۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۰:۴۲
کد خبر: 82502810
T T
۰ نفر
شعارهای انتخاباتی ساحران اقتصادی/ وعده های خالی ،گوش های پر

تهران-ایرنا- این روزها بازار وعده و وعید داغ است ،‌آنانكه سودای رئیس جمهور شدن دارند با سر دادن شعار های عوام فریبی چون ایجاد پنج میلیون شغل برای بیكاران ، افزایش یارانه نقدی ، افزایش درآمد سرانه و ... سعی در جذب آرای مردم دارند ، غافل از آنكه گوش مردم با این وعده ها پر است .

به گزارش خبرنگار ایرنا، دكتر محمد فاضلی، عضو هیات علمی دانشگاه شهید بهشتی، در یادداشتی تلگرامی نوشت: یكی از نامزدهای انتخاباتی در بیانیه ثبت نام خود تعهد داده كه در
یك دوره چهار ساله با انقلابی اقتصادی درآمد كشور را دو و نیم برابر افزایش دهم، ۵ میلیون شغل ایجاد كنم، نظام مالیاتی را به نفع ۹۶ درصد مردم تغییر دهم و از همه مهم‌تر برنامه‌ای مدون و دقیق برای حل مشكلات فوری اقشار كم‌درآمد اجرا كند'.

** وعده معجزه اقتصادی
فاضلی می نویسد،شما فقط خواندن 497 كلمه را تحمل كنید تا بدانید او 'پیامبر اقتصاد ایران' است.
خواننده محترم، درآمد ناخالص ملی (Growth National Income) ایران در سال 2015 برابر 511 میلیارد دلار بوده است (آمار بانك جهانی). دو و نیم برابر شدن آن به این معنی است كه ظرف چهار سال اقتصاد ایران به درآمد ناخالص ملی 1277 میلیارد دلار می‌رسد.
آمار بانك جهانی نشان می‌دهد كشورهای آرژانتین (541)، سوئد (567)، سوئیس (701)، عربستان سعودی (742)، تركیه (782)، هلند (827)، اندونزی (887)، مكزیك (1233)، اسپانیا (1324) و كره جنوبی (1389) درآمد ناخالص ملی بیشتر از ایران دارند. دو و نیم برابر شدن درآمد ملی ایران یعنی ما به اقتصادی بین مكزیك و اسپانیا تبدیل می‌شویم.
این رشد ظرف چهار سال یعنی اقتصاد ایران هر سال حدود 26 درصد رشد كند و اندازه اقتصاد سال اول 643 میلیارد دلار، سال دوم 811 میلیارد دلار، سال سوم 1022 میلیارد دلار و سال چهارم 1287 میلیارد دلار شود. میانگین رشد اقتصاد ایران در سال‌های بعد از انقلاب حدود 2.2 درصد بوده است.
درآمد سرانه ایران در سال 2015 برابر 6550 دلار بوده و دو و نیم برابر شدن آن یعنی به 16375 دلار برسد.
این رقم بر اساس برابری قدرت خرید 17430 دلار بوده و دو و نیم برابر شدن آن یعنی به 43575 دلار و در حدود قدرت خرید سوئد (48700) و بالاتر از ایسلند، بلژیك، استرالیا، كانادا، فنلاند، ژاپن، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، نیوزیلند، اسپانیا و كره جنوبی برسد.
آمارهای بانك جهانی نشان می‌دهد شاخص قدرت خرید ایران در فاصله سال‌های 1990 تا 2014 از 6600 به 17430 افزایش یافته و ظرف 24 سال 2.64 برابر شده است.
اقتصاد كره جنوبی، یكی از معجزه‌های اقتصادی قرن بیستم، در همین فاصله شاخص قدرت خرید خود را از 8420 به 34810 دلار (4.13 برابر رسانده) و چین (بزرگ‌ترین معجزه اقتصادی قرن) این شاخص را ظرف 24 سال از 990 به 14390 دلار رسانده است.
حدود 23 میلیون نفر در ایران شاغلند و هر شاغل به‌طور متوسط 22217 دلار در درآمد ناخالص ملی 511 میلیارد دلاری ایران سهم دارد.
آقای محترمی گفته ظرف چهار سال، پنج میلیون شغل جدید ایجاد می‌كند، پس در پایان چهار سال 28 میلیون شاغل ایرانی درآمد دو و نیم برابر شده 1277 میلیارد دلاری را تولید می‌كنند، یعنی سهم هر كدام 45607 دلار می‌شود. این یعنی تقریباً بهره‌وری تولید هر ایرانی ظرف چهار سال 100 درصد رشد می‌كند.
بررسی رسمی بانك مركزی ایران در فرودین 1389 نشان می‌دهد اگر شاخص بهره‌وری كار در سال 1376 را معادل 100 بگیریم، شاخص بهره‌وری كل اقتصاد در سال 1367 معادل 78.9 بوده و تا سال 1376 به 100 می‌رسد.
شاخص بهره‌وری كل اقتصاد پس از آن تا سال 1386 به 121.1 رسیده و شاخص بهره‌وری سرمایه نیز از 77.3 در سال 1367 به 101.9 در سال 1386 می‌رسد. شاخص بهره‌وری كل نیز از 100 در سال 1376 به 108.5 در سال 1386 افزایش می‌یابد.
شاخص بهره‌وری كل در ده سال فقط 8.5 درصد افزایش می‌یابد و میانگین رشد بهره‌وری كار نیز در سال‌های 1368 تا 1386 سالیانه 2.3 درصد و میانگین رشد بهره‌وری سرمایه 1.5 درصد بوده است.
معنای وعده‌های یكی از نامزدهای انتخاباتی این است كه ظرف چهار سال: درآمد سرانه ایران را بر اساس برابری قدرت خرید از ایسلند، بلژیك، استرالیا، كانادا، فنلاند، ژاپن، فرانسه، انگلستان، ایتالیا، نیوزیلند، اسپانیا و كره جنوبی بیشتر می‌كند.
متوسط رشد بهره‌وری كل در اقتصاد ایران را به حدود 10 برابر متوسط این رقم در سال‌های 1367 تا 1386 می‌رساند.
میانگین رشد اقتصادی ایران را ظرف چهار سال به رقمی بیشتر از دو برابر بالاترین رقم رشد ثبت‌شده برای چین در سه دهه گذشته می‌رساند.
برخی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یك معجزه اقتصادی را به شما وعده می‌دهند كه در عمل امكان ناپذیر است.

** وعده ایجاد پنج میلیون شغل شعاری بیش نیست
یك كارشناس حوزه كار گفت: متاسفانه وعده ایجاد پنج میلیون شغل بدون مطالعه زیر ساخت ها در كشور است و پشتوانه كارشناسی ندارد.
'حمید حاج اسماعیلی'روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا، افزود: با وجود همه تلاش هایی كه دولت یازدهم برای سالم سازی اقتصادی انجام داده است اما هنوز اقتصاد كشور با مشكلات جدی و اساسی مواجه است.
وی اظهار داشت: وعده هایی كه این روزها در رسانه ها از سوی برخی از كاندیداها اعلام می شود متاسفانه مبنای علمی ندارد و فقط شعار انتخاباتی است.
وی یكی از مهتمرین مشكلات بخش اشتغال را نبود بستر مناسب برای بخش خصوصی عنوان كرد و گفت: در صورتی كه توسعه ای در كشور رخ ندهد اشتغال هم ایجاد نخواهد شد.
به گفته حاج اسماعیلی، بدون مشاركت مردم اشتغال ناممكن است و ظرفیت های تولید توسعه نمی یابد.
وی با اشاره به وعده ایجاد پنج میلیون شغل گفت: متاسفانه این وعده ای است كه هیچگونه پشتوانه اجرایی دارد.كاشكی بجای این گونه شعارها به بررسی ساختارهای نامناسب می پرداختند و وعده های این چنینی را كه برای مردم بی اساس بودن آنها آشكار است،رها می كردند.
حاج اسماعیلی معتقد است: وعده های یاد شده باید به گونه ای مطرح شود كه كاندیداها علت انجام نشدن آن را طی سال های گذشته،بیان می كردند.فراهم نشدن بستر برای توسعه اشتغال مشكل ریشه ای است كه تنها به دولت یازدهم هم مربوط نمی شود بلكه این مشكل حاصل بیش از سه دهه است.
وی تاكید كرد: همه باید تلاش كنند تا ظرفیت ها فراهم شود و امسال كه به نام سال اشتغال نامگذاری شده است همه باید تلاش كنند كه این زمینه فراهم شود.
به گفته حاج اسماعیلی،وقتی كه تسهیلات ارزان صنعت در اختیار تولید كننده قرار نمی گیرد، واردات بی رویه از مبادی رسمی انجام می شود بنابراین چه انتظاری می توان از توسعه اشتغال داشت.
وی ادامه داد: متاسفانه نامزدهایی كه ایجاد پنج میلیون شغل را مطرح می كنند به این موضوع كه آیا بستر لازم برای ایجاد شغل فراهم است، توجهی نمی كنند.
**وی همچنین در خصوص افزایش 2.5 برابری درآمد كشور كه از سوی یكی از كاندیداهای ریاست جمهوری مطرح شده است، گفت: افزایش درآمد كشور با فروش نفت به قیمت ارزانتر كه ممكن است اما آیا این به نفع مردم است؟ این كار را كه هر دولتی می تواند انجام دهد.
وی با بیان اینكه در چهار سال گذشته،رخدادهای خوب اقتصادی در كشور انجام شده است،گفت:علیرغم ثبات بازار اقتصادی كشور،جلوگیری از افزایش بی رویه قیمت ها، كاهش قاچاق كالا، بهبود روابط ایران در عرصه های بین المللی و برخی كارهای دیگر كه مهمترین دستاوردهای دولت یازدهم است اما هنوز اقتصاد ایران با مشكلات جدی مواجه است.
وی همچنین به اصلاح نظام بانكی كشور اشاره كردو گفت: تا زمانی كه بانك ها سود بالایی بدهند، تولید كننده درآمد بدون دردسر را ترجیح می دهد زیرا ریسك تولید در ایران نزدیك به 50درصد است.
وی گفت: دولت یازدهم نقاط قوت زیادی و همچنین نقاط ضعفی در برخی از بخش ها دارد و مهم این است كه جهت گیری اصلی این دولت درست است و باید همه در ایجاد برطرف كردن نقاط ضعف آن تلاش كنیم.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
@IRNAeco
https://t.me/irnaeco
اقتصام *‌9123* 1579* خبرنگار: زهره دریغ گفتار * انتشار: مرضیه فاتحی