۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۵۸
کد خبر: 82503198
T T
۰ نفر
شرایط مطلوب پتروشیمی كارون در پسا برجام/سرمایه گذاری 450 میلیون یورویی

بندرماهشهر - ایرنا - مدیرعامل پتروشیمی كارون با بیان شرایط مطلوب این مجتمع در دوران پسابرجام، گفت:سال گذشته برای راه اندازی فاز توسعه ای 1 و 2 این مجتمع، 450 میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شد.

علیرضا صدیقی زاده یكشنبه در گفت و گوی اختصاصی با ایرنا با تبیین شرایط مطلوب كشور و بخش انرژی و پتروشیمی در دوران پسابرجام، افزود:پتروشیمی كارون به عنوان بنگاه اقتصادی همانند سایر بنگاه های اقتصادی كشور به دنبال ایجاد فرصت های جدید برای استفاده از فضای ایجاد شده است.
وی اضافه كرد:مجتمع پتروشیمی كارون در زمان پیش از توافق هسته ای در فاز 1 خود با تولید TDI حداكثر قادر به صادرات محصول خود به سه كشور منطقه بوده مشكلات زیادی در نقل و انتقال مالی داشت.
صدیقی زاده به افزایش صادرات محصولات شركت در دروان پسابرجام اشاره كرد و گفت:در شرایط جدید پسابرجام كشورهای خریدار به بیش از 20 كشور از اروپا، آسیا، شرق آسیا، خاورمیانه، آسیای میانه و روسیه گسترش یافت.
مدیرعامل پتروشیمی كارون ادامه داد:در دروان پیش از توافق هسته ای، این مجتمع برای نقل و انتقال مالی با مشتریان محدود خود ناچار به ارتباط با واسطه ها و صرافی ها بود كه این مشكل، مشكلات زیادی اعم از افزایش چند برابری هزینه، نبود ارزآوری به كشور یا عدم دریافت مبالغ می شد كه در شرایط پسابرجام این دغدغه ها كاهش یافته و مبادلات با آرامش و اطمینان بیشتری انجام می شود.
وی افزود:اوضاع اقتصادی پتروشیمی كارون در شرایط بعد از برجام موجب شد تا علاوه بر تامین كامل نیاز داخلی و بی نیازی كشور از تولید TDI به صادرات تولیدات مازاد خود به خارج از كشور اقدام كند كه میزان صادرات شركت از سال 93 تا كنون هر ساله 20 الی 25 درصد افزایش داشته و این افزایش مبادلات بین المللی و ارزآوری به كشور توان اقتصادی كشور را چندبرابر كرده است.
صدیقی زاده در ادامه سخنانش گفت:در شرایط فعلی و با تولید این محصول و تكمیل زنجیره ارزش در پتروشیمی كارون، شركت های مختلفی در كشور برای سرمایه گذاری در این بخش اقدام كرده كه تاثیر قابل توجهی در رونق اقصادی و افزایش تولید و اشتغال دارد.
مدیرعامل پتروشیمی كارون همچنین به افزایش تولیدات با كیفیت بالای شركت اشاره كرد و گفت:فروش خوب و به موقع محصول، موجب افزایش توان شركت برای پرداخت به موقع مطالبات پرسنل شده و این مهم، به تولید با كیفیت محصول و فروش و سودآوری بیشتر را منجر شده است.
مدیرعامل پتروشیمی كارون همچنین به تاثیر برجام در حوزه خرید پتروشیمی اشاره كرد و گفت: برجام همانند یك گلوله یخ در بالای كوه هر چه از زمان آن بگذرد رفته رفته به ارزش آن افزوده می شود.
مدیرعامل پتروشیمی كارون در بخش دیگری از سخنانش اضافه كرد:در شرایط پیش ازبرجام تمامی تبادلات مالی این شركت، یكطرفه بوده و كشور چاره ای جز اعتماد به مشتریان خود نداشت، برجام در حوزه خرید تاثیر قابل توجهی دا‌شته به گونه ای كه مبادلات در حال حاضر در بهترین حالت ممكن نسبت به سال های گذشته است.
صدیقی زاده ادامه داد: در شرایطی كه به ناچار برای مبادلات خود با ریسك بالا از واسطه های زیادی استفاده می كردیم و 10 الی 20 درصد افزایش قیمت برای هر قطعه داشتیم و تاثیر بدی بر اقتصاد كشور و شركت می گذاشت، در شرایط كنونی بعد از برجام تمام مبادلات ما با كیفیت بالا، قیمت مناسب و سودآوری قابل توجه با قدرت انتخاب از میان گزینه های متفاوت انجام می شود.
وی در ادامه سخنانش با ابراز امیدواری در خصوص اجرای پروژه های توسعه ای اظهار داشت: در شرایط مطلوب ایجاد شده و چرخه ی اقتصادی مناسب موجود در شركت و توان تامین خوراك با كیفیت، سرمایه گذاری در پروژه های جدیدی در بخش صنایع پایین دستی و بالادستی آغاز شده كه مسلما تاثیر چشم گیری در افزایش تولید ملی و اشتغالزایی دارد.
مدیرعامل پتروشیمی كارون همچنین به مجموع سرمایه گذاری انجام شده در شركت اشاره كرد و گفت: با مجموع 450میلیون یورو سرمایه گذاری انجام شده در فاز 1 و 2 پتروشیمی كارون قادر به اشتغالزایی قابل توجهی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی خواهیم شد كه تاثیر چشمگیری نیز بر اقتصاد كشور خواهد داشت.
صدیقی زاده اضافه كرد: فاز 2 این شركت به علت تحریم ها و فراز و نشیب های مختلف در بهمن ماه ۹۵ بدون حضور كارشناسان خارجی به بهره برداری رسید، علاوه بر اشتغالزایی مستقیم حدود 500 نفر، بیش از یكهزار نفر اشتغالزایی غیر مستقیم داشته است .
وی ادامه داد: خوشبختانه همین امر باعث شد كه تكنولوژی تولید ایزوسیاناتها به طور كامل به كشور منتقل شده و با بهره برداری از فاز۲ كشورمان موفق به تولید محصولی انحصاری و كاملا استراتژیك در غرب آسیا شده است كه در صورت عدم موفقیت در انتقال تكنولوژی ناچار به استفاده از بیش از 52 كارشناس خارجی بودیم.
مدیرعامل پتروشیمی كارون با تشریح شركت در جلوگیری از خام فروشی اظهار داشت:در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی با توجه به تاكیدات مقام معظم رهبری شركت در شرایط بعد از برجام موفقیت چشم گیری در حذف واردات، جلوگیری ازخام فروشی و اشتغال زایی به ویژه در صنایع پایین دستی داشته است.
صدیقی زاده ادامه داد: در فاز 1 نیز كه تا قبل از برجام تنها با توان 55 درصدی فعالیت می كرد، اكنون توانسته ایم این فاز را در ظرفیت 100 درصدی تست كرده، قیمت تمام شده را كاهش داده و سودآوری و اشتغال را افزایش دهیم.
وی در پایان با ابراز خرسندی از فضای جدید ایجاد شده در بعد از برجام گفت: در شرایطی كه تحریم ها سوژه و بهانه ای برای عدم همكاری كشورهای مختلف دنیا با ایران بود، كشور با اقتدار در عرصه مبادلات بین المللی با ارائه محصولات با كیفیت و در قیمت مناسب حضور داشته و نقش موثری در این زمینه ایجاد كرده است به گونه ای كه كشورهایی كه تا قبل از برجام به هر بهانه ای حاضر به همكاری با ایران نبوده اكنون به درخواست های مكرری از سوی آنها برای همكاری روبه رو هستیم.
به گزارش ایرنا شركت پتروشیمی كارون نخستین و تنها تولید كننده ایزوسیانات ها در خاورمیانه است.
این شركت، سال ۱۳۸۱ با هدف تولید 40 هزار تن تولوئن دی ایزوسیانات در سال (TDI) تحت لیسانس Chemature سوئد كه در اسفند ۱۳۸۷ به بهره برداری رسید، تاسیس شد.
سال ۱۳۸۴ قراردادی بین شركت پتروشیمی كارون و Chemature سوئد بصورت EPCC به منظور تولید 40 هزار تنمتیل دی فنیل دی ایزوسیانات (MDI) در سال بسته شد.
پتروشیمی كارون در فاز دوم خود با استفاده از خوراك های بنزن، اسید نیتریك، اسید سولفوریك، فرم آلدهید، هیدروژن و مونوكسیدكربن، محصول MDI با ارزش افزوده بسیار بالاتر و كاربردهای فراوان از جمله برای تولید چسب، كاربردهای پوششی، ابرهای پلی یورتان، الاستومرهای قالب گیری شبكه ای شده، قطعات با استفاده از قالبگیری تزریقی واكنشی، قطعات بدنه خودرو و ابر با پوسته ضخیم می توان اشاره كرد.
6125 آمنه محتشمی ** انتشار:سیدبهادر حسینی