصلی، شاخه های انشعابی این گذرگاه بین قاره ای به طول هزاران كیلومتر ده ها كشور دورتر را در آسیا و اروپا به هم پیوند خواهد داد و یكی از اقتصادی ترین مسیرهای جاده ای بین المللی می شود.
معاون حمل و نقل بین المللی راه آهن جمهوری اسلامی همچنین در ادامه مصاحبه با ایرنا گفت: در بخش دیگری از مذاكرات مینسك هم مقرر شد با توجه به توافق كاهش 50 درصدی تعرفه های ریلی برای سال 2017 بین ایران، روسیه و جمهوری آذربایجان، نسبت به بهره برداری از راهگذرها اقدام شود.
عاشوری افزود: در مورد دیگر توافق، ایران پیشنهاد كرد قطاری از مینسك به بندرعباس برای حمل كالاهای مورد تبادل دو كشور و همچنین بین حاشیه خلیج فارس و هندوستان با بلاروس و كشورهای راه اندازی كنیم كه مورد استقبال قرار گرفت.
وی در پایان به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به این موضوع، مقرر شد در یك ماه آینده متن توافق چهارجانبه تهران، مسكو، باكو و مینسك را در این باره تنظیم و نهایی كنیم تا قطار مینسك-بندرعباس راه اندازی شود.
در بیست و پنجمین دوره اجلاس او اس جی دی مسائل بین المللی مربوط به شبكه حمل و نقل ریلی در نشست های مدیران راه آهن عضو این سازمان منطقه ای با شركت هیات های نمایندگی 26 كشور شامل مناطق شرق اروپا، قفقاز، آسیای میانه، روسیه و چین بررسی شد.
توسعه حمل و نقل ریلی باری و مسافری، تكمیل و به روزرسانی مقررات بینالمللی حقوقی، افزایش توان رقابتی حمل و نقل با راه آهن و بیشتر كردن توان حجم نقل و انتقال بین قاره ها در دستور كار این نشست پنج روزه بود.
كنفرانس مدیران ارشد «OSJD» به عنوان بالاترین ارگان مدیریتی این سازمان منطقه ای، هر سال یكبار برگزار می شود و برنامه ریزی، تعیین خط مشی و تصمیم گیری در زمینه مسائل ریلی بر عهده این اجلاس است.
در این نشست های سالیانه، گزارش های كمیسیون های سازمان در زمینه حمل بار و مسافر، عرصه زیربنایی و ناوگان، مسائل مالی و محاسباتی، كدگذاری و انفورماتیك بررسی و در مورد آنها تصمیم گیری می شود.
بررسی برنامه جامع فعالیت آینده ارگان های اجرایی، بودجه سازمان و سایر مسائلی كه قرار است در دستور كار اجلاس وزیران كشورهای عضو سازمان قرار گیرد، در كنفرانس مدیران بررسی و پیشنهادهای لازم ارائه می شود.
اروپام 1516 ** انتشار دهنده: هادی مولوی نیا
مسكو - ایرنا - در مذاكرات اصلی و حاشیه ای نشست سازمان منطقه ای ریلی «OSJD» در پایتخت بلاروس، برای راه اندازی قطار باری مینسك-بندرعباس و بین المللی شدن سه مسیر ریلی ایران توافق شد.