۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۶، ۱۶:۱۲
کد خبر: 82517439
T T
۰ نفر
اعتراض كشمیری ها به اعلام گیلگیت به عنوان استان پنجم پاكستان

دهلی نو-ایرنا-دهها نفر از مردم سرینگر مركز تابستانی ایالت جامو وكشمیر روز جمعه با برگزاری راهپیمایی به تصمیم پاكستان در اعلام گیلگت - بلتستان به عنوان استان پنجم این كشور اعتراض كردند.

به گزارش ایرنا، راهپیمایان درحالیكه پارچه نوشته هایی در دست داشتند با سردادن شعارهایی علیه پاكستان اعلام كردند منطقه 'لخانپور' تا 'گیلگت' متعلق به مردم كشمیر است و پاكستان حق الحاق آن را به كشور خود ندارد.
'سلیم اختات ملك' دبیر گروه دوستان جنوب آسیا گفت:منطقه بلتستان متعلق به مردم كشمیر است و پاكستان باید این منطقه را به كشمیر برگرداند.
وی با بیان اینكه مردم به اعتراض خود تا زمان پایان اشغال غیر قانونی توسط پاكستان ادامه می دهند از سازمان ملل خواست پاكستان را از تصمیم برای الحاق بلتستان به عنوان استان پنجم این كشور منصرف كنند.
پیش از این سخنگوی وزارت امور خارجه هند با اعتراض به تصمیم دولت پاكستان در اعلام گیلگیت به عنوان استان پنجم این كشور ،این اقدام را غیر قابل قبول اعلام كرده بود.
'گوپال باگلای' افزود:كشمیر بخش جدایی ناپذیر هند است.
این درحالی است كه رهبران جدایی طلب كشمیری نیز در بیانیه ای اعلام كردند هرگونه اقدام پاكستان در اعلام گیلگیت- بلتستان به عنوان استان پنجم این كشور غیر قابل قبول است.
گیلگت - بلتستان از سوی دولت پاكستان به عنوان یك منطقه جغرافیایی جداگانه شناخته می شود كه دارای پارلمان و سروزیر مخصوص به خود است.
یك هیات دولتی پاكستان در ماه مارس سال جاری به رهبری سرتاج عزیز مشاور نخست وزیر پاكستان در امور خارجی پیشنهاد اعلام گیلگت - بلتستان به عنوان استان پنجم پاكستان را مطرح كرد.
به نظر می رسد نگرانی چین از مشخص نبودن وضعیت این منطقه كه كریدور اقتصادی چین و پاكستان از آن عبور می كند،اسلام آباد را وادار به تقسیمات جدید كشوری كرده است.
پاكستان هم اكنون دارای چهار استان با نام های پنجاب، سند، خیبر پختونخوا و بلوچستان می باشد.
هند و پاكستان از زمان استقلال در سال 1947 بر سر مالكیت كشمیر با هم اختلاف دارند و دوبار نیز برسر آن جنگ كرده اند.
براساس طرح تقسیم شبه قاره قرار بود كشمیر به عنوان منطقه مسلمانان نشین به پاكستان تعلق یابد .اما به دلیل موقعیت راهبردی و گردشگری كشمیر، دولت تازه تاسیس هند با كمك نیروهای انگلیسی به بهانه اینكه مقامات محلی كشمیر درخواست كمك نظامی كرده اند وارد كشمیر شدند.
پاكستان نیز كه كشور نوپایی بود با اشغالگر دانستن هند وارد جنگ با این كشور شد كه در نهایت با مداخله سازمان ملل و برقراری آتش بس درگیری میان هند و پاكستان متوقف شد.
شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه خواهان برگزاری همه پرسی تعیین سرنوشت كشمیر از سوی مردم این منطقه شد.
با این حال، در حدود هفت دهه گذشته به دلیل كارشكنی های هند بحران كشمیر نه تنها حل نشده بلكه به شدت بر روابط دهلی نو و اسلام آباد سایه افكنده است.
بخشی از كشمیر در خاك هند و بخشی دیگر درخاك پاكستان قراردارد. هر دو كشور ادعای مالكیت بر تمام كشمیر را دارند و همین موضوع یكی ازعلل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاكستان از هند در سال 1947میلادی تاكنون است.
آساق**267*انتشار دهنده:احمدعلی خلیل نژاد