۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۴۵
کد خبر: 82508992
T T
۰ نفر

سهم 55 درصدی دولت یازدهم در تحویل مسكن مهر

۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۹:۴۵
کد خبر: 82508992
سهم 55 درصدی دولت یازدهم در تحویل مسكن مهر

تهران - ایرنا - درحالی برخی با هدف تخریب دستاوردهای دولت یازدهم در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ، وزارت راه و شهرسازی را متهم به كم كاری در اجرای پروژه مسكن مهر می كنند كه بیش از نیمی از واحدهای مسكن مهر در طول حدود چهارسال گذشته به متقاضیان تحویل داده شد.

به گزارش گروه پژوهش و تحلیل خبری ایرنا، تامین مسكن یا فراهم كردن بسترها برای خانه دار كردن مردم در صدر وعده های انتخاباتی دولت قرار دارد. برخی با وعده مسكن «كرامت» آمده اند و عده ای می خواهند مشكل تامین مسكن حاشیه نشین ها را رفع كنند. عده ای هم از بالا بودن تعداد واحدهای مسكونی خالی از سكنه انتقاد می كنند و در این میان برخی هم در حالی نسبت به طولانی شدن فرایند تحویل مسكن مهر به متقاضیان معترض هستند و عملكرد دولت یازدهم را در این حوزه به نقد می كشند كه خود مدعی بودند این پروژه را تا پایان عمر دولت قبل می بندند.
پروژه مسكن مهر با ساخت حدود دو میلیون و 200 هزار واحد مسكونی در دو دولت گذشته كلید خورد. هر چند كه قرار بود این پروژه در سال 1392 به اتمام برسد و حتی دولت قبل برای هر چه سریع تر تمام شدن این پروژه به استفاده از پول پر قدرت و بدون پشتوانه بانك مركزی روی آورد اما این میراث پر خرج به دولت یازدهم رسید.
برخی كارشناسان مسكن مهر را مهم ترین پروژه پوپولیستی دولت نهم و دهم ارزیابی می كنند و معتقدند: عمده تبلیغات دولت گذشته برای جذب مردم به ویژه كم درآمدها با مانور بر روی همین پروژه انجام شد. اما دولت نتوانست مهم ترین پروژه خود را در تاریخ وعده داده شده به اجرا برساند.
طبق گفته «علی نیكزاد» وزیر راه و شهرسازی دولت دهم پرونده پروژه مسكن مهر می بایست در روزهای آخر دولت دهم بسته می شد این در حالی بود كه در برخی سایت های مسكن مهر ، مانند مهر پردیس در حومه شهر تهران هیچ زیرساختی وجود نداشت.
جانمایی های نادرست برای اجرای طرح مسكن مهر باعث شد كه در برخی مناطق آبرسانی و گاز رسانی و سایر امكانات اولیه زندگی شهری مانند دسترسی به حمل و نقل عمومی و جاده ، كلانتری، مدرسه، درمانگاه و ... با هزینه گزافی در منطقه ایجاد شوند. به طوری كه امروز هزینه ساخت 2 میلیون و 200 هزار واحد مسكن مهر به بیش از 100 هزار میلیارد تومان رسیده است و مسئولان و كارشناسان می گویند اگر این پروژه در بافت شهری و در مراكز شهرها به اجرا می رسید هزینه به یك سوم این رقم كلان كاهش پیدا می كرد. در زمان حاضر عدد قابل توجهی از واحدهای ساخته شده فاقد متقاضی هستند چرا كه مطالعات اولیه و نیاز سنجی برای آن منطقه یا انجام نشده یا اینكه مبنای علمی و درستی نداشته است.
كارشناسان می گویند : اساسا پروژه مهر بسیار پرخرج بوده و نتوانسته است بخش قابل توجهی از نیاز دهك های كم درآمد به تامین مسكن را پاسخ دهد ، از طرفی گفته می شود تنها 9 درصد از اقشار كم درآمد جذب طرح مسكن مهر شدند.
با وجودی كه پروژه مسكن مهر تورم را تا نرخ 40 درصد بالا برد اما دولت یازدهم به تعهد دولت قبل به مردم متعهد ماند و نسبت به اتمام پروژه مسكن مهر اقدام كرد. در حالی كه امروز در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری نقدهایی به عملكرد دولت در ارتباط با اجرای این پروژه می شود كه 55 درصد واحدهای مسكن مهر در همین 4 سال گذشته به متقاضیان تحویل داده شده است یعنی بیش از نمی از واحدهای این پروژه را وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی به مردم واگذار كرده است.
این میزان واگذاری در شرایطی بوده كه بودجه پروژه های عمرانی در دولت یازدهم به دلیل كاهش شدید قیمت نفت(كاهش قیمت هر بشكه از 120 دلار در دولت دهم به كمتر از 30 دلار در دولت یازدهم ) دیرتر از موعد مقرر و كمتر از رقمی كه تصویب شد، تخصیص داده شد.

**عملكرد دولت یازدهم در میراث مسكن مهر
طبق وعده «حسن روحانی » رییس جمهوری كشورمان پرونده مسكن مهر به غیر از واحدهایی كه مشكل حقوقی داشته و فاقد متقاضی هستند در دولت تدبیر و امید بسته می شود و در حالی كه برخی ها مدعی هستند دولت در اجرای تعهدات خانه دار كردن مردم كوتاهی كرده است آمار و ارقام رسمی، چیز دیگری را می گویند.
براساس آخرین گزارش های رسمی وزارت راه و شهرسازی؛ از مجموع دو میلیون 210 هزار واحد مسكن مهر، كار ساخت یك میلیون و 936 هزار واحد از این طرح به پایان رسیده است. همچنین از مجموع این پروژه یك میلیون و 831 هزار واحد افتتاح شده و از این رقم یك میلیون و 539 هزار واحد به متقاضیان تحویل داده شده است.
اما سهم دولت یازدهم در پروژه مسكن مهر تحویل 55 درصدی این واحدها در طول چهارسال گذشته است و كلید خانه 849 هزار واحد مسكن مهر در این دولت به دست متقاضیان رسیده است. این دولت سهم 45 درصدی در افتتاح واحدهای مسكونی این پروژه دارد و از ابتدای دولت تاكنون 821 هزار واحد مسكن مهر به افتتاح رسیده است. همچنین كار ساخت 613 هزار در دولت روحانی به پایان رسید.
درحالی كه برخی امروز اعداد و ارقام واگذاری مسكن مهر را انكار می كنند و مدعی هستند دولت یازدهم برنامه ای برای بخش مسكن در طول چهار سال گذشته نداشت. اما دولت از ابتدا طرح مسكن اجتماعی و حمایتی را مطرح كرد در عین حال به دلیل تنگنای مالی شدید دولت، برنامه ها اولویت بندی شدند و مسكن مهر در اولویت قرار گرفت. البته اواخر سال گذشته طرح مسكن اجتماعی به تصویب هیات وزیران رسید و قرار بر این است این طرح در فاز اول در بخش مسكن حمایتی یعنی كمك دولت در پرداخت اجاره های مسكن از خرداد ماه سال جاری به اجرا برسد.
**پژوهشم**9345**1601**خبرنگار : نازیلا مهدیانی ** انتشاردهنده : شهناز حسنی
۰ نفر