۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82503037
T T
۰ نفر

آتش دولول به جان تلگرام افتاد

۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۴۷
کد خبر: 82503037
آتش دولول به جان تلگرام افتاد

تهران - ایرنا - اسلحه دولول بغل هم چخماقی، اسلحه مارك برسیا ایتالیا به سفارش ارتش امریكا ،انواع كارد و چاقو،اسلحه شكاری باجواز، پیپ میسوری مرشام كورن كاب ساخت آمریكا، پیپ استفانو دست ساز ایتالیا و دست آخر هم پكیج قلیان همراه، همه و همه در كانال های تلگرام به فروش می رسند.

این ابزار و كالاها در حالی در كانال های تلگرامی و فضای مجازی به فروش می رسند كه هیچ نظارتی بر فروش آنها در فضای مجازی وجود ندارد و تبلیغات فریبنده آنها هركسی را متمایل به خرید این كالاها می كند.
در تبلیغ قلیان همراه با تصویری از آن ضمن دادن اطلاعات مانند شكل استوانه ای و جنس اكرلیك ، آن را وسیله ای مناسب سفر و پیك نیك معرفی كرده اند .
پیپ و تنباكو معطر و انواع سیگار و سیگاربرگ اروپایی و كوبایی نیز در كنار وسایل تزئینی تجملی مانند كیف چرم پیپ ، انواع قهوه ترك ، كبریت دائمی و با جملات فریبنده مانند مخصوص زوج ها یا برندهای خارجی در فضای مجازی به ویژه تلگرام عرضه می شوند.
كافی است نام یكی از این وسایل در موتور جستجوگر اینترنتی -گوگل- تایپ شود تا انبوهی از عرضه كنندگان آنها هویدا شوند.
از قرار معلوم دسترسی و امكان خرید اینگونه وسایل از قیمت های ارزان تا خیلی گران برای همگان فراهم شده و چه بسا نوجوانان نیز بادیدن این تبلیغات به فراست تهیه یكی از این ابزار برآیند.
البته در مورد اسلحه ، فقط اسلحه های مجاز به فروش می رسند اما آیا اینكه طرف خریدار نیز باید پروانه حمل سلاح شكاری داشته باشد نیز بررسی می شود و آیا امكان خرید سلاح غیرمجاز در این شبكه های اجتماعی وجود ندارد.
شاید اسلحه شكاری مجاز به خودی خود ، مساله جدی نباشد اما نحوه استفاده و سهل الوصول شدن آن می تواند منجر به فجایعی شود كه بر هیچكس پوشیده نیست.
متاسفانه قلیان نیز قبح مصرف سیگار را در جامعه ایرانی ندارد و با آمدن نوع همراه آن معلوم نیست چه تعداد از جوانان و نوجوانان ایرانی به سمت مصرف آن سوق داده می شوند.
پیپ ها هم كه با عناوین گمراه كننده ای مانند 'دست ساز' در فضای مجازی عرضه می شوند و برای خیلی از نوجوانان جالب توجه است.
دختر نوجوانی كه با سفارش در كانال تلگرام اقدام به خرید پیپ و وسایل جنبی آن كرده است به خبرنگار ایرنا می گوید: من در عمرم سیگار و پیپ نكشیدم اما با دیدن هدیه های تزئینی و طرح و شكل پیپ بدون آنكه واقعا اهل دخانیات باشم ، اقدام به خرید آن كردم.
مریم اضافه می كند: ابتدا می خواستم آن را به برادر كوچكترم هدیه بدهم اما فكر كردم شاید با این هدایا ، واقعا اقدام به مصرف آن كند بنابراین تصمیم گرفتم آن را نزد خود نگاه دارم.
وی در پاسخ به این سئوال كه چرا عضو این كانال تلگرامی شده است ، می گوید: من تبلیغ این كانال را در یكی از كانال های تلگرامی كه به این منظور نبود دیدم و عضو شدم ؛ بسیاری از كانال های تلگرامی كه ظاهری موجه دارند ، بسیاری از كانال های اینچنینی را تبلیغ می كنند.

**خطر سهل الوصول شدن ابزار آسیب زا
رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا می گوید: با گسترش فضای مجازی،تبلیغات تجاری و نحوه عرضه ، خرید و فروش كالا دستخوش تحول شگرفی شده است.
دكتر شهرام خرازی ها می افزاید: فضای مجازی از این ظرفیت برخوردار است كه به ویترین رایگان و سهل الوصولی برای عرضه كالا تبدیل شود.در چنین شرایطی تعجب برانگیز نخواهد بود اگر عده ای به فكر سودجویی فرصت طلبانه حتی كلاهبرداری زیركانه بیفتند و از آب گل آلود ماهی بگیرند.
این كارشناس رسانه خاطرنشان می كند: فضای مجازی در حال حاضر نقش بازار مكاره را به خود گرفته، بازاری كه انواع كالاهای ممنوعه یا غیرموجه از سیگار، تنباكو، قلیان و توتون گرفته تا اسلحه سرد و گرم در آن به فروش می رسد.

**تبلیغ سیگار در فضای مجاز حكم قوز بالا قوز را دارد
كارشناس سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران با اشاره به عرضه مهارگسیخته سیگار در سطح كشور، گفت:در حالی كه منبع درآمدزایی اصلی بسیاری از كیوسك های فروش مطبوعات، دخانیات است و دسترسی به سیگار در دورافتاده ترین نقاط مملكت ظرف فقط چند دقیقه ممكن است،تبلیغ و عرضه سیگار در فضای مجازی حكم قوز بالا قوز را دارد و به ترویج مصرف مواد دخانی دامن می زند.
خرازی ها خاطر نشان می كند: توتون و تنباكو در كنار الكل به عنوان «مواد دروازه ای اعتیاد» یعنی نقطه آغازی برای مصرف مواد مخدر و محرك شناخته می شوند به این ترتیب تبلیغ و عرضه دخانیات در فضای مجازی حكم تبلیغ و عرضه مواد مخدر و محرك را دارد.

**احتمال افزایش مرگ فوری با افزایش میزان دسترسی به ابزار كشنده
رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران می گوید: مصرف دخانیات به مرگ تدریجی می انجامد اما به كار بردن اسلحه گرم یا سرد مرگ فوری را در پی دارد.
خرازی ها می افزاید: در فضای مجازی شاهدیم كه به بهانه های مختلف مانند عرضه لوازم شكار،اسلحه به فروش می رسد.
وی خاطرنشان می كند: محققین از طریق پژوهش های علمی به دفعات ثابت كرده اند كه دسترسی به هر نوع سلاح بر احتمال خودكشی و دیگركشی می افزاید و هر چه میزان دسترسی به ابزار و وسایل كشنده بیشتر باشد، احتمال خودكشی و قتل بالاتر می رود.

**خطر فانتزی های مسلحانه بی حد نوجوانان
رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران بر این اعتقاد است كه دستیابی به اسلحه،بذر خودكشی یا دیگركشی را در ذهن صاحب آن می كارد.
خرازی ها تصریح می كند: نوجوانان به اقتضای شرایط سنی شان، تخیلات و فانتزی های بی حد و حصری دارند كه جامه عمل پوشاندن به آن ها گاهی اوقات فاجعه می آفریند.
وی خاطرنشان می كند: یكی از فانتزی های دوران نوجوانی كسب و اعمال قدرت به هر طریق از جمله در اختیار داشتن اسلحه و تهدید دیگران با آن ، اگرچه به صورت تفریحی است.

**لزوم ارتقای دانش مردم درباره فضای مجازی
خرازی ها با اظهار تاسف از بی ضابطگی و افسارگسیختگی فضای مجازی، تاكید می كند: جلوی گسترش فضای مجازی را نمی توان گرفت اما دانش مردم در زمینه تعامل با رسانه ها را می توان افزایش داد و ارتقاء بخشید.
وی تصریح می كند: این فضا در كشور ما هم اكنون حكم یك بازار را پیدا كرده كه به موازات آن،بازار سیاه كالاهای كمیاب یا غیرمجاز هم پدیدار شده است.
رئیس گروه سلامت روان دانشگاه علوم پزشكی تهران می گوید: بازار سیاه فضای مجازی خیلی مخرب تر از بازار سیاه كوچه و خیابان است زیرا دسترسی به كالا از طریق فضای مجازی مستلزم صرف وقت كمتر و دستیابی آسان تر و كم دردسرتر است.
وی می افزاید: شیوه توزیع كالا تغییر كرده است ؛ به گونه ای كه فروشندگان و توزیع كنندگان، آن كالا را مستقیما به درب منازل برده و تحویل مشتری می دهند.
وی تصریح می كند: هم اكنون قلیان،تریاك،شیشه و الكل با سفارش تلفنی یا اینترنتی مانند كالاهای ماهواره ای، درب منزل قابل دریافت است.

**تبلیغ اعتیاد از طریق تراكت
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی تهران هشدار می دهد: سوداگران مرگ هر روشی برای فروش كالای خود را به كار می بندند.اخیرا مشاهده شده كه تراكت هایی به داخل خانه های مردم انداخته می شود ؛ روی این تراكت ها نوشته شده است كه : «تحویل قلیان آماده در طعم های مختلف و خاص درب منزل با ارسال رایگان در سه سوت».
خرازی ها می افزاید: روی این تراكت ها فقط یك یا چند شماره موبایل ثبت شده تا مشتری از طریق تماس با آن،مواد دخانی حتی قلیان را در منزل خود و بدون خروج از خانه دریافت كند.

**تقابل با تبلیغات خطرآفرین با ارتقای سواد رسانه ای
رئیس گروه پیشگیری از اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی تهران می گوید: ارتقای «سواد رسانه ای» مهم ترین راهكار برای پیشگیری از انواع آسیب های نشأت گرفته از فضای مجازی است.
خرازی ها می افزاید: «سواد رسانه ای» مهارت كشف لایه های پنهان پیام های رسانه ای است.فضای مجازی واقعیتی است كه باید آن را پذیرفت و نمی توان از كاربران توقع داشت كه وارد این فضا نشوند.
وی خاطرنشان می كند: حذف یا فیلتر كردن فضای مجازی ممكن است در كوتاه مدت از میزان آسیب های اجتماعی بكاهد اما این روش در دراز مدت نتیجه مثبت قابل توجهی نخواهد داشت.خوشبختانه با فضای مجازی برخلاف ماهواره،برخورد سلبی نشد.
وی یادآور می شود: دولت می تواند با ارتقای «سواد رسانه ای» مردم و افشای هدفمندانه روش های فریبكاری ادمین ها (مدیران كانال های تلگرامی یا فضای مجازی) ،بسیاری از توطئه های سوداگران فرصت طلب فضای مجازی را خنثی و در نطفه خفه كند.
اجتمام**9185**گزارشگر: سادات حسینی خواه ** انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر