۶ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۷:۴۷
کد خبر: 82506801
T T
۰ نفر
بعیدی نژاد: همكاری های تجاری با ایران ضامن ثبات در منطقه است

لندن - ایرنا - حمید بعیدی نژاد سفیر جمهوری اسلامی ایران در سخنانی در كنفرانس بررسی مسایل تجاری ایران كه روز چهارشنبه در لندن گشایش یافت، با اشاره به ظرفیت‌های بی‌بدیل اقتصادی كشورمان، گفت: همكاری‌های تجاری با ایران، ضمن منافع اقتصادی، سبب برقراری ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.

به گزارش ایرنا، بعیدی نژاد در این كنفرانس یك‌ روزه بیان داشت: اقتصاد ایران ظرفیت درونی بسیار بزرگی دارد و نشانه آن پیشرفت های مهم توسعه اقتصادی ایران در دوره‌ی پس از انقلاب اسلامی تاكنون هست. به رغم تمامی مشكلات، انقلاب ما دستاوردهای مهمی در این زمینه به همراه داشت كه تاكنون در یك‌روند رو به ‌جلو ادامه داشته است.
سفیر ایران اضافه كرد: این پیشرفت‌ها با در نظر گرفتن مشكلات پیش روی نظام ما بسیار قابل‌توجه هستند و قدرت درونی پتانسیل‌های كشور ما را نشان می‌دهند. همان‌گونه كه همه می‌دانیم پس از انقلاب در هر كشوری، انرژی زیادی صرف موضوعات داخلی می‌شود. پس ‌از این دوره ما با 8 سال جنگ تحمیلی مواجه بودیم، سپس برنامه‌های سازندگی را شروع كردیم اما بلافاصله با بحران هسته‌ای كه اصلاً ضرورتی نداشت و متعاقباً تحریم‌های گسترده علیه كشور، مواجه شدیم.
وی افزود: اما به‌رغم تمام این مشكلات و سختی‌ها، اقتصاد ایران طی این سال‌ها نشان داد كه ظرفیت‌های بالقوه زیادی را در اختیار دارد.
بعیدی نژاد در همین رابطه بیان داشت: گزارش جامع سازمان ملل متحد نشان می‌دهد كه ایران از سال 1980 تا سال 2015 در كنار كره جنوبی یكی از دو كشور جهان است كه بیشترین پیشرفت را در زمینهٔ شاخص‌های توسعه انسانی كسب كرده است.
وی با بیان اینكه « پس از انقلاب اسلامی، پیشرفت‌های قابل‌توجهی در زمینهٔ انسانی در ایران صورت گرفته است» افزود: به‌طور مثال درحالی‌كه جمعیت ایران در پیش از انقلاب 35 میلیون نفر بود، میانگین عمر در این دوره زمانی 54 سال بوده است؛ و این در حالی است كه میانگین عمر هر ایرانی در حال حاضر به بالای 75 سال افزایش ‌یافته است. در همین گزارش‌های سازمان ملل متحد، میانگین بازه زمانی كه هر ایرانی پیش از انقلاب تحصیل می‌كرد را 8 سال آورده‌اند، اما این رقم اكنون به بالای 15 سال رسیده است. این بدین معناست كه ایرانی‌های بسیار بیشتری به تحصیل دسترسی دارند.
سفیر كشورمان همچنین دسترسی ایرانیان به خدمات اولیه مانند آب، برق و گاز را نسبت به دوران پیش از انقلاب بسیار قابل‌ ملاحظه توصیف كرد و افزود؛ این در حالی است كه در سال‌های پیش از انقلاب بسیاری از ایرانیان به‌ویژه در مناطق روستایی به آب آشامیدنی پاكیزه، برق، گاز و امكانات رفاهی دسترسی نداشتند.
وی افزود: داده‌های آماری نشان می‌دهد كه امروز بالغ‌بر 98 درصد از ایرانیان به آب پاكیزه دسترسی دارند، 85 درصد از ساكنان شهرها و 65 درصد از ساكنین مناطق روستایی به گاز دسترسی دارند، و 100 درصد مردم شهرها و روستاها به برق دسترسی دارند. ضمن آنكه شهرها و روستاها از نظر تسهیلات بهداشتی و تأسیس مراكز بهداشتی با وضع خوبی روبرو هستند و شهرهای كوچك و روستاها غالبا از طرق جاده به یكدیگر مرتبط شده و دولت در نظر دارد تا خدمات اینترنتی را در مناطق روستایی گسترش دهد.
سفیر ایران تصریح كرد: این تحولات در حالی صورت گرفته كه ما با مشكلات عدیده‌ای روبرو بوده‌ایم.
بعیدی نژاد بیان داشت: ایران در حال حاضر براساس شاخص توسعه انسانی از رتبه 69 برخوردار است كه این كشور را میان كشورهای سطح بالای توسعه انسانی قرار داده است. ما امیدواریم كه با برنامه‌هایی كه دولت در دست اجرا دارد، رتبه ایران بازهم افزایش یابد. تنها در سه سال اخیر رتبه توسعه انسانی ایران نسبت به قبل شش رتبه افزایش ‌یافته است كه جزو درجات رشد و توسعه‌های بسیار خوب در سطح جهان محسوب می‌شود.
وی در ادامه، با اشاره به تحولات كلان اقتصادی در ایران عنوان كرد كه كشورمان برای اولین بار در مسیر كاهش زیاد وابستگی‌اش به صادرات نفتی و افزایش صادرات غیرنفتی قرار گرفته است.
سفیر كشورمان اضافه كرد: برای اولین بار سهم درآمدهای ناشی از صادرات نفتی در بودجه ایران به شكل قابل ‌توجهی كاهش ‌یافته و این در حالی است كه در همین دوره بهای نفت در بازارهای جهانی كاهش قابل‌توجه داشته است.
وی افزود: ما همچنان در مسیر كاهش سهم درآمدهای نفتی در بودجه و افزایش تمركز بر سایر موارد مانند صنایع پیشرفته و گردشگری كه از ظرفیت بالایی در ایران برخوردار است، هستیم.
بعیدی نژاد اضافه كرد: این مساله نشان می‌دهد كه ایران از ظرفیت‌های بالقوه و قابل‌توجهی در بخش اقتصادی برخوردار است و از این‌رو ما در برنامه‌های توسعه اقتصادی‌مان به دنبال دسترسی به بازارهای جدید اقتصادی در سراسر دنیا هستیم.
سفیر كشورمان بیان داشت: ما در بخش صنعت هواپیمایی پیشرفت‌های قابل‌توجهی داشتیم و در همین مدت كوتاه پس از توافق هسته‌ای قادر بودیم تا از شركت‌های بوئینگ و ایرباس در حدود 300 فروند هواپیما خریداری كنیم. این میزان هواپیما نشان می‌دهد كه بازار ما تا چه اندازه از ظرفیت توسعه برخوردار است و ما در نظر داریم تا سهم مشاركت شركت‌های هواپیمایی ایران در انجام پروازها به ایران و از ایران، را افزایش دهیم.
بعیدی نژاد گفت: در بسیاری از شهرهای ایران ما از فرودگاه‌های بین‌المللی برخوردار هستیم. هر چند به دلیل تحریم‌ها ما تاكنون قادر به بهره‌برداری كامل از ظرفیت این فرودگاه‌ها نبوده ایم اما امیدواریم كه با خرید هواپیماهای جدید و فعال شدن شركت‌های هواپیمایی بتوانیم از ظرفیت كامل این فرودگاه‌ها استفاده كنیم.
وی همچنین افزایش سریع صادرات نفتی ایران پس از توافق هسته‌ای را مورد اشاره قرار داد و افزود: به‌رغم تحلیل‌های اصحاب اقتصادی، ایران توانست به‌سرعت به بازار نفتی جهان بازگردد و سهم از دست ‌رفته خود در دوران تحریم‌ها كه به‌زعم بسیاری محال بود، را به دست آورد كه نشان دیگری از قدرت مدیران و صنعتگران ایران است.
بعیدی نژاد همچنین به اهمیت راه‌اندازی خطوط ریلی در اتصال كریدور شمال به جنوب و شرق به غرب اشاره كرد و یادآور شد كه با تكمیل راه‌آهن به كرمانشاه راه‌آهن ایران علاوه بر جنوب از كرمانشاه نیز به راه‌آهن عراق متصل می‌شود و بدین‌ وسیله شبكه ریلی ایران تا مدیترانه امتداد می‌یابد.
وی در پایان ضمن اعلام آمادگی ایران برای ارتقاء همكاری‌های اقتصادی با دیگر كشورها، تأكید كرد كه ایران با ظرفیت‌های وسیعی كه دارد تنها مایل است این همكاری‌ها در حوزه‌های صنایع پیشرفته، فن‌آوری‌های نو و صنایع مولد، نه در حوزه‌های مصرفی و غیر مولد شكل بگیرد؛ همكاری‌هایی كه برای هر دو طرف برد - برد باشد و برای ایران نیز بتواند اشتغال و فن‌آوری‌های جدید و پیشرفته همراه بیاورد.
وی تصریح كرد: این همكاری‌ها نه‌ تنها منافع اقتصادی در پی خواهد داشت بلكه سبب برقراری ثبات و امنیت در منطقه خواهد شد.
كنفرانس 'بررسی مسایل تجاری ایران در سال 2017' روز چهارشنبه با حضور و شماری از كارشناسان و فعالان اقتصادی و نمایندگان شركت‌های تجاری در لندن گشایش یافت.
اروپام**4**ن** 1552/انتشاردهنده: قاسم شریعتی