۷ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۳:۳۷
کد خبر: 82507632
T T
۰ نفر
اعتراف واشنگتن پست به ناكامی آمریكا در طولانی ترین نبرد در افغانستان

تهران - ایرنا - واشنگتن پست در مقاله ای با اذعان به اینكه جنگ افغانستان طولانی ترین نبردی است كه تابه حال آمریكا درآن حضور داشته و در عین حال طالبان هم قوی تر شده اند، نوشت: از سوی دولت ترامپ هنوز نه تنها هیچ راهبردی بلكه حتی نظریه ای مشخص هم راجع به جنگ افغانستان معرفی نشده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا این روزنامه آمریكایی نوشت: بازرسان كل آمریكا گزارش داده اند كه میلیاردها دلار آمریكا و سایر كمكهای بین المللی برای توسعه افغانستان به هدر رفته و حیف و میل شده است. با این حساب غرب باید ساختن كشور و ملت افغانستان را بكلی فراموش كند.
در این مطلب تصریح شده است: این نبرد با این وی‍ژگی خاص هنوز از آن جایگاه شایسته در پهنه سیاست خارجی ترامپ برخوردار نیست ، اما ظاهرا دولت ترامپ در این زمینه به صرافت افتاده است و دارد این خلاء را پر می كند.
این نشریه با ادعای اینكه ، به گفته مقامات ، جنگ افغانستان بدون كمك نظامی و توسعه ای آمریكا به پایان نخواهد رسید، اعلام كرد كه هنوز هشت هزار و 400 سرباز آمریكایی در افغانستان حضور دارند و به نیروهای دولتی افغانستان یاری می رسانند.
در این مطلب آمده است: ترامپ كه قبل از انتخابات و در دوران انتخابات خیلی كم راجع به جنگ افغانستان صحبت می كرد، در این ماه به دستور او بزرگ ترین بمب غیر هسته ای جهان كه 'مادر بمب ها' لقب گرفته است در نقطه ای دور افتاده در شرق افغانستان پرتاب شد ، اما به هر حال ترامپ هنوز در مورد جنگ افغانستان تصمیم گیری نكرده است و معلوم نیست آیا آمریكا آیا كماكان می خواهد درگیر افغانستان بماند یا نه و اگر پاسخ مثبت است ، چگونه.
در این مقاله نوشته شده است سفر جیم «ماتیس وزیر» دفاع آمریكا در این هفته و قبل از او هم «اچ.آر. مك مستر» مشاور امنیت ملی آمریكا به كابل ، تائید می كند كه دولت ترامپ دارد سیاست هایش در قبال افغانستان را مرور می كند و كارها در این زمینه رو به نهایی شدن است.
نگارنده نوشته است: طالبان در حال پیشروی است و دارد كم كم گوی قدرت را از دولت اففانستان می رباید و تا به حال هم در درگیریهای فی مابین تلفات غیرقابل تحملی به نیروهای امنیتی افغان وارد آورده است.
وی اضافه كرده است: با عنایت به این واقعیات میدانی جنگ افغانستان، ‍ژنرال '‌جان دبلیو. نیكولسون' فرمانده نیروهای آمریكایی در افغانستان تصمیم دارد پیشنهاد اعزام سه هزار سرباز آمریكایی و حتی الامكان از این هم بیشتر به افغانستان را بدهد تا این نیروها سدی جلوی پیشروی های فزونتر طالبان باشند.
نویسنده به ترامپ توصیه كرده است كه وی برای تغییر دادن جریان جاری جنگ افغانستان؛‌ طرح پیشنهادی افزایش نیرو و همچنین انجام اقداماتی دیگر در مورد جنگ افغانستان را بپذیرد و آن را تصویب كند.
ضمنا لازم است ترامپ دست از مقاومت كردن در مقابل برنامه های آمریكا برای كمك به جان گرفتن نظام سیاسی و اقتصادی افغانستان و مبارزه با فساد در این كشور بردارد. بدون این كمكها ؛‌ جنگ افغانستان امكان ندارد به پیروزی برسد.
در این مطلب با اذعان به اینكه مشكلات نظامی دولت «اشرف غنی» رئیس جمهور افغانستان را به ستوه آورده است یاداور شده است: هفته گذشته طالبان در عملیاتی با مهارت تمام به یكی از پادگانهای ارتش بیش از 160 سرباز كشته شدند.
طالبان پیشروی های چشمگیری در سرتاسر خاك افغانستان داشته است. فقط در طول یك سال گذشته شش هزار و 700 نفر از افراد نیروی امنیتی افغانستان كشته شده اند. مجموع این نیروها 300 هزار نفر است.
نویسنده این مقاله همچنین به ترامپ توصیه كرده است كه ضمن توسعه حملات پشتیبانی از نیروهای افغان و آموزش آنها ، مربیان آمریكایی و نیروهای علمیاتهای وی‍ژه آمریكا را به افغانستان گسیل كند و نیز اجازه دهد هواپیماها و پهپادهای امریكایی آزادانه در افغانستان به جنگ دشمن بروند نظیر همان آزادی عملی كه در دو كشور عراق و سوریه در جنگ با دشمن دارند.
این نشریه نوشت: ترامپ بهتر است در اقدامی موازی ، دولت اشرف غنی را تقویت كند چون جدالهای سیاسی و فساد رایج و مستمر درون حكومت؛ دولت اشرف غنی را فلج كرده است.
اروپام**1591**اقدس السادات حسینی**1663**انتشاردهنده: خسرو حسینی