۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۱:۵۰
کد خبر: 82514801
T T
۰ نفر
پاسخ زنگنه به ایجاد 600 هزار شغل در صنعت پتروشیمی: مشاوران برخی نامزدها عدد نمی دانند

تهران-ایرنا- وزیر نفت در پاسخ به ادعای برخی نامزدهای انتخاباتی در ایجاد 600 هزار شغل در صنعت پتروشیمی گفت: مثل اینكه این حرف ها را مشاوران ناشی كه اصلا عدد سرشان نمی شود به دوستان می گویند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، بیژن نامدار زنگنه روز چهارشنبه پس از جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران افزود: ما 55 میلیون تن محصول ناخالص پتروشیمی تولید می كنیم كه به ازای هر میلیون تن، هزار و 100 نفر اشتغال ایجاد می شود.
وی ادامه داد: حداكثر برآوردهای اشتغال مستقیم و غیر مستقیم به 20 هزار نمی رسد، پس عدد 600 هزار یك عدد فوق نجومی است.
زنگنه اضافه كرد: هر میلیون تن محصولات پتروشیمی در بهترین حالت، حدود یك میلیارد دلار ارزش دارد. وقتی در داخل صنایع پایین دستی قرار می گیرد 25 درصد ارزش افزوده پیدا می كند كه یك میلیارد و 300 میلیون دلار می شود؛ بنابراین 600 هزار كه می گویند اگر حقوق بخور و نمیر به آن ها دهیم دریافتی آنان در طول سال 3.6 میلیارد دلار است.
وی همچنین گفت: بگویید این اعداد را از كجا آورده و چگونه به آن رسیده ‌اید، این كه كاغذی در دست بگیرید و حرف بزنید، روش تصمیم گیری در این سطح نیست.
زنگنه با بیان این كه من هرچه فكر می كنم نمی فهمم این اعداد از كجا آمده است، افزود: در حال حاضر 6 میلیون تن محصول خالص پتروشیمی به صنایع داخلی می ‌دهیم كه ارزش آن نزدیك به 6 میلیارد دلار است. كل تولید پتروشیمی حدود 15 میلیارد دلار است كه 40 درصد آن به داخل عرضه می ‌شود كه 6 میلیارد دلار می شود.
وی ادامه داد: انتخابات می ‌آید و می‌ رود اما عقل انسان سرجایش است كه نمی ‌آید و برود، بالاخره حساب و كتاب چیز خوبی است، در حال حاضر اكثریت جامعه تحصیل كرده هستند و هر عددی كه بگویید حساب می ‌كنند، چنین اعداد فوق نجومی را از كجا آورده‌ اید؟
وزیر نفت خاطرنشان كرد: اگر اینطور باشد در این چهار سال حدود 9 میلیون تن محصول پتروشیمی اضافه كرده‌ ایم كه اگر سخن آن ها در بحث اشتغالزایی درست باشد پس باید 9 را ضرب در 600 هزار بگیریم و بگوییم پنج میلیون و 400 هزار اشتغال ایجاد كرده باشیم.
زنگنه افزود: اگر 50 میلیون تن كه خودشان می ‌گویند تولید داریم ضرب در 600 هزار كنیم 30 میلیون نفر می شود و ما با كمبود كارگر در صنعت نفت روبرو می شویم؛ كل نیروی شاغل در بخش صنعت كشور 3.7 تا 3.8 میلیون نفر است، چگونه می ‌شود 30 میلیون نفر در پتروشمی باشند؟
وی ادامه داد: از مدیران پتروشیمی و از شركت‌ های ساتا و پارسیان و بخش خصوصی بپرسند كه چقدر كارگر دارند؟ برنامه‌ ما این است كه درطول برنامه ششم 40 میلیون در پتروشیمی سرمایه‌ گذاری و تولید را به دو برابر برسانیم.
وزیر نفت همچنین گفت: صنعت نفت جای اشتغال نیست بلكه جای سرمایه ‌گذاری و تولید است. علاقه‌ مند هستم كه بدانم این اعداد از كجا رسیده و چطور درآمد ناخالص داخلی در ظرف چهار سال، دو و نیم برابر می ‌كنند، اگر كسی بتواند این موضوع را ثابت كند تعهد می‌ دهم كه به او رای دهم و از او دفاع كنم و بگویم به او رای دهند.
زنگنه درباره فوری ‌ترین كاری كه دولت دوازدهم باید دنبال كند نیز اظهاركرد: اولین گام انتخاب كابینه و معرفی آن به مجلس است. باید همین روالی كه وجود داشته با نشاط بیشتر ادامه پیدا كند، روال این بوده كه به تولید داخلی، رسیدگی به محرومان، تعامل با جهان، ایجاد محیط آرام، كنترل تورم و ایجاد اشتغال توجه كنیم.
وی ادامه داد: در دولت یازدهم به 9 هزار روستا گازرسانی شده و قرار است تا پایان دولت یازدهم به 10 هزار روستا برسد و این درحالی است كه قبل از این دولت تنها به 14 هزار روستا گازرسانی شده بود. آیا این اقدامات را برای چهار درصد جامعه انجام داده ایم؟
وزیر نفت گفت: آیا چهار درصد در روستا زندگی می كنند؟ طرح سلامت، برق رسانی و ایجاد شبكه ‌های آب رسانی و خرید گندم از كشاورزان و رسیدن به خودكفایی برای چهار درصد بوده است؟ آیا ما گندم را از چهار درصدی ها خرید كردیم؟ دولت یك ویژگی مهم باید داشته باشد و آن اینكه صداقت و شفافیت داشته باشد، بدترین كار دنیا دو رویی و ریاكاری است.
زنگنه در پاسخ به این سوال كه یكی از نامزدهای ریاست جمهوری وعده یارانه 250 هزار تومانی داده است اگر این یارانه پرداخت شود آیا قیمت حامل های انرژی 6 برابر می شود؟ اظهاركرد: بله قیمت ها بالا می رود، 25 میلیارد لیتر بنزین و 23 میلیارد لیتر مصرف نفت و گاز غیر نیروگاهی ما است و در بقیه مشتقات مصرفی به این حد نداریم، ما از بنزین 740 تومان سود می بریم و بقیه صرف عوارض و ارزش افزوده می شود، از گازوئیل هم 240 تومان سود می بریم ،ما حساب كردیم اگر بخواهیم مثلا 90 هزار میلیارد تومان درآمد كسب كنیم همان طور كه آقای نوبخت گفتند باید قیمت ها چند برابر شود.
وی در پاسخ به سوالی درباره خودكفا شدن بنزین گفت: من نگفته ام كه در بنزین خودكفا شده ایم، آن هایی كه این حرف را زدند بهتر است خودشان جواب دهند من گفتم تولید مستمر بنزین از واحد اول پالایشگاه خلیج فارس امسال به 12 میلیون تن خواهید رسید.
وزیر نفت در پاسخ سوالی مبنی بر اینكه می گویند مجموعه ستاره خلیج فارس كه توسط رئیس جمهوری افتتاح شد، كار دولت یازدهم نبوده است،خاطرنشان كرد: افرادی كه می گویند این كارها قبلا انجام شده و الان به بهره برداری رسیده در حال حاضر دو ترین دیگر هم آماده است بفرمایند تولید بنزین كنند.این كار تمام شده و یا برای كشور افتخار است یا نیست، یك عده ای می آیند فیلم می گیرند و افتخارش را می برند اما پای دولت كه به وسط می آید می گویند اصلا چیزی آماده افتتاح نبوده و حتی یكی از خبرگزاری های اصولگرا لیست هم منتشر كرد.
زنگنه افزود: این طرح وقتی تحویل دولت یازدهم شد واحدهای فرآیندی آن 47 درصد پیشرفت فیزیكی داشت یعنی واحدهایی كه از یك طرف میعانات گازی وارد می شود و از طرف دیگر بنزین و نفت وگاز خارج می شود، یكسری دیگر طرح های جانبی بوده كه اگر من بودم به این زودی اجرا نمی كردم، این ها مخازن ،خط لوله واحدهای غیر صنعتی ،آب گیر با ظرفیت دو برابر هستند ای نها را نباید با این حجم و با این اولویت اجرا می كردند بلكه باید به واحد های فرایندی اولویت می دادند.
وی ادامه داد: واحدهایی كه امروز راه اندازی شد در زمانی كه تحویل گرفتیم نصب و ساختمانش 14 درصد پیشرفت داشته است اما در حال حاضر بیش از 98 درصد پیشرفت داشته و در حال تولید است.
وزیر نفت همچنین درباره اظهارات برخی منتقدان مبنی بر انجام بیشتر امور فنی و عمرانی پارس جنوبی در دولت قبل و افتتاح آن در این دولت گفت: این افراد مرتب می خواهند بگویند كه دولت هیچ كاری نكرده است، آن ها می خواهند هر چیز شیرین را در ذائقه مردم تلخ كنند و ما هم بحثی نداریم، حرف ما این است هركسی هرچقدر كار كرده باید به اندازه خودش ارزش داشته باشد.
زنگنه افزود: من در افتتاح پارس جنوبی از همه تشكر كردم و گفتم دیگران هم زحمت كشیدند، این ها را ملی نگاه كنید چرا فردی و دستگاهی نگاه می كنید.
وی ادامه داد: هر كسی كار كرده است دستش درد نكند اما ساخت این پالایشگاه 11 سال طول كشیده است كه این برای یك پالایشگاه خوب نیست این یعنی یك جای كار ایراد جدی داشته است.
وزیر نفت خاطرنشان كرد: همه این ایرادها برای تحریم نیست و گیرهای دیگری هم داشته است باید بپذیریم هر چیزی جای خودش را دارد، نمی ‌توانیم فقط در افتخارات سهیم باشیم باید در اشكالات نیز سهیم باشیم.
سیام**9254**1429
خبرنگار:سجاد خسروانیان**انتشار:محسن طاهرزاده
۰ نفر