۹ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۳۰
کد خبر: 82509709
T T
۰ نفر
رئیس پزشكی كمیته بین المللی پارالمپیك: ایران الگوی مناسب برای ورزش معلولان است

تهران - ایرنا - رئیس كمیته پزشكی كمیته بین المللی پارالمپیك با اشاره به امكانات و تجهیزات مناسب آكادمی پارالمپیك ایران، گفت: عملكرد ورزش معلولان ایران و این آكادمی الگوی مناسب برای سایر كشورهاست.

به گزارش ایرنا، «پیتر ون د ویلت» كه همزمان با برگزاری دهمین همایش علوم ورزشی و تاسیس آكادمی پارالمپیك در ایران حضور دارد، روز شنبه در نشست خبری، عنوان كرد: آكادمی ایران با توجه به تعداد بالای ورزشكاران و مدال های متعدد در رقابت های بین المللی، می تواند برای سایر كشورها الگو باشد.
رئیس پزشكی كمیته بین المللی پارالمپیك تصریح كرد: ‌طی بازدیدی كه از تجهیرات آكادمی ایران داشتم به این مساله تاكید می كنم كه آكادمی ایران نسبت به بازدیدهای كه از دیگر كشورها داشتم، از بهترین تجهیزات برخوردار است.
وی در خصوص حمایت از آكادمی ایران، توضیح داد: تمام تلاش بر این است تا به عنوان یك ارگان مركزی از تمامی آكادمی های دنیا حمایت داشته باشیم. ایران علاوه بر امكانات و تجهیزات مناسب به عنوان یك آكادمی برنامه محور فعالیت می كند كه تاثیر زیادی در رشد ورزش معلولان دارد.
د ویلت ادامه داد: نكته مهم دیگری كه می توان به آن اشاره كرد، محوریت قرار دادن ورزشكار در برنامه اشاره شده از سوی ایران است كه تلاش می كند تا به شكل علمی برنامه های ویژه ای برای ورزشكاران داشته باشد.
وی با اشاره به اینكه استاندارد ثابتی در ورزش معلولان وجود ندارد، عنوان كرد: به عنوان مثال اگر ورزشكاران تمام كشورها مورد ارزیابی قرار گیرند، عدد ثابتی پیدا نمی شود و اگر تمام آكادمی ها و مراكزی كه در دنیا فعالیت می كنند با یكدیگر همكاری داشته باشند و اطلاعات را جمع آوری كنند، می توان به این مساله پی برد كه ورزشكار در چه جایگاهی قرار دارد.
رئیس پزشكی كمیته بین المللی پارالمپیك در خصوص این پرسش كه چند آكادمی در دنیا فعالیت می كنند؟ اظهار داشت: تعداد دقیق آنرا نمی دانم، اما این تعداد هر روز در حال افزایش است. حمایت ویژه ای از این آكادمی ها داریم تا ورزش معلولین به جایگاه مناسبی برسد.
وی افزود: می توانیم اولویت ها را برای تمامی آكادمی های دنیا مشخص كنیم. كمیته عموم ورزشكاران به عنوان یك ارگان از ورزشكاران حمالیت می كند تا برنامه ها به خوبی اجرا شود و اگر مشكلی وجود داشته باشد، امكان برطرف شدن آن، مهیا شود.
د ویلت در ادامه با اشاره به اینكه آكادمی ها باید با یكدیگر تبادل نظر داشته باشند تا در آینده مراكز جدیدتری تاسیس شود، تصریح كرد: البته همه كشورها توقع حمایت مالی از كمیته پزشكی دارند، اما چیزی كه مهم است ارتباط برقرار كردن با مراكز مختلف است تا همدیگر را تحت پوشش و حمایت قرار دهیم.
وی با اشاره به اینكه از طرف كمیته ملی پارالمپیك ایران به این كشور دعوت شده، گفت: به عنوان رئیس كلاس بندی كمیته بین المللی پارالمپیك نیز فعالیت می كنم و در خصوص كلاس بندی ها سعی دارم تا مباحث علمی بیشتر دنبال شود تا به رشد جایگاه بین المللی معلولان و افزایش مدال آوری آنان كمك شود.
این مقام مسئول با ابراز خرسندی از حضور در ایران، ادامه داد: به دنبال این هستیم تا روش های علمی در كلاس بندی ورزشكاران معلول پیاده شود تا آنها از نظر بعد علمی در جایگاه علمی قرار بگیرند تا در آینده با تغییر كلاس بندی، با مشكلی مواجه نشویم.
وی افزود: سعی داشتیم تا یك مركز پیشرو را معرفی كنیم و با توجه به عملكرد خوب آكادمی ایران می توان ایران را به عنوان الگوی خوبی برای دیگر كشورهای منطقه معرفی كرد.
د ویلت تاكید كرد: سخت است كه ایران را با دیگر كشورها مقایسه كنیم، چون نیازها مختلف است. با این حال، ایران بنیاد درستی دارد و در منطقه از نظر تعداد مدال و ورزشكار از جایگاه خوبی برخوردار است و امیدواریم به جایگاه واقعی خود برسد.
وی درباره اینكه كدام آكادمی ها در منطقه دارای برتری هستند؟ گفت: آكادمی های زیادی در منطقه وجود ندارد به این دلیل كه وضعیت خیلی از كشورها به ثبات نرسیده و تعداد ورزشكاران آنها كم است.
رئیس پزشكی كمیته بین المللی پارالمپیك درباره زنده یاد «بهمن گلبارنژاد» كه در پارالمپیك ریو جان خود را به دلیل حادثه در مسابقات دوچرخه سواری از دست داد و اینكه چه تمهیداتی برای روی ندادن این اتفاقات دارید؟ گفت: واقعه تلخی برای خانواده وی و كمیته ملی پارالمپیك ایران رخ داد. البته فاكتورهای خطر پذیری در ورزش وجود دارد كه نمی توان جلوی آن را گرفت.
وی گفت:با این حال گزارش های لازم گرفته شد تا در آینده جلوی چنین اتفاقاتی را بگیریم، اما در هر صورت پرونده گلبار نژاد بسته شده است.
برای آگاهی از آخرین اخبار ورزش ایران و جهان با كانال ورزشی ایرنا در تلگرام irnavarzesh@ همراه شوید.
ورزشی**3783**9029**1379
خبرنگار:مهدی موذن، انتشار دهنده: هادی افتخاری
۰ نفر