۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۷:۳۶
کد خبر: 82505215
T T
۰ نفر
وزارت امور خارجه آمریكا : تا تكمیل فرآیند بررسی برجام به آن پایبند خواهیم ماند

تهران – ایرنا - «مارك تونر» سخنگوی موقت وزارت امور خارجه آمریكا در كنفرانس خبری روز دوشنبه خود با اشاره به روند 90 روزه بررسی و بازبینی توافق هسته ای گفت كه دولت آمریكا تا پایان این فرآیند به تعهدات خود پایبند باقی خواهد ماند.

به گزارش ایرنا؛ تونر بار دیگر با تكرار ادعاهای بی اساس مقام های آمریكایی مبنی بر حمایت تهران از تروریسم، «بازبینی جامع سیاست های آمریكا در قبال ایران» را موضوعی دانست كه به عقیده وی «واشنگتن را برای مقابله بهتر با چالش هایی كه از جانب ایران متوجه منطقه است، آماده می كند».
تونر در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره نشست كمیسیون مشترك برجام كه روز سه شنبه در وین اتریش برگزار می شود، گفت : این نشست فصلی طبق برنامه ریزی قبلی برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد : در این نشست میزان پایبندی ایران به تعهدات خود بررسی و نگرانی های احتمالی كشورها در این رابطه مطرح خواهد شد.
تونر در پاسخ به سوالی درباره موضع ترامپ در قبال توافق هسته ای و اظهارات هفته گذشته وی كه اقدامات ایران را در تناقض با «روح برجام» دانسته بود، گفت : من اظهارات رئیس جمهوری را تفسیر نمی كنم اما گمان می كنم منظور او این بوده باشد كه رفتار ایران تغییر زیادی نكرده است.
سخنگوی وزارت امور خارجه آمریكا در پاسخ به این سوال كه آیا تخطی از «روح توافق هسته ای» می تواند به منزله نقض برجام تلقی شود، با تاكید بر اینكه در متن توافق تنها به مسائل فنی اشاره شده است، گفت : فكر می كنم كه هنوز برای پاسخ به این سوال آماده نیستیم. این یكی از همان مواردی است كه در فرآیند بازبینی به آن پاسخ داده خواهد شد.
وی در عین حال تاكید كرد تا آنجایی كه دولت ترامپ در جریان است، ایران تا به امروز به تعهدات خود پایبند بوده است.
رئیس جمهوری آمریكا هفته گذشته با ادعای اینكه ایران «روح توافق هسته ای» را نقض كرده است، احتمال خروج آمریكا از برجام را رد نكرده بود.
در پاسخ به این اظهارات، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه كشورمان در صفحه توئیتر خود نوشت: باید دید كه آیا آمریكا آماده است تا به متن برجام پایبند باشد یا نه، چه برسد به روح آن ... تاكنون كه از هر دو تخطی كرده است.
این در شرایطی است كه «ركس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریكا سه شنبه گذشته با ارسال یك نامه به رئیس مجلس نمایندگان این كشور، پایبندی ایران به تعهدات خود ذیل برجام را مورد تایید قرار داده بود.
در این نامه همچنین اعلام شده بود كه شورای امنیت ملی آمریكا در طی 90 روز به بررسی و ارزیابی برجام خواهد پرداخت و تصمیم خواهد گرفت كه آیا تداوم تعلیق تحریم ها برای منافع ملی این كشور ضروری است یا نه.
شبس ** 9386 ** 1574 ** مترجم : مهران معینی جم ** انتشار دهنده: محسن تهوری