نبود تناسب بین ارتفاع ساختمان ها با عرض معابر مشكل مهم كلانشهرها/ تهران شهری ناایمن است

تهران - ایرنا - رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی با اشاره به حادثه ساختمان پلاسكو ، مهم ترین مشكل و چالش شهرهای ‌كنونی در كلانشهرها و تهران را نبود تناسب ارتفاع طبقات ساختمان ها با عرض معابر عنوان كرد.

به گزارش روز یكشنبه ایرنا از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، «محمد شكرچی زاده» افزود: فاجعه پلاسكو یك فاجعه ملی بود كه در زمستان سال 1395 رخ داد و همه را اندوهگین كرد و باید گزارش ملی و جامعی از حادثه ساختمان‌ پلاسكو برای نسل‌های آتی تدوین شود.
به گفته وی، حادثه ساختمان پلاسكو برای متخصصان با درد بیشتری همراه بود، زیرا بر اساس مسئولیت و وظیفه تكنیكی و مهندسی خود متوجه شدند شهر تهران یك شهر ناایمن است و به موضوع ایمنی در شهرها باید به صورت جدی‌ پرداخته شود.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی بیان كرد: براساس آماری كه معاونت معماری و شهرسازی وزارت راه و شهرسازی ارائه كرده ، تعداد 231 ساختمان 12 طبقه به بالا در شهر تهران وجود دارد كه مشخصاتی از آنها نیست و از این تعداد 13 ساختمان قدیمی است.
شكرچی زاده یادآور شد: تا قبل از انقلاب، تعداد ساختمان‌های بلند مرتبه در شهر تهران، 34 ساختمان بود. در سال‌های جنگ و پس از انقلاب، 3 ساختمان ساخته شد، در دهه 1370 تعداد 225 ساختمان بلند مرتبه، دهه 1380 تعداد 216 و دهه 1390 نیز 267 ساختمان بلندمرتبه در كلانشهر تهران ساخته شد.
شكرچی‌زاده با اشاره به اینكه نیمی از ساختمان‌های بلندمرتبه تهران از اواسط دهه 1380 به بعد ساخته شده است، افزود: بر اساس گزارش معاونت معماری و شهرسازی، سال 1386 شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران، شهرداری را مكلف كرد تا ضوابط بلندمرتبه‌سازی را با تاكید بر ایمنی ارایه كند تا بر اساس آن ضوابط محل قرارگیری ساختمان‌های بلندمرتبه و مشخصاتی كه باید داشته باشند كه نوعا در مقررات ملی و كنترل ساختمان پیش‌بینی نشده بود، آماده شود، اما این كار هرگز انجام نشد.
وی ادامه داد: تا سال‌های 1392 و 1393 برای ضابطه‌مندی مقررات معماری و شهرسازی جدیت بیشتری شد و در دولت یازدهم، دادن مجوزهای ساختمان بلندمرتبه تقریبا متوقف شد و پروژه‌هایی كه از قبل مانده بودند در این مدت ساخته شدند كه سعی شد ضابطه‌های معماری و شهرسازی در آنها رعایت شود.
شكرچی‌زاده با بیان این كه آنچه كه از دهه 1380 مورد تاكید وزارت راه و شهرسازی بود، ساخت و ساز با تاكید بر ایمنی ساختمان‌ها بود، گفت: از تعداد ساختمان‌های بلندمرتبه بیش از 12 طبقه در تهران، تعداد قابل ‌توجهی ( 275 ساختمان) در معابر 6 تا 12 متری قرار دارد.
به گفته این مقام مسئول، همچنین، 291 ساختمان نیز در معابر 12 تا 20 متری، 316 ساختمان در معابر 20 تا 30 متری و 94 ساختمان در معابر بیش از 35 متری ساخته شده‌اند، لذا این آمار نشان می‌دهد اگر در معابر كوچك، حادثه‌ای همچون حادثه ساختمان پلاسكو رخ دهد، امكان دسترسی، اطفای حریق و تامین ایمنی بسیار ضعیف خواهد بود.
شكرچی زاده گفت: در جلسات اخیر شورای تدوین مقررات، بر این نكته تاكید كردیم كه واقعا مبحث 22 مقررات ملی وكنترل ساختمان باید این ظرفیت را ایجاد كند كه ایمنی ساختمان‌ها در آن دیده شود و مورد تاكید قرار بگیرد، زیرا كه حوادثی همچون حادثه پلاسكو همچنان محتمل است.
وی افزود: باید سیستم‌هایی در ساختمان‌ها نصب شود كه بتواند به صورت اتوماتیك در هنگام وقوع حادثه، اطفای حریق بكند و نیاز به مداخله بیرونی نداشته باشد، این شمایی كلی از تصویری است كه ما از تهران داریم.
رئیس مركز تحقیقات راه، مسكن و شهرسازی افزود: اگر به سابقه تهران نگاه شود در 100 سال گذشته جمعیت كشور 8 برابر شده ، در حالی كه جمعیت شهر تهران، 50 برابر شده و بارگذاری عظیمی در تهران اتفاق افتاده است.
وی بیان كرد: در اردیبهشت‌ سال 1392 درست قبل از آنكه دولت یازدهم روی كار بیاید متاسفانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری وقت مصوبه‌ای را به تصویب می‌رساند كه بر اساس آن دو طبقه به ظرفیت شهر تهران می‌افزود، خوشبختانه در دولت یازدهم، تلاش شد تا این مصوبه اجرایی نشود.
شكرچی‌زاده ادامه داد: بنابراین ما شهری را هم در اتفاع و هم در سطح گسترش دادیم كه ایمنی لازم ندارد و به همین دلیل وظیفه همه ما ایجاب می‌كند بتوانیم با توجه به این مساله امروز به شهرهایمان با دیدی همه‌ جانبه بپردازیم و راه‌حلی برای آن بیاندیشیم.
وی با اشاره به دستور رئیس جمهوری برای تشكیل كمیته ویژه بررسی حادثه ساختمان پلاسكو در راستای تحقق معاهده شهروندی، به بررسی كاملا علمی حادثه بر اساس دستور رئیس دولت یازدهم تاكید كرد و گفت: گزارشی كه به رئیس جمهوری ارائه شد، نشان داد كه نوع نگاه، یك نگاه كاملا علمی و نگاه به كاهش خطرپذیری برای افزایش ایمنی شهروندان است و مركز به لحاظ موقعیت علمی كه دارد این مهم را در دستور كار قرار داد تا تعمیق بیشتری را برای یافته‌های این كمیته ویژه پیش‌بینی كند.
شكرچی‌زاده یادآورشد: علاوه بر بحث سازه و آتش، مباحث حقوقی، مدیریت بحران، بیمه و مباحث اجتماعی از دیگر مباحث نشست آتی در مورد حادثه ساختمان پلاسكو است تا مجموعه نشست‌های فوق، تعمیق بیشتری را در جامعه تخصصی و علمی ایجاد كند.
وی گفت: نشست بررسی علمی و فنی حادثه ساختمان پلاسكو برای نخستین بار است كه برای یك حادثه ملی در كشور اتفاق می‌افتد و امیدواریم این روند، به صورت رویه‌ای متداول شود تا برای تمامی حوادث تاثیرگذاری كه در كشور رخ می دهد گزارش ملی تهیه شود و نكات عبرت‌آموز آن نیز در آموزش‌های مناسب به نسل‌های بعدی منتقل و راهكارهای پیشگیرانه برای تكرار آنها اتخاذ شود.
به گزارش ایرنا، صبح پنجشنبه ٣٠ دی ماه 1395 ساختمان پلاسكو دچار حریق شد و در نهایت باوجود تلاش سه ساعت و نیمه آتش نشانان، ساعت ١١:٣٠ ساختمان فرو ریخت.
با فرو ریختن ساختمان پلاسكو 16 تن آتش نشان و 6 نَفَر افراد غیرآتش نشان زیر این آوار جان باختند.
بدنبال این حادثه تلخ، رییس جمهور با صدور حكمی به ١٠ تن از كارشناسان رشته های مختلف ماموریت داد در قالب هیاتی به نام هیات ویژه گزارش ملی بررسی حادثه ساختمان پلاسكو تدوین كنند.
در روز 17 فروردین ماه امسال معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری از ارایه گزارش ملی حادثه پلاسكو توسط هیات ویژه بررسی این حادثه به رییس جمهوری خبر داد.
حمید ابوطالبی افزود: این هیات ویژه در این گزارش بیان كرده حادثه پلاسكو به نقطه عطفی در كشور تبدیل شده و هیات در تلاشی فشرده در خلال دو ماه، گزارش ملی كامل خود را تهیه كرده است.
هیات در گزارش خود كه با همكاری 147 نفر متخصص و طی مكاتبات و استماعات فراوانی تهیه شده شعار « پلاسكو را فراموش نكنیم »، را سرلوحه اقدامات خود قرار داده است.
وی یادآور شد: هیات 6 كمیته تخصصی و یك كمیته مشترك روش‌ ها و تلفیق را تشكیل داده و در گزارش خود به این نتایج رسیده است كه اگر حداقل‌ هایی از استاندارد ایمنی رعایت شده بود، حادثه پلاسكو رخ نمی‌داد و حداقل خسارت ایجاد می‌شد.
معاون سیاسی دفتر رییس جمهوری گفت: از دیگر نتایج بررسی این هیات ویژه این بود كه وقوع حریق یك اتفاق انسانی بوده ، دما ظرف یكی دو ساعت به نزدیك 600 تا 700 درجه رسیده و دما در زیر آوار بالای هزار درجه بوده است.
معاون دفتر رییس جمهوری گفت: براساس نتایج هیات ویژه بررسی حادثه پلاسكو، وزارت راه و شهرسازی نسبت به اعمال مقررات ایمنی و مسایل ساختمان كم توجه بوده و وزارت كشور در اجرای مقررات ملی ساختمان اقدام مؤثری نكرده؛ همچنین شورای مدیریت ساختمان به مساله ایمنی فضای كاری كسبه و ساختمان كم توجهی كرده و سازمان آتش نشانی ابزار قانونی برای انجام وظایف خود نداشته است.
ابوطالبی افزود: همچنین در شهرسازی رعایت ضوابط ارتفاعی، حجمی، كاربری براساس طرح تفصیلی شهرهای بزرگ انجام نمی شود و شهرهای بزرگ به شكل بسیار پرخطری در حال توسعه هستند، 64 درصد منازل كشور فاقد هرگونه تجهیزات ایمنی در برابر آتش هستند؛ در كتب درسی كشور راجع به ایمنی آتش هیچ چیز وجود ندارد.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1561** خبرنگار: ایرج منصوری**انتشار:مژگان توانا
۰ نفر