۱۱ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۴۷
کد خبر: 82511799
T T
۰ نفر
طرح تحول سلامت دولت تدبیر و امید در 30 سال گذشته بی سابقه است

تهران - ایرنا - رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: بی تردید طرح تحول سلامت برای مردم از نظر حمایت مالی هزینه های درمانی و دسترسی به خدمات درمانی ، اقدامی بی سابقه ای طی 30 سال گذشته به شمار می آید.

به گزارش خبرنگار سلامت ایرنا ، علی جعفریان روز دوشنبه در نشست خبری با ارائه عملكرد سه سال اخیر این دانشگاه افزود: در آغاز طرح تحول سلامت ، 37 تا 40 درصد هزینه صورتحساب های درمانی از جیب مردم پرداخت می شد اما طرح تحول سلامت، این هزینه ها را پوشش داده است.
وی خاطرنشان كرد: با اجرای طرح تحول سلامت نگرانی مردم از پرداخت هزینه های درمانی كاهش یافت و اكنون هزینه تعویض مفصل زانو در بیمارستان دولتی 200 هزار تومان است درحالیكه فقط هزینه خود پروتز زانو، پنج میلیون تومان است.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد: نگاه به خدمات ارائه شده ، تغییر كرده و استانداردهای جدیدی درباره این موضوع استفاده شده است بطورمثال بیمار برای تهیه دارو و ملزومات پزشكی ، دیگر به خارج بیمارستان فرستاده نمی شود یا اینكه هتلینگ بیمارستان ها ارتقا یافته است.
**افزوده شدن یكهزار پرستار به كادر درمانی كشور
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: یكهزار و 90 پزشك در مراكز درمانی این دانشگاه داریم؛ ضمن اینكه در این دوره (سه سال اخیر) نسبت پزشك به بیمار تغییر نكرده اما در كادر پرستاری اتفاقاتی رخ داده است ؛ به عبارت دیگر با وجود اینكه یكهزار پرستار اضافه كردیم و شمار پرستاران به پنج هزار پرستار رسید اما هنوز نسبت پرستار به بیمار خوب نیست و به ازای هر تخت، 1.1 پرستار وجود دارد در حالیكه رقم پیشنهادی سازمان مدیریت ، یك و نیم است.
جعفریان تصریح كرد: البته مشكل كمبود پرستار بیشتر به استان تهران مربوط است؛ حقوق این پرستاران از محل دولتی پرداخت نمی شود بلكه از درآمد اختصاصی بیمارستان پرداخت می شود و این موضوع موجب شده است تا گردش مالی بیمارستان دچار مشكل شود.
وی ادامه داد: تعرفه بیمارستان های دولتی به این دلیل كمتر از بیمارستان های خصوصی است كه فضا و حقوق پرسنل بیمارستان های دولتی از طرف دولت آماده و پرداخت می شود اما در مجموعه دانشگاه علوم پزشكی تهران، 30 درصد حقوق پرسنل از درآمد اختصاصی بیمارستان ها پرداخت می شود و این مساله موجب شده است تا بیمارستان ها با مشكل گردش مالی مواجه شوند.
جعفریان خاطرنشان كرد: این به آن معناست كه بیمارستان های دانشگاهی عملا با مكانیسم خصوصی، تعرفه دولتی دریافت می كند.
وی در بخش دیگری از سخنانش به فعالیت های آموزشی دانشگاه علوم پزشكی تهران اشاره كرد و گفت: با وجود اینكه باردرمان، روی آموزش تاثیرگذار است اما در چهار سال اخیر، افت آموزشی نداشته و رشد معمول خود را طی كرده ایم.

**اقتصاد درمان با تعرفه های فعلی پاسخگو نیست
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه به مساله اقتصاد درمان و نبود شرایط برای كاهش تعرفه های درمانی اشاره كرد و افزود: اقتصاد درمان، نه در بخش دولتی و نه در بخش خصوصی با این تعرفه ها پاسخگو نیست.
جعفریان اظهاركرد: بیمارستان های خصوصی با همین تعرفه ها هم گردش مالی شان درست نیست و بطورمثال اكنون هیچ بیمارستان خصوصی وجود ندارد كه به مردم سود سهام بدهد.
وی خاطرنشان كرد: كاهش تعرفه های درمانی مشكلی را حل نمی كند بلكه برای كنترل هزینه های درمانی باید بسته های خدمات را تعریف كرد؛ هیچ كشوری توان پوشش هزینه های همه خدمات را ندارد و باید بسته پایه خدمات تعریف شود .
وی ادامه داد: كاهش تعرفه های درمانی به این معناست كه سیستم درمان را به وضع خراب گذشته بازگردانیم و اجازه ندهیم تعرفه ها همراه با تورم رشد یابد.
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران ادامه داد:حدود 74 درصد منابع طرح تحول سلامت صرف كاهش هزینه های پرداختی از جیب مردم و حدود 14 درصد نیز صرف ارتقای هتلینگ بیمارستان ها شده است .
جعفریان اضافه كرد: در اجرای طرح تحول سلامت، 170 بخش در 16 بیمارستان دانشگاه علوم پزشكی تهران مورد بازسازی قرار گرفت.

**استقرار 35 پزشك مقیم در 16 بیمارستان تهران
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: هر شب در 16 بیمارستان دانشگاه علوم پزشكی تهران ، 35 متخصص مقیم وجود دارد كه این تعداد غیر از متخصص بیهوشی است.
جعفریان افزود: طی سه سال گذشته ، 200 تخت بیمارستانی به مجموعه 16 بیمارستان تحت پوشش دانشگاه علوم پزشكی تهران و یكهزار و 410 تخت ویژه و 53 تخت ال.دی آر (اتاق زایمان مدرن) به دانشگاه علوم پزشكی تهران افزوده شده است. این تعداد تخت به جز چهار هزار و 100 تخت اكسترا (اضافه) اورژانس است.
وی خاطرنشان كرد: ظرف 24 ساعت ، 24 هزار و 500 مراجعه كننده در 16 بیمارستان دانشگاه علوم پزشكی تهران داریم . بیمارستان امام خمینی (ره) 40 تخت دارد اما یكصد بیمار دارد .

**770 میلیارد تومان مطالبه از بیمه ها
رئیس دانشگاه علوم پزشكی تهران در خصوص مطالبات مراكز درمانی دانشگاه علوم پزشكی تهران از بیمه ها نیز چنین توضیح داد: این دانشگاه از سازمان های بیمه گر، 770 میلیارد تومان مطالبه دارد كه 460 میلیارد تومان آن مربوط به بیمه تامین اجتماعی و 273 میلیارد تومان مربوط به بیمه سلامت و بقیه مربوط به بیمه های دیگر است.
جعفریان افزود: این دانشگاه به شركت های دارویی و تجهیزاتی نیز 754 میلیارد تومان بدهی دارد كه به لحاظ تراز بدهی و طلب، مشكلی نداریم و میزان طلب، بیش از بدهی است .
وی خاطرنشان كرد: دریافتی ما از بیمه ها تا مرداد 95 و پرداختی ما به پرسنل تا مهرماه سال گذشته است؛ امید است تا دو هفته آینده كارانه بعدی پزشكان را پرداخت كنیم.
جعفریان یادآور شد: در مجموع در پرداخت ها ، 6 ماه تاخیر و در دریافت مطالبات از بیمه ها ، 9 ماه تاخیر داریم .
اجتمام**9185**1776
خبرنگار : سادات حسینی خواه** انتشار: لیلا خطیب زاده
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej
۰ نفر