۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۲:۵۷
کد خبر: 82503059
T T
۰ نفر
گام مهم در تداوم اجرای برجام؛قرارداد بازطراحی رآكتور اراك امضا شد

تهران-ایرنا- قرارداد بازطراحی راكتور اراك امروز بین نماینده سازمان انرژی اتمی و شركت چینی در وین به امضا رسید كه گام مهمی در تداوم اجرای برجام محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، این قرارداد كه امروز در محل نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان های بین المللی در وین میان سازمان انرژی اتمی ایران و شركت های چینی مربوطه منعقد شد نقطه عطفی در فرآیند بازطراحی و مدرن سازی رآكتور آب سنگین اراك و یك گام مهم در تداوم اجرای برجام است.
بر اساس این قرارداد، طرف چینی طراحی جدید رآكتور اراك را كه توسط متخصصین ایرانی صورت گرفته، از نظر تطبیق با استانداردهای ایمنی بین المللی بازبینی و در نهایت صحه گذاری می كنند.
مرحله طراحی پایه در اواخر اسفند ماه 95 توسط متخصصین كشورمان اتمام پذیرفته و نسخه هایی از اسناد و مدارك تهیه شده توسط طرف ایرانی برای مرحله بعدی كه اهمیت بسیاری دارد تحویل طرف چینی خواهد شد.
با توجه به تخصصی بودن موضوع و جزییات فنی بسیار زیاد، طی یكسال اخیر مذاكرات فشرده ای بین هیات های دو كشور در جریان بود كه نهایتا حدود دو هفته پیش متن قرارداد در پكن نهایی شده و امروز رسما در وین به امضا رسید.
این قرارداد همچنین مقدمه ای برای قرارداد های جامع تری است كه در ادامه برای تكمیل و راه اندازی این رآكتور منعقد خواهد شد.
سیام**2021**1429
دریافت:داود مرادپور**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر