۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۴:۰۹
کد خبر: 82515111
T T
۰ نفر
ایرباس 330 ایران ایر نخستین پرواز بین المللی خود را انجام داد

تهران - ایرنا - اولین هواپیمای ایرباس پهن پیكر A330 كشور امروز راس ساعت 7 و 30 دقیقه صبح امروز فرودگاه حضرت امام (ره) را به مقصد استكهلم ترك كرد و رسما پروازهای برنامه ای ایران ایر با هواپیماهای پهن پیكر ایرباس 330 A آغاز شد.

به گزارش ایرنا، با توجه به هزینه های هواپیماهای پهن پیكر در مسیرهای داخلی شركت های هوایی همواره ترجیح می دهند كه هواپیماهای بزرگ خود را در مسیرهای بین المللی استفاده كنند.
تمام شركت های بزرگ هوایی در جهان از این هواپیماها در مسیرهای دور برد استفاده می كند و ایران ایر نیز در نظر دارد از این دو ایرباس 330 خود در مسیرهای خارجی استفاده كند و اولین سفر آن نیز به كشور سوئد انجام شد.

** هنر رسانه های مخالف / پرواز بین المللی بهانه ای برای تخریب دولت
رسانه های مخالف دولت ، اینبار سوژه ای برای تخریب دولت نیفتاند و انجام این پرواز بین المللی را دستمایه تخریب دولت قرار دادند و نوشتند :
گفته می شود هواپیمای ایرباس جدید كه ایران ایر دراختیار گرفته ؛ دیگر در پروازهای داخلی مسافر جابجا نمی كند و صرفا برای پروازهای خارجی كه مسافران آن را طبقه خاص جامعه تشكیل می دهند ؛ بكارگیری شده است .
ایران ایر نخستین فروند از ایرباس 330 خود را روز 21 اسفند ماه سال 95 از ایرباس تحویل گرفت و دومین فروند آن نیز روز 5 فروردین ماه امسال وارد ناوگان ایران ایر شد تا به تدریج پس از انجام پروازهای داخلی در مسیرهای بین المللی سفر خود را آغاز كنند و پیش بینی می شود ایران ایر در پروازهای حج تمتع امسال نیز از این هواپیماها استفاده كند.
بعد از پیوستن اولین ایرباس 330 به ناوگان هما در روز 21 اسفند ماه سال 1395، صبح امروز این هواپیما در ساعت 7:30 نخستین پرواز بین المللی خود را با شماره پرواز 713 از فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) به مقصد استكهلم انجام داد.
هواپیمای ایرباس مدرن A330 ، دومین هواپیما از 100 فروند هواپیمایی است كه طبق قرار داد فی مابین هما و كارخانه ی هواپیماسازی ایرباس وارد ناوگان هوایی كشور شده است.
هرچند كه این دو هواپیما تاكنون در پروازهای داخلی مسافران ایران ایر را جابجا كردند، اما چند روز پیش یك فروند از هواپیماهای 330 به فرودگاه امام منتقل شد تا پروازهای خود را در مسیرهای بین المللی آغاز كند.
پیش از این شركت هواپیمایی ایران ایراعلام كرده بود كه نخستین هواپیمای ایرباس 330 با رجیستر EP-IJA
در مسیرهای استكهلم ، گوتنبرگ، پاریس و برخی از شهرهای اروپایی استفاده خواهد شد و به احتمال زیاد دومین ایرباس 330 با رجیستر EP-IJB پس از مدتی سفرهای بین المللی خود را آغاز خواهد كرد.
هر دو این هواپیماها كه نخستین فروند آن روز 21 دی ماه و دومین فروند آن 21 اسفند ماه وارد ناوگان هوایی ایران شدند اولین پرواز خود را به مشهد مقدس انجام دادند و در نخستین سفر ایرباس 330 ایران ایر به صورت رایگان خانوادهای محترم شهدا را برای زیارت حرم مطهر امام رضا ( ع ) از تهران به مشهد مقدس منتقل كرد.
ایرباس 330 یك هواپیمای جت مسافربری پهن‌پیكر ‌‌است كه توانایی جابه‌جایی 238 مسافر( 32 بیزنس كلاس و 206 اكونومی ) را در كابینی بسیار بی صدا و راحت‌، دارد، این هواپیما در دسته بندی پرنده‌های پهن پیكر و دوربرد قرار می گیرد، كاربرد آن بیشتر در ‌سفرهای بین‌المللی و مسافت‌های طولانی است.
ا‌یرباس 330 در دو مدل 330 سری 200 و 330 سری 300 تولید می‌شود؛ قابلیت صفحه نمایش برای هر صندلی و چك كردن ایمیل و تلفن همراه از طریق ماهواره را دارد و ساخت ایرباس‌ 330 از سال 1987 میلادی آغاز شد و نخستین بار در دوم نوامبر 1992 به پرواز درآمد.
با اجرایی شدن برجام و لغو تحریم های ظالمانه ایران ایر توانست برای نوسازی ناوگان هوایی خود قرارداد 200 فروند هواپیمای جدید را با شركت های بوئینگ ایرباس و ای تی آر منعقد كند كه قرار است بوئنیگ اولین فروند 777 خود را در سال 2018 به ایران ایر تحویل دهد.
تاكنون ایرباس 3 فروند هواپیماهای سفارشی ایران را به این شركت تحویل داده كه یك فروند آن مدل 321 و 2 مدل آن 330 است كه هم اكنون هواپیمای 321 این شركت با 190 صندلی در مسیرهای داخلی به جابجایی مسافران مشغول است.
ایران برای نوسازی ناوگان خود در چند روز آینده 4 فروند از هواپیماهای 72 نفره ای.تی. آر را از این شركت تحویل می گیرد و به احتمال زیاد تا 10 روز آینده نخستین فروند وارد ناوگان هوایی ایران ایر می شود.
پیش از این فرهاد پرورش مدیرعامل شركت هواپیمایی ایران ایر گفت: طبق برنامه ریزی های انجام شده قرار است هر 4 فروند از این هواپیماها به تدریج وارد ناوگان هوایی ایران شود تا در مسیرهای كوتاه هوایی از این هواپیماها استفاده شود.
وی بیان این كه این هواپیماها برای پروازهای كوتاه برد به مراكز استانها و جزایر جنوب ایران می تواند مورد استفاده قرار گیرد، گفت: این هواپیماها می تواند از جنوب ایران به دبی و یا از تبریز و یا ارومیه به باكو پرواز كنند.
پرورش با اشاره به سفر خلبانان ایرانی ایر برای انتقال این هواپیماها به كشور بیان كرد:با توجه به این كه قرارداد خرید 20 فروند ای تی آر دیر منعقد شد لذا كادر پروازی برای انجام آموزش های مورد نیاز دیر به فرانسه اعزام شد.
مدیرعامل شركت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران یادآورشد: هم اكنون خلبانان و كادر پروازی ایران ایر در فرانسه هستند تا با برگزاری دوره های آموزشی به همراه خلبانان فرانسوی این هواپیماها را به ایران منتقل كنند و نخستین فروند آن نیز تا دو هفته دیگر وارد ایران می شود.
به گزارش ایرنا، شركت ایتالیایی- فرانسوی ATR سومین كمپانی هواپیماسازی است كه پس از امضای برجام به طرف قرارداد كشورمان برای نوسازی ناوگان فرسوده خطوط هواپیمایی تبدیل شده است كه می تواند هواپیماهای منطقه ای تا سقف 90 صندلی را تولید كند و این كمپانی در سال 1981 به واسطه همكاری دو غول هوایی ایرباس و Leonardo تاسیس شد.
ATR تا به حال بیش از 1500 هواپیما فروخته است و بیش از 200 اپراتور در بیش از 100 كشور دنیا دارد و هر 8 ثانیه یك بار، یك فروند ATR در جایی از دنیا فرود می آید ٢٠٠ شركت هواپیمایی در سراسر دنیا از این نوع هواپیما استفاده می كنند.
ای‌.تی.‌آر 72 هواپیما دو موتوره توربوپراپ میان‌ برد منطقه‌ای است كه توسط شركت هواپیماسازی فرانسوی- ایتالیایی ای. تی. آر تولید می‌شود و این هواپیما نوع تكامل یافته‌ای تی.آر.42 است كه از سال 1989 تولید آن آغاز شد و معمولاً برای حمل و نقل منطقه‌ای توسط شركت‌های مسافربری انتخاب می‌شود.

** مشخصات فنی هواپیمایی ATR
ای. تی. آر 600-72 اولین بار در سال 1385 با نام تجاری ای.تی. آر 212A-72 به بازار معرفی شد و تولیدكنندگانش تاریخ عرضه آن را سال 1388 اعلام كردند اولین نمونه این مدل كه مدل توسعه یافته‌ای. تی. آر 500-72 بود و ای. تی. آر 600-72 با چندین ویژگی بهبود یافت. این مدل مجهز به موتور كانادایی PW127M است كه با 5 درصد افزایش توان به برخاست راحت‌تر كمك می‌كند.

** هواپیمایی مدرن مناسب فرودگاه‌های شهرهای كوچك ایران
72-600 كه برای خرید توسط ایران انتخاب شده توانایی طی كردن مسافت بین 1500 تا 1600 كیلومتر را دارد می‌تواند در پروازهای داخلی میان فرودگاه‌های كوچك ایران مورد استفاده قرارگیرد.
در واقع این هواپیما قرار است در خطوط هوایی داخلی جایگزین برخی از فرسوده ترین هواپیماهای موجود در جهان نظیر انواع فوكر و MD (مكدانل داگلاس) شوند كه سال هاست در خطوط پروازی داخلی مشغول رفت و آمد هستند.
از جمله مشخصات عملكردی سری ATR 600 می توان به سرعت كروز (پیمایش طولانی) 509 كیلومتر در ساعت، بُرد پروازی 1500 كیلومتر و نیاز به مسافت 1333 متری برای پرواز (طول مسیر تیك‌آف) اشاره كرد كه استفاده از این هواپیما را در مسیرهای درون شهری و فرودگاه های نسبتا كوچك شهرهای كشور امكان پذیر می كند و قرار است از این هواپیماها 20 فروند وارد ناوگان هوایی ایران شود.این هواپیمای پهن پیكر هما دارای 32 صندلی در قسمت بیزنس كلاس و 206 صندلی در قسمت اكونومی است و از نظر امكانات رفاهی برای مسافران جزو مدرن ترین هواپیماها محسوب می شود كه قادر است تا بیش از 13 هزار كیلومتر را بدون توقف پرواز كند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**خبرنگار: ایرج منصوری** انتشار : مرضیه فاتحی
۰ نفر